Connexxion
OV-bedrijven verheugd over helderheid Cbp-rapport
OV-bedrijven kunnen nu aan de slag
Â
Het College bescherming persoonsgegevens (Cbp) heeft standpunten
geformuleerd over de bescherming en het verwerken van persoonsgegevens
bij de invoering van de OV-chipkaart. Dat is gebeurd op basis van een
onderzoek bij het GVB waar de OV-chipkaart in de Amsterdamse metro al
operationeel is. Het Cbp heeft aangegeven dat het onderzoeksrapport
een normenkader bevat dat zal gelden voor de gehele OV-branche. Het
onderzoeksrapport is door het Cbp vastgesteld op basis van de
bepalingen in de Wet bescherming persoonsgegevens. De OV-bedrijven
zijn positief over de helderheid die het rapport verschaft. De
OV-bedrijven vinden de bescherming van persoonsgegevens van groot
belang. Dat is nu zo en zal altijd zo blijven.
De OV-bedrijven nemen de meeste standpunten van het Cbp direct over.
Over een aantal andere interpretaties vindt nog overleg plaats tussen
Cbp en OV-bedrijven. Samengevat betekent dit het volgende.
OV-chipkaarten zonder product: geen verwerking van persoonsgegevens
OV-bedrijven besluiten geen persoonsgegevens te verwerken van
OV-chipkaarten zonder product (geen abonnement bij de vervoerder).Â
De OV-bedrijven handelen hiermee in lijn met het standpunt van Cbp.
Tot 2010 geen direct marketing op basis van OV-chipkaart reisgegevens
Tot 2010 verzamelen en gebruiken de OV-bedrijven geen OV-chipkaart
reisgegevens voor direct marketing doeleinden. Dit geeft ruimte voor
het nemen van maatregelen en om met voorstellen te komen voor het
gepast gebruik van gegevens vanaf 2010. Deze voorstellen worden
overlegd en afgestemd met Cbp. Analyse van reisgegevens om
vervoersstromen in kaart te brengen, zodat de inzet van materieel kan
worden verbeterd, is wel mogelijk. Daarbij wordt geen relatie gelegd
naar de individuele klant.
De OV-bedrijven willen de klanten optimaal informeren en adviseren
over de reismogelijkheden met de vervoerders. Service staat daarbij
centraal. Daar zijn globale gegevens over het reisgedrag voor nodig.
Zo kunnen de OV-bedrijven hun klanten gericht informeren over
bijvoorbeeld specifieke wijzigingen in de dienstregeling. OV-bedrijven
doen hierover de komende periode voorstellen aan het Cbp
Aanpassen bewaartermijnen
De OV-bedrijven bepalen, op basis van de Cbp-standpunten en het doel
waarvoor gegevens worden bewaard, de bewaartermijnen van de diverse
soorten gegevens. Daarbij wordt bij de belastingdienst getoetst of bij
veranderingen nog wordt voldaan aan fiscale regels. Uiterlijk 1 maart
willen de OV-bedrijven hierover met het Cpb overleggen.Â
Technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen
De OV-bedrijven laten de komende periode onafhankelijke privacy-audits
uitvoeren, waarvan de uitkomsten worden gebruikt voor verdere
verbetering van de reeds bestaande beveiligings-maatregelen.
Vervolgens zullen zij technische en organisatorische
beveiligingsmaatregelen verder ontwikkelen en implementeren.
Informatievoorziening aan betrokkenen (reizigers) verbeteren
OV-bedrijven verbeteren waar nodig de huidige informatievoorziening
aan reizigers over de verwerking van persoonsgegevens in lijn met de
standpunten van het Cbp. In haar rapport heeft Cbp gesteld dat de
informatieplicht in algemene zin wordt nagekomen maar dat deze op een
aantal punten nader gepreciseerd moet worden. Â
Bron: persbericht Communicatie coördinatiepunt OV-chipkaart, 15
januari 2008
Innovatie
* OV-bedrijven werken met vertrouwen aan gedegen en solide invoering
OV-chipkaart
* Op dit moment geen direct risico voor OV-chipkaart
* OV-bedrijven verheugd over helderheid Cbp-rapport