Gemeente Zoetermeer

Primeur voor Zoetermeer: Postkantoor opent deuren voor gemeenteproducten

Voor inwoners van Zoetermeer is het vanaf vandaag nog makkelijker om een aantal gemeentelijke producten aan te vragen. Zij kunnen voortaan ook bij het Postkantoor terecht voor hun aanvraag voor een paspoort, idkaart of rijbewijs. Daarnaast kunnen zij hier uittreksels uit het bevolkingsregister en verklaringen CBR verkrijgen. Staatssecretaris Bijleveld Schouten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geeft vanmorgen op feestelijke wijze het startsein van deze landelijke primeur. Zoetermeer is de eerste gemeente die haar dienstverlening op deze manier uitbreidt.

De heer Van der Ent, Algemeen directeur Postkantoren BV gaf in zijn welkomstwoord aan blij te zijn met de samenwerking:. Ons bedrijf verheugt zich op de samenwerking met de gemeente Zoetermeer. Wij zien deze activiteiten als een prachtige aanvulling op het assortiment dat wij al voeren. Natuurlijk hopen we dat deze pilot succesvol zal verlopen en dat meerdere gemeenten zich zullen aansluiten. Wij vertrouwen erop dat allereerst de inwoners van Zoetermeer ook voor deze zaken hun weg naar het Postkantoor zullen weten te vinden. Volgens Patrick van Domburg, wethouder dienstverlening van Zoetermeer is de samenwerking met de Postkantoren een forse uitbreiding van de dienstverlening aan de burgers: Per jaar komen er bij onze balies en via Internet ongeveer 43.000 aanvragen voor rijbewijzen, id-kaarten, paspoorten en uittreksels binnen. Voor een groot deel van deze mensen zal het heel prettig zijn dat ze deze aanvraag straks ook gewoon op zaterdagochtend in hun eigen wijkpostkantoor kunnen doen. Wij zijn er trots op dat we onze dienstverlening aan onze burgers steeds makkelijk kunnen maken.

Staatssecretaris Bijleveld vertelde dat er bij de behandeling van de aanvraag voor deze proef twee meningen waren op het ministerie: De eerste was er een van groot enthousiasme, omdat wij ieder initiatief om de burger beter van dienst te zijn met open armen ontvangen. De tweede was er een van voorzichtigheid: de veiligheid moet namelijk wel gewaarborgd zijn. Je moet er wel voor zorgen dat er geen papieren kunnen worden aangevraagd op naam van een ander. De aanmaak en verstrekking van officiële documenten moet veilig zijn.

De samenwerking met de postkantoren is een proef van een jaar. De gemeente Zoetermeer heeft hierover overeenstemming bereikt met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het college van Burgermeester en wethouders van Zoetermeer wil met de proef de dienstverlening verbeteren door deze letterlijk dichter bij inwoners te brengen.

Later dit jaar gaan alle postkantoren in Zoetermeer deelnemen aan deze proef. Ook hier kunnen bewoners dan voortaan met hun aanvragen terecht. Op dit moment zijn er zeven postkantoren in Zoetermeer. In Oosterheem komt er in de toekomst nog één bij. Dit betekent dat er in elke wijk een plek komt waar bewoners gedurende de gehele openstelling van het Postkantoor terechtkunnen. Publiekszaken van de gemeente is op dit moment alleen vrijdagavond tot 19.30 uur open om voor haar inwoners.

startbijeenkomst gemeenteproducten bij postkantoor

startbijeenkomst gemeenteproducten bij postkantoor

startbijeenkomst gemeenteproducten bij postkantoor