Primeur voor Zoetermeer: Postkantoor opent deuren voor
gemeenteproducten
Voor inwoners van Zoetermeer is het vanaf vandaag nog makkelijker om
een aantal gemeentelijke producten aan te vragen. Zij kunnen voortaan
ook bij het Postkantoor terecht voor hun aanvraag voor een paspoort,
idkaart of rijbewijs. Daarnaast kunnen zij hier uittreksels uit het
bevolkingsregister en verklaringen CBR verkrijgen. Staatssecretaris
Bijleveld Schouten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties geeft vanmorgen op feestelijke wijze het startsein
van deze landelijke primeur. Zoetermeer is de eerste gemeente die haar
dienstverlening op deze manier uitbreidt.
De heer Van der Ent, Algemeen directeur Postkantoren BV gaf in zijn
welkomstwoord aan blij te zijn met de samenwerking:. Ons bedrijf
verheugt zich op de samenwerking met de gemeente Zoetermeer. Wij zien
deze activiteiten als een prachtige aanvulling op het assortiment dat
wij al voeren. Natuurlijk hopen we dat deze pilot succesvol zal
verlopen en dat meerdere gemeenten zich zullen aansluiten. Wij
vertrouwen erop dat allereerst de inwoners van Zoetermeer ook voor
deze zaken hun weg naar het Postkantoor zullen weten te vinden.
Volgens Patrick van Domburg, wethouder dienstverlening van Zoetermeer
is de samenwerking met de Postkantoren een forse uitbreiding van de
dienstverlening aan de burgers: Per jaar komen er bij onze balies en
via Internet ongeveer 43.000 aanvragen voor rijbewijzen, id-kaarten,
paspoorten en uittreksels binnen. Voor een groot deel van deze mensen
zal het heel prettig zijn dat ze deze aanvraag straks ook gewoon op
zaterdagochtend in hun eigen wijkpostkantoor kunnen doen. Wij zijn er
trots op dat we onze dienstverlening aan onze burgers steeds makkelijk
kunnen maken.
Staatssecretaris Bijleveld vertelde dat er bij de behandeling van de
aanvraag voor deze proef twee meningen waren op het ministerie: De
eerste was er een van groot enthousiasme, omdat wij ieder initiatief
om de burger beter van dienst te zijn met open armen ontvangen. De
tweede was er een van voorzichtigheid: de veiligheid moet namelijk wel
gewaarborgd zijn. Je moet er wel voor zorgen dat er geen papieren
kunnen worden aangevraagd op naam van een ander. De aanmaak en
verstrekking van officiële documenten moet veilig zijn.
De samenwerking met de postkantoren is een proef van een jaar. De
gemeente Zoetermeer heeft hierover overeenstemming bereikt met het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het college van Burgermeester en
wethouders van Zoetermeer wil met de proef de dienstverlening
verbeteren door deze letterlijk dichter bij inwoners te brengen.
Later dit jaar gaan alle postkantoren in Zoetermeer deelnemen aan deze
proef. Ook hier kunnen bewoners dan voortaan met hun aanvragen
terecht. Op dit moment zijn er zeven postkantoren in Zoetermeer. In
Oosterheem komt er in de toekomst nog één bij. Dit betekent dat er in
elke wijk een plek komt waar bewoners gedurende de gehele openstelling
van het Postkantoor terechtkunnen. Publiekszaken van de gemeente is op
dit moment alleen vrijdagavond tot 19.30 uur open om voor haar
inwoners.
startbijeenkomst gemeenteproducten bij postkantoor
startbijeenkomst gemeenteproducten bij postkantoor
startbijeenkomst gemeenteproducten bij postkantoor
Gemeente Zoetermeer