Ingezonden persbericht


Persbericht

Hoofddorp, 15 januari 2008

Move Europe: zet gezondheid ook op uw bedrijfsagenda! Europese campagne van start in Nederland

Op 15 januari is de Nederlandse Move EU campagne website www.move-eu.nl gelanceerd. De Europese campagne Move Europe spoort werkgevers van grote en kleine bedrijven aan gezondheid prominent op hun agenda te zetten. Bijzonder op deze website is de Company Health Check. Door het invullen van deze test krijgen bedrijven snel en makkelijk inzicht in de gezondheid van hun organisatie en werknemers. In éĂ©n oogopslag zien deelnemende bedrijven op welke punten zij gezond scoren en waar ze zich in kunnen verbeteren. Iedere deelnemer ontvangt een inspiratiepakket en maakt kans op de titel "Gezondste bedrijf van Nederland".

Gezonde werknemers in gezonde bedrijven
Move Europe vraagt aandacht voor vier thema's van gezond ondernemen: meer bewegen, gezonde voeding, niet roken en mentale gezondheid en preventie van stress. Belangrijk is dat werkgevers een gezondere levensstijl bij hun medewerkers stimuleren. Want gezonde werknemers zijn de basis van een gezond en succesvol bedrijf. Aan de campagne is ook een competitie-element verbonden: uit alle deelnemers wordt uiteindelijk het "Gezondste bedrijf van Nederland" gekozen. De winnaar gaat door naar de internationale conferentie in Italië, waar de campagne in 2009 zal worden afgesloten.

Investeren in gezondheid: een win-win situatie
Dat een goede gezondheid belangrijk is voor werkgevers blijkt uit de reacties van een aantal bedrijven op een recente TNO bijeenkomst. Grote bedrijven als Siemens en ING hebben tijdens deze bijeenkomst nog eens onderstreept waarom investeren in gezond ondernemen zo belangrijk is. "...Wie wil er nu geen gemotiveerde, gezonde en productieve medewerkers? En werkgevers die aandacht besteden aan gezondheid zijn aantrekkelijk!"..."zowel fysieke als mentale fitheid van mensen hebben een enorme impact op onze bedrijfsvoering..” Wouter van Ginkel, directeur van Werkgeversforum Kroon op het Werk, betoogde treffend dat "..zodra gezondheid een vanzelfsprekend onderdeel is van de bedrijfs-voering van een onderneming dit een win-win situatie is voor alle betrokkenen".

Over Move Europe
De campagne Move Europe is ontwikkeld door het European Network for Workplace Health Promotion (ENWHP). In Nederland is TNO samen met het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne. Naast de ministeries van VWS en SZW ondersteunen ook het Voedingscentrum, Stivoro en Stichting Psychische Gezondheid de campagne.

Meedoen
Ook benieuwd hoe uw organisatie scoort op gezond ondernemen? Ga dan nu naar de website www.move-eu.nl en doe de Company Health Check!

Noot voor de redactie (