Connexxion


OV-bedrijven werken met vertrouwen aan gedegen en solide invoering OV-chipkaart

De gezamenlijke OV-bedrijven in Nederland betrokken bij de invoering van OV-chipkaart werken met volledig vertrouwen aan de goede invoering van de OV-chipkaart. Recente berichten over bijvoorbeeld de beveiliging van de kaart roepen een beeld op dat het project in zwaar weer terecht is gekomen. Hoewel de ontwikkelingen het imago van de OV-chipkaart uiteraard geen goed doen, zijn de OV-bedrijven overtuigd van een gedegen en solide invoering die uiteindelijk leidt tot een grote tevredenheid bij de reiziger.
RET-directeur Pedro Peters namens de OV-bedrijven: 'Wij zijn gezamenlijk bezig met een ongekend complex proces waarbij technische problemen en veiligheidsdiscussies zich voordoen. Het is momenteel 'alle hens aan dek' maar tot op heden zijn wij geen problemen tegengekomen die niet opgelost konden worden. Stap voor stap en altijd met het reizigersbelang centraal gaan we dan ook door met een gedegen invoering. En van 'kritisch volgen' wordt het alleen maar beter!'

Geen direct risico voor OV-chipkaart

De afgelopen weken is in de media uitvoerig aandacht besteed aan het kraken van de zogenaamde Mifare 4K chip, een chip die wordt gebruikt in de OV-chipkaart maar ook in veel toepassingen in het buitenland. Trans Link Systems heeft TNO meteen na de eerste berichten over de gekraakte chip gevraagd een spoedonderzoek uit te voeren naar de impact van de Berlijnse bevindingen. Dit om te bepalen of er sprake is van een direct risico voor de beveiliging van de OV-chipkaart. Na het bestuderen van de gepresenteerde onderzoeksresultaten in Berlijn concludeert TNO dat de resultaten geloofwaardig zijn, maar dat er op dit moment geen direct risico voor de OV-chipkaart bestaat. Afgaande op de in Berlijn gepresenteerde resultaten lijken de sleutels van het standaard NXP beveiligingsmechanisme nog intact en zal het waarschijnlijk nog maanden tijd kosten de sleutels voor één individuele kaart te kraken. Daarnaast stelt TNO dat in het OV chipkaartsysteem meerdere aanvullende beveiligingsmechanismen actief zijn.Â
De algemeen directeur van Trans Link Systems, de organisatie die de kaart namens de OV-bedrijven uitgeeft, Jeroen Kok: 'Iedere kaart heeft een individuele, unieke sleutel. Het kraken van één kaart betekent daarmee dus niet dat alle kaarten zijn gekraakt. De OV-chipkaart is op dit moment dus veilig. Maar het is alom bekend dat iedere beveiliging op enig moment wordt gekraakt, alles valt te kraken.''

Â

In de OV-chipkaart zijn meerdere lagen van beveiliging aangebracht. Zo zijn er onafhankelijk van NXP, voor Nederland specifieke beveiligingsmaatregelen geïmplementeerd, die de OV-chipkaartapplicatie aanvullend beschermen. Ook worden alle transacties met de OV-chipkaart continu geanalyseerd en kunnen kaarten waarvan het gebruik verdacht is aan een blokkeringslijst worden toegevoegd. Jeroen Kok: 'De gelaagde beveiliging die wij in Nederland extra hebben aangebracht is nog grotendeels intact'. Nu de eerste laag van beveiliging gekraakt is en op termijn niet voldoende betrouwbaar meer zal zijn, zal de vraag aan TNO worden gesteld te onderzoeken wat het effect hiervan is op het geheel van maatregelen. Hiertoe wordt aan TNO opdracht gegeven. In deze opdracht zal het geheel van maatregelen, in de meerdere lagen op de chip en in de backoffice, worden onderzocht. TNO verwacht eind februari met de eerste resultaten van dit onderzoek te komen.

