Ingezonden persbericht


|
|                                            |                          |
|Contact:|Ingrid Wallisch                   |                          |
|Bedrijf |SyrinX pr & communicatie namens   |                          |
|        |Jones Lang LaSalle                |                          |
|Tel.nr.:|0184 661630/06 20112058           |                          |
|Email:  |Ingrid@SyrinXpr.nl                |                          |
|        |                                  |                          |
KLEINE EN MIDDELGROTE STEDEN VERLIEZEN CONCURRENTIE-POSITIE OP WINKELMARKT


. Huurprijsontwikkeling kleine en middelgrote steden verder achterop
. Huurprijzen winkelunits A1-locaties wederom op recordniveau

Amsterdam, 15 januari 2008 - Jones Lang LaSalle rapporteert vandaag de huurprijsontwikkeling op de Nederlandse winkelvastgoedmarkt. Hieruit blijkt dat de concurrentiepositie van kleine en middelgrote steden in Nederland verslechtert door het achterblijven van de vraaghuren ten opzichte van die in grote steden. De winkelgebieden in de kleine en middelgrote steden worden steeds minder interessant voor consumenten door de focus van internationale retailers op A1-winkelgebieden in de grote steden. Deze partijen streven naar zo'n 5 tot 10 "brandstores" in de belangrijkste A1-winkelgebieden, waardoor deze zich qua winkelaanbod steeds sterker onderscheiden van andere centrumgebieden en daarmee ook interessanter worden voor consumenten. De onderzoekers van Jones Lang LaSalle stellen dat Gemeenten, projectontwikkelaars, beleggers en retailers daarom juist in deze gebieden steeds beter in moeten spelen op de wensen en behoeften van consumentgroepen in het eigen verzorgingsgebied om deze achteruitgang te stoppen.

Huurprijsontwikkeling A1-winkelgebieden op recordniveau De vraaghuren van bijna alle A1-winkelgebieden in Nederland zijn het afgelopen jaar gestegen ten opzichte van 2006: nieuw te verhuren winkelunits op A1-locaties zijn gemiddeld met 1,3%(1) gestegen. Sterke huurprijsstijgingen in 2007 vonden vooral plaats op locaties die recent zijn herontwikkeld en in de belangrijkste hoofdwinkelgebieden in Nederland (Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Maastricht, Rotterdam en Utrecht). De aantrekkende economie is de belangrijkste factor in het vergroten van het animo voor winkelruimtes op A1-locaties.
- vervolg -

Vergeleken met 2006 zijn de huurprijzen echter minder sterk gegroeid. In 2006 kwamen veel internationale retailers naar Nederland, wat een sterke opwaartse druk veroorzaakte op de gevraagde tophuurprijzen. Met de stijging van 1,3% in 2007 zijn de huurprijzen opnieuw op een recordniveau beland. De stijging is echter wel 1,4% minder dan in 2006, toen de vraaghuren van units ruim 2,7% stegen. De groei van de vraaghuren lag in 2007 ruim 0,9% onder het 10-jarig gemiddelde van 2,2% per jaar.

Toekomstperspectief: groei op toplocaties in grote steden Naar verwachting zullen de tophuurprijzen de komende jaren blijven stijgen vanwege de aanhoudende belangstelling voor winkelunits in A1-winkelgebieden. Gedreven door een beperkt aanbod aan winkelruimte, een aantrekkende economie en de te verwachten uitbreidingen en herstructurerings-operaties in de komende jaren, zal de jaarlijkse groei van de huurprijs gemiddeld uitkomen tussen de 1,5% tot 2,0%. De groei zal vooral plaatsvinden op de Nederlandse toplocaties in de grote steden. De concurrentiepositie van kleine en middelgrote steden zal echter verder verslechteren zonder de juiste aanpassingen aan het winkelgebied. Daarbij zal men nog sterker rekening moeten houden met de wensen en behoeften van consumentgroepen om de achteruitgang te stoppen.


- einde bericht -