Gemeente Arnhem

Formulierenbrigade Arnhem succesvol (15-01-08)
De Formulierenbrigade Arnhem blijkt in de praktijk een succes te zijn: in één jaar tijd heeft de brigade 580 huishoudens bereikt en ervoor gezorgd dat zij veel geld krijgen. Zon 300 huishoudens met een laag inkomen bleken opgeteld 460.000 euro aan inkomsten misgelopen te zijn, die ze alsnog ontvangen. Daarbij gaat het vooral om teruggave van belastingen of een hogere huur- of zorgtoeslag. Om meer mensen sneller te kunnen helpen, wordt de brigade binnenkort uitgebreid van 3 naar 4,3 beroepskrachten. Bij de Formulierenbrigade werken ook vrijwilligers en mensen met een bijstandsuitkering.

Het werk van de Formulierenbrigade leidt daarnaast tot meer doorverwijzingen naar het maatschappelijk werk en de sociaal raadslieden. De gemeente overlegt met de uitvoerende Stichting Rijnstad hoe het extra werk het best opgevangen kan worden. 29 mei 2007 is raadsbreed een motie aangenomen, die vroeg om uitbreiding van de formulierenbrigade. Aanleiding was het signaal dat een grote groep huishoudens een betalingsachterstand heeft bij zorgverzekeraar Menzis. Wethouder Rita Weeda (Sociale Zaken): Wij willen hulp bieden aan de minima met een achterstand in de premiebetaling. De formulierenbrigade doet dat voor de mensen met een inkomen op minimumniveau, de dienst Inwonerszaken helpt de eigen klanten die een bijstandsuitkering ontvangen.

Aanpak brigade
De Formulierenbrigade Arnhem werkt aan het terugdringen van het niet-gebruik, dus aan de verbetering van het gebruik van gemeentelijke en andere overheidsvoorzieningen die zijn gericht op het bestrijden van armoede. De brigade gaat op allerlei manieren op zoek naar mensen die geen of onvoldoende gebruik maken van de voorzieningen. Deze aanpak kost veel tijd.
Uit de evaluatie blijkt dat 36% van de klanten uit eigen initiatief gekomen is en dat 37% door een instantie naar de formulierenbrigade is verwezen. In 27% van de gevallen had de formulierenbrigade aanwijzingen dat de klanten geen gebruik maken van regelingen en zocht de brigade hen op.
Bij huisbezoeken neemt een medewerker aan de hand van een checklist alle regelingen en voorzieningen door om eventueel niet-gebruik op te sporen. Bij 54% van de klanten heeft dat (al) wat opgeleverd en bij 33% van de klanten is er geen sprake van niet-gebruik. Over alle bereikte huishoudens genomen, bracht dat gemiddeld 800 euro per huishouden op. Als alleen wordt gekeken naar de huishoudens, die in aanmerking komen voor extra inkomsten, is dit bedrag gemiddeld zelfs zon 1.500 euro per huishouden!

De brigademedewerkers doen de voorzieningencheck, helpen bij het aanvragen en brengen de administratie op orde. Zij hebben ook oog voor andere hulpvragen en verwijzen zonodig actief door, vooral naar het maatschappelijk werk en de sociaal raadslieden. Hier ontbreekt het echter aan de nodige capaciteit om de doorverwezen klanten snel te kunnen helpen. Wethouder Weeda: Voor het probleem van de vertraging bij de doorverwijzing naar andere hulpverleners bij Rijnstad zoeken we samen naar een oplossing.