Connexxion
OV-bedrijven werken met vertrouwen aan gedegen en solide invoering
OV-chipkaart
De gezamenlijke OV-bedrijven in Nederland betrokken bij de invoering
van OV-chipkaart werken met volledig vertrouwen aan de goede invoering
van de OV-chipkaart. Recente berichten over bijvoorbeeld de
beveiliging van de kaart roepen een beeld op dat het project in zwaar
weer terecht is gekomen. Hoewel de ontwikkelingen het imago van de
OV-chipkaart uiteraard geen goed doen, zijn de OV-bedrijven overtuigd
van een gedegen en solide invoering die uiteindelijk leidt tot een
grote tevredenheid bij de reiziger.
RET-directeur Pedro Peters namens de OV-bedrijven: 'Wij zijn
gezamenlijk bezig met een ongekend complex proces waarbij technische
problemen en veiligheidsdiscussies zich voordoen. Het is momenteelÂ
'alle hens aan dek' maar tot op heden zijn wij geen problemen
tegengekomen die niet opgelost konden worden. Stap voor stap en altijd
met het reizigersbelang centraal gaan we dan ook door met een gedegen
invoering. En van 'kritisch volgen' wordt het alleen maar beter!'
Geen direct risico voor OV-chipkaart
De afgelopen weken is in de media uitvoerig aandacht besteed aan het
kraken van de zogenaamde Mifare 4K chip, een chip die wordt gebruikt
in de OV-chipkaart maar ook in veel toepassingen in het buitenland.
Trans Link Systems heeft TNO meteen na de eerste berichten over de
gekraakte chip gevraagd een spoedonderzoek uit te voeren naar de
impact van de Berlijnse bevindingen. Dit om te bepalen of er sprake is
van een direct risico voor de beveiliging van de OV-chipkaart. Na het
bestuderen van de gepresenteerde onderzoeksresultaten in Berlijn
concludeert TNO dat de resultaten geloofwaardig zijn, maar dat er op
dit moment geen direct risico voor de OV-chipkaart bestaat. Afgaande
op de in Berlijn gepresenteerde resultaten lijken de sleutels van het
standaard NXP beveiligingsmechanisme nog intact en zal het
waarschijnlijk nog maanden tijd kosten de sleutels voor één
individuele kaart te kraken. Daarnaast stelt TNO dat in het OV
chipkaartsysteem meerdere aanvullende beveiligingsmechanismen actief
zijn.Â
De algemeen directeur van Trans Link Systems, de organisatie die de
kaart namens de OV-bedrijven uitgeeft, Jeroen Kok: 'Iedere kaart heeft
een individuele, unieke sleutel. Het kraken van één kaart betekent
daarmee dus niet dat alle kaarten zijn gekraakt. De OV-chipkaart is op
dit moment dus veilig. Maar het is alom bekend dat iedere beveiliging
op enig moment wordt gekraakt, alles valt te kraken.''
Â
In de OV-chipkaart zijn meerdere lagen van beveiliging aangebracht. Zo
zijn er onafhankelijk van NXP, voor Nederland specifieke
beveiligingsmaatregelen geïmplementeerd, die de
OV-chipkaartapplicatie aanvullend beschermen. Ook worden alle
transacties met de OV-chipkaart continu geanalyseerd en kunnen kaarten
waarvan het gebruik verdacht is aan een blokkeringslijst worden
toegevoegd. Jeroen Kok: 'De gelaagde beveiliging die wij in Nederland
extra hebben aangebracht is nog grotendeels intact'.Â
Nu de eerste laag van beveiliging gekraakt is en op termijn niet
voldoende betrouwbaar meer zal zijn, zal de vraag aan TNO worden
gesteld te onderzoeken wat het effect hiervan is op het geheel van
maatregelen. Hiertoe wordt aan TNO opdracht gegeven. In deze opdracht
zal het geheel van maatregelen, in de meerdere lagen op de chip en in
de backoffice, worden onderzocht. TNO verwacht eind februari met de
eerste resultaten van dit onderzoek te komen.
