Connexxion


OV-bedrijven verheugd over helderheid Cbp-rapport

OV-bedrijven kunnen nu aan de slag
Â
Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) heeft standpunten geformuleerd over de bescherming en het verwerken van persoonsgegevens bij de invoering van de OV-chipkaart. Dat is gebeurd op basis van een onderzoek bij het GVB waar de OV-chipkaart in de Amsterdamse metro al operationeel is. Het Cbp heeft aangegeven dat het onderzoeksrapport een normenkader bevat dat zal gelden voor de gehele OV-branche. Het onderzoeksrapport is door het Cbp vastgesteld op basis van de bepalingen in de Wet bescherming persoonsgegevens. De OV-bedrijven zijn positief over de helderheid die het rapport verschaft. De OV-bedrijven vinden de bescherming van persoonsgegevens van groot belang. Dat is nu zo en zal altijd zo blijven.
De OV-bedrijven nemen de meeste standpunten van het Cbp direct over. Over een aantal andere interpretaties vindt nog overleg plaats tussen Cbp en OV-bedrijven. Samengevat betekent dit het volgende.

OV-chipkaarten zonder product: geen verwerking van persoonsgegevens

OV-bedrijven besluiten geen persoonsgegevens te verwerken van OV-chipkaarten zonder product (geen abonnement bij de vervoerder). De OV-bedrijven handelen hiermee in lijn met het standpunt van Cbp.

Tot 2010 geen direct marketing op basis van OV-chipkaart reisgegevens

Tot 2010 verzamelen en gebruiken de OV-bedrijven geen OV-chipkaart reisgegevens voor direct marketing doeleinden. Dit geeft ruimte voor het nemen van maatregelen en om met voorstellen te komen voor het gepast gebruik van gegevens vanaf 2010. Deze voorstellen worden overlegd en afgestemd met Cbp. Analyse van reisgegevens om vervoersstromen in kaart te brengen, zodat de inzet van materieel kan worden verbeterd, is wel mogelijk. Daarbij wordt geen relatie gelegd naar de individuele klant.
De OV-bedrijven willen de klanten optimaal informeren en adviseren over de reismogelijkheden met de vervoerders. Service staat daarbij centraal. Daar zijn globale gegevens over het reisgedrag voor nodig. Zo kunnen de OV-bedrijven hun klanten gericht informeren over bijvoorbeeld specifieke wijzigingen in de dienstregeling. OV-bedrijven doen hierover de komende periode voorstellen aan het Cbp

Aanpassen bewaartermijnen

De OV-bedrijven bepalen, op basis van de Cbp-standpunten en het doel waarvoor gegevens worden bewaard, de bewaartermijnen van de diverse soorten gegevens. Daarbij wordt bij de belastingdienst getoetst of bij veranderingen nog wordt voldaan aan fiscale regels. Uiterlijk 1 maart willen de OV-bedrijven hierover met het Cpb overleggen.Â

Technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen

De OV-bedrijven laten de komende periode onafhankelijke privacy-audits uitvoeren, waarvan de uitkomsten worden gebruikt voor verdere verbetering van de reeds bestaande beveiligings-maatregelen. Vervolgens zullen zij technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen verder ontwikkelen en implementeren.

Informatievoorziening aan betrokkenen (reizigers) verbeteren

OV-bedrijven verbeteren waar nodig de huidige informatievoorziening aan reizigers over de verwerking van persoonsgegevens in lijn met de standpunten van het Cbp. In haar rapport heeft Cbp gesteld dat de informatieplicht in algemene zin wordt nagekomen maar dat deze op een aantal punten nader gepreciseerd moet worden. Â Bron: persbericht Communicatie coördinatiepunt OV-chipkaart, 15 januari 2008

Innovatie

* OV-bedrijven werken met vertrouwen aan gedegen en solide invoering OV-chipkaart

* Op dit moment geen direct risico voor OV-chipkaart
* OV-bedrijven verheugd over helderheid Cbp-rapport