Connexxion


Op dit moment geen direct risico voor OV-chipkaart

In Nijmegen gekopieerde wegwerpkaart heeft andere beveiliging Â

Sinds 2 januari geldt een verhoogde mate van alertheid bij Trans Link Systems, het bedrijf dat in Nederland de OV-chipkaart uitgeeft. Op dat moment werden de eerste berichten bekend over een presentatie van onderzoekers op een Berlijns computercongres. De contactloze NXP chip, die ook in de OV-chipkaart wordt gebruikt, zou zijn gekraakt. Dit soort berichten wordt nauwlettend in de gaten gehouden. De gepresenteerde resultaten in Berlijn tonen aan dat het geheime beveiligingsalgoritme van de chip zeer waarschijnlijk bekend is. De veiligheid van de chipkaart is niet uitsluitend afhankelijk van deze standaard beveiliging. De chip is namelijk nog aanvullend beveiligd met meerdere beveiligingsmechanismen.
De conclusie van Trans Link Systems is, dat op dit moment geen direct risico bestaat voor de veiligheid en veilig gebruik van de kaart. In de algemene voorwaarden staat dat directe financiële schade, bij misbruik als gevolg van een 'gekraakte'chip, aan reizigers zal worden vergoed. Jeroen Kok, algemeen directeur van Trans Link Systems: 'Wij betreuren de onrust die is ontstaan bij reizigers, OV-bedrijven, politiek en andere belanghebbenden.'

Eerste resultaten TNO onderzoek

Trans Link Systems heeft TNO meteen na de eerste berichten over de gekraakte chip gevraagd een spoedonderzoek uit te voeren naar de impact van de Berlijnse bevindingen. Dit om te bepalen of er sprake is van een direct risico voor de beveiliging van de OV-chipkaart. Na het bestuderen van de gepresenteerde onderzoeksresultaten in Berlijn concludeert TNO dat de resultaten geloofwaardig zijn, maar dat er op dit moment geen direct risico voor de OV-chipkaart bestaat. Afgaande op de in Berlijn gepresenteerde resultaten lijken de sleutels van het standaard NXP beveiligingsmechanisme nog intact en zal het waarschijnlijk nog maanden tijd kosten de sleutels voor één individuele kaart te kraken. Daarnaast stelt TNO dat in het OV-chipkaart-systeem meerdere aanvullende beveiligingsmechanismen actief zijn.Â
Jeroen Kok: 'Iedere kaart heeft een individuele, unieke sleutel. Het kraken van één kaart betekent daarmee dus niet dat alle kaarten zijn gekraakt. De OV-chipkaart is op dit moment dus veilig'.

Meerdere lagen van beveiliging

De OV-chipkaart maakt gebruik van de zogenaamde Mifare Classic 4K chip die wordt geleverd door NXP, een voormalige divisie van Philips. Bij de keuze voor deze chip zijn beproefde technologie en reeds goede ervaringen in de praktijk de belangrijkste uitgangspunten geweest. De chip wordt ook in het buitenland op grote schaal gebruikt. Wereldwijd zijn hiervan meer dan 1 miljard in omloop, voor diverse toepassingen waaronder openbaar vervoer. Andere bekende technologieën, die beter en veiliger zouden zijn, waren destijds minder beproefd. In de OV-chipkaart zijn meerdere lagen van beveiliging aangebracht. Zo zijn er onafhankelijk van NXP, voor Nederland specifieke beveiligingsmaatregelen geïmplementeerd, die de OV-chipkaartapplicatie aanvullend beschermen. Ook worden alle transacties met de OV-chipkaart continu geanalyseerd en kunnen kaarten waarvan het gebruik verdacht is aan een blokkeringslijst worden toegevoegd. Jeroen Kok: 'De gelaagde beveiliging die wij in Nederland extra hebben aangebracht is nog grotendeels intact'.

Nu de eerste laag van beveiliging gekraakt is en op termijn niet voldoende betrouwbaar meer zal zijn, zal de vraag aan TNO worden gesteld te onderzoeken wat het effect hiervan is op het geheel van maatregelen.
Hiertoe wordt aan TNO opdracht gegeven. In deze opdracht zal het geheel van maatregelen, in de meerdere lagen op de chip en in de backoffice, worden onderzocht. TNO verwacht eind februari met de eerste resultaten van dit onderzoek te komen.

OV-bedrijven en TLS vragen Jeltje van Nieuwenhoven bij vervolgstappen

In het belang van openheid en transparantie nodigen de OV-bedrijven en Trans Link Systems Jeltje van Nieuwenhoven - OV-ambassadeur- uit mee te kijken met de vervolgstappen die worden gezet. Jeltje van Nieuwenhoven heeft inmiddels positief op deze uitnodiging gereageerd. Ook consumentenorganisaties en andere belanghebbenden zullen worden betrokken.

Beveiliging en voorkomen van fraude is een continu proces

Jeroen Kok: 'Er bestaan geen systemen die 100% veilig zijn. Iedere technologie wordt op den duur gekraakt en dient qua beveiliging continu up-to-date te worden gehouden'. Ook Trans Link Systems heeft, net als veel andere bedrijven, een continu proces ingericht om beveiligingsmaatregelen op adequaatheid te evalueren en om fraude te voorkomen. Hiertoe werkt zij samen met experts en hackers. Trans Link Systems heeft contact gezocht met de onderzoekers van de Berlijnse presentatie om te polsen of zij bereid zijn hierbij te ondersteunen.

De onderzoeksresultaten van TNO, maar ook bijvoorbeeld het nieuws uit Nijmegen over een gekopieerde wegwerpkaart, is input voor het continue beveiligingsproces van Trans Link Systems. Zo wordt bepaald of huidige maatregelen voldoende zijn en of er aanvulling of andere technologie benodigd is.
Jeroen Kok: 'Gisteren werden wij geconfronteerd met het nieuws dat de papieren wegwerp variant van de OV-chipkaart succesvol gekopieerd is door studenten van de Radboud-universiteit in Nijmegen. Deze wegwerpkaart kent een andere beveiliging dan de reguliere OV-chipkaart.' De papieren wegwerpkaart wordt gebruikt voor producten met een lage waarde, veelal voor eenmalig gebruik. Het mindere beveiligingsniveau maakt de kaart kwetsbaar voor vervalsen. Jeroen Kok: 'Dit is al eerder gebeurd. Toen zijn extra maatregelen getroffen waarvan er nog een aantal geïmplementeerd moet worden. Dit gaan we nu ook doen.'

Geen financieel nadeel voor de klant

De OV-chipkaart kan op dit moment veilig worden gebruikt. Het gebruik is veilig en het saldo op de kaart is veilig. Het schadeloosstellen van reizigers staat geformuleerd in de Algemene Voorwaarden OV-chipkaart. Jeroen Kok: 'Zelfs als reizigers toch als gevolg van de gekraakte beveiling gedupeerd zouden raken, wordt de directe financiële schade vergoed.'
Â

Â

Bron: persbericht Communicatie coördinatiepunt, 15 januari 2008

Innovatie

* OV-bedrijven werken met vertrouwen aan gedegen en solide invoering OV-chipkaart

* Op dit moment geen direct risico voor OV-chipkaart
* OV-bedrijven verheugd over helderheid Cbp-rapport