OV-bedrijven en TLS vragen Jeltje van Nieuwenhoven bij vervolgstappen

In het belang van openheid en transparantie nodigen de OV-bedrijven en Trans Link Systems Jeltje van Nieuwenhoven - OV-ambassadeur- uit mee te kijken met de vervolgstappen die worden gezet. Jeltje van Nieuwenhoven heeft inmiddels positief op deze uitnodiging gereageerd. Ook consumentenorganisaties en andere belanghebbenden zullen worden betrokken.

OV-bedrijven verheugd over helderheid dCbp-rapport

Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) heeft standpunten geformuleerd over de bescherming en het verwerken van persoonsgegevens bij de invoering van de OV-chipkaart. Dat is gebeurd op basis van een onderzoek bij het GVB, waar de OV-chipkaart in de Amsterdamse metro al operationeel is. Het Cbp heeft aangegeven dat het onderzoeksrapport een normenkader bevat dat zal gelden voor de gehele OV-branche. Het onderzoeksrapport is door het Cbp vastgesteld op basis van de bepalingen in de Wet bescherming persoonsgegevens. De OV-bedrijven zijn positief over de helderheid die het rapport verschaft.

De OV-bedrijven nemen de meeste standpunten van het Cbp direct over. Zo besluiten de OV-bedrijven geen persoonsgegevens te verwerken van OV-chipkaarten zonder product (geen abonnement bij de vervoerders). Ook verbeteren zij waar nodig de informatievoorziening aan betrokkenen (reizigers) en laten zij de komende periode onafhankelijke privacy-audits uitvoeren. Over een aantal andere interpretaties vindt nog overleg plaats tussen Cbp en OV-bedrijven.
Â
Gert Jan Kroon, algemeen directeur van GVB: 'OV-bedrijven en Cbp zijn over een aantal interpretaties nog in overleg. Wel worden op deze punten concrete maatregelen genomen. Zo zullen de OV-bedrijven tot 2010 geen OV-chipkaart reisgegevens gebruiken voor direct marketingdoeleinden. Dit geeft ruimte voor het nemen van maatregelen en om met voorstellen te komen voor het gebruik van gegevens vanaf 2010.'

Stap voor stap naar beproefd systeem

De invoering van de OV-chipkaart is een complex proces met stuk voor stuk bewezen technieken maar in een samenhang en schaal die niet eerder is toegepast. Mede om die reden is bij de start van het project besloten om een uitrolstrategie te hanteren met een beperkt aantal 'first movers' en Rotterdam als laboratorium voor de rest van Nederland. De ervaringen in Rotterdam (met circa 10% van de reizigers van Nederland) laten zien dat een dergelijke strategie waardevol is. Het afgelopen jaar zijn er tientallen problemen zichtbaar geworden die vervolgens merendeels stap voor stap werden opgelost. Recent zijn bijvoorbeeld lastige problemen als fouten bij het opladen en ongelijke kloktijden in het systeem opgelost. Eerder werden al bijvoorbeeld zaken als de aanvraagprocedure aangepast en werden speciale kaarten ontwikkeld voor bijvoorbeeld begeleiders van gehandicapten en voor scholen. Pedro Peters: 'Ik ben er natuurlijk niet altijd blij mee voor de RET, maar met wat wij tegenkomen en oplossen ontstaat voor heel Nederland wel een solide en beproefd systeem waar de meeste knelpunten uit zijn. Als het in het complexe Rotterdam lukt met tram, metro, bus en trein, is het geschikt voor heel Nederland.' Bron: persbericht Communicatie coördinatiepunt OV-chipkaart, 15 januari 2008

Innovatie

* Op dit moment geen direct risico voor OV-chipkaart
* OV-bedrijven verheugd over helderheid Cbp-rapport
* Kwaliteitsimpuls voor Zuidtangent met nieuwe bussen