OV-bedrijven en TLS vragen Jeltje van Nieuwenhoven bij vervolgstappen
In het belang van openheid en transparantie nodigen de OV-bedrijven en
Trans Link Systems Jeltje van Nieuwenhoven - OV-ambassadeur- uit
mee te kijken met de vervolgstappen die worden gezet.
Jeltje van Nieuwenhoven heeft inmiddels positief op deze uitnodiging
gereageerd. Ook consumentenorganisaties en andere belanghebbenden
zullen worden betrokken.
OV-bedrijven verheugd over helderheid dCbp-rapport
Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) heeft standpunten
geformuleerd over de bescherming en het verwerken van persoonsgegevens
bij de invoering van de OV-chipkaart. Dat is gebeurd op basis van een
onderzoek bij het GVB, waar de OV-chipkaart in de Amsterdamse metro al
operationeel is. Het Cbp heeft aangegeven dat het onderzoeksrapport
een normenkader bevat dat zal gelden voor de gehele OV-branche. Het
onderzoeksrapport is door het Cbp vastgesteld op basis van de
bepalingen in de Wet bescherming persoonsgegevens. De OV-bedrijven
zijn positief over de helderheid die het rapport verschaft.
De OV-bedrijven nemen de meeste standpunten van het Cbp direct over.
Zo besluiten de OV-bedrijven geen persoonsgegevens te verwerken van
OV-chipkaarten zonder product (geen abonnement bij de vervoerders).
Ook verbeteren zij waar nodig de informatievoorziening aan betrokkenen
(reizigers) en laten zij de komende periode onafhankelijke
privacy-audits uitvoeren. Over een aantal andere interpretaties vindt
nog overleg plaats tussen Cbp en OV-bedrijven.
Â
Gert Jan Kroon, algemeen directeur van GVB: 'OV-bedrijven en Cbp zijn
over een aantal interpretaties nog in overleg. Wel worden op deze
punten concrete maatregelen genomen. Zo zullen de OV-bedrijven tot
2010 geen OV-chipkaart reisgegevens gebruiken voor direct
marketingdoeleinden. Dit geeft ruimte voor het nemen van maatregelen
en om met voorstellen te komen voor het gebruik van gegevens vanaf
2010.'
Stap voor stap naar beproefd systeem
De invoering van de OV-chipkaart is een complex proces met stuk voor
stuk bewezen technieken maar in een samenhang en schaal die niet
eerder is toegepast. Mede om die reden is bij de start van het project
besloten om een uitrolstrategie te hanteren met een beperkt aantal
'first movers' en Rotterdam als laboratorium voor de rest van
Nederland. De ervaringen in Rotterdam (met circa 10% van de reizigers
van Nederland) laten zien dat een dergelijke strategie waardevol is.
Het afgelopen jaar zijn er tientallen problemen zichtbaar geworden die
vervolgens merendeels stap voor stap werden opgelost. Recent zijn
bijvoorbeeld lastige problemen als fouten bij het opladen en ongelijke
kloktijden in het systeem opgelost. Eerder werden al bijvoorbeeld
zaken als de aanvraagprocedure aangepast en werden speciale kaarten
ontwikkeld voor bijvoorbeeld begeleiders van gehandicapten en voor
scholen. Pedro Peters: 'Ik ben er natuurlijk niet altijd blij mee voor
de RET, maar met wat wij tegenkomen en oplossen ontstaat voor heel
Nederland wel een solide en beproefd systeem waar de meeste
knelpunten uit zijn. Als het in het complexe Rotterdam lukt met tram,
metro, bus en trein, is het geschikt voor heel Nederland.'
Bron: persbericht Communicatie coördinatiepunt OV-chipkaart, 15
januari 2008
Innovatie
* Op dit moment geen direct risico voor OV-chipkaart
* OV-bedrijven verheugd over helderheid Cbp-rapport
* Kwaliteitsimpuls voor Zuidtangent met nieuwe bussen