Provincie Noord-Brabant



|Datum         |
|15 januari    |
|2008          |
|Nummer        |
|8             |

Aanpak bumperkleven uitgebreid

De proef die de provincie Noord-Brabant heeft gedaan op de N266 bij Someren, de N270 bij Deurne en de N279 Asten-Helmond om bumperkleven te voorkomen, is succesvol geweest. Daarom wordt de proef uitgebreid naar wegen waar veel ongevallen gebeuren waarvan de oorzaak 'onvoldoende afstand' is.

Naast de bestaande proefwegvakken worden automobilisten ook op de N279 Helmond-Beek en Donk, N270 Deurne-Helmond, N284 Eersel-Reusel, N615 Lieshout-Gerwen, N261 Loon op Zand-Waalwijk en de N322 Waardhuizen-Almkerk geattendeerd op bumperkleven. Het moment waarop en op welke wijze dit gebeurt (met chevronstrepen of een elektronisch bord) is nog niet bekend.

Onderzoek
Voor de evaluatie zijn aan de hand van telsystemen gegevens van voertuigen verzameld. Vervolgens is onderzocht wat de effecten van de maatregelen zijn op de volgtijden, de doorstroming en verkeersveiligheid. Een onderzoeksbureau heeft door middel van enquêtes en interviews met de politie een belevingsonderzoek uitgevoerd. Uit de evaluatie blijkt dat met zowel de chevronstrepen als het elektronische bord het gewenste effect wordt bereikt. Meer dan de helft van de ondervraagden heeft het rijgedrag aangepast (remmen of gas verminderen) na het verkrijgen van de getoonde informatie. 30 tot 40% van de weggebruikers heeft aangegeven onvoldoende bekend te zijn met de wenselijke norm van volgtijden. Dit geeft de noodzaak tot communicatie aan.

Bumperkleven is een van de grootste irritaties onder automobilisten en leidt vaak tot ongevallen. Daarom is de provincie begin 2007 een proef gestart: of een elektronisch bord langs de weg geeft aan hoeveel seconden de volgtijd is, of er staan zogenaamde chevronstrepen (afstandsmarkeringen) op het wegdek. Dan geldt: houd twee pijlen/strepen afstand.

Gedeputeerde Cora Steffens: "De meeste dodelijke ongevallen vinden nog altijd op 80 km/uur wegen plaats. Bumperklevers zijn niet alleen irritant maar ook gevaarlijk. Wanneer we met elektronische informatie of eenvoudige markeringen op de weg, de verkeersveiligheid kunnen vergroten dan moeten we dat niet nalaten. Uitbreiding van de inmiddels geslaagde proef is dan een logische stap".




Provincie Noord-Brabant