Gemeente Assen
Holland-America Blues
7 januari 2008
Een korte fototrip langs bluesfoto's met een Hollandse touch.
De Bluesstichting Assen heeft Jazz art Rotterdam, onder andere
organisator van de tentoonstelling op het North Sea Jazz festival,
gevraagd om een selectie bluesfoto's te presenteren rond de Asser
Bluesdagen in januari 2008. De tentoonstelling omvat 20 foto's van 5
beroemde fotografen die de blueshelden van weleer vastgelegd hebben
sinds de jaren '60 van de vorige eeuw. Voor het eerst zijn foto's van
Dick Waterman, fotograaf maar ook voormalig manager van Son House,
Junior Wells en Bonnie Raitt, te zien buiten de Verenigde Staten.
De tentoonstelling is te bezoeken in het stadhuis van Assen vanaf 15
januari tot en met 7 februari. De officiële opening vindt plaats in
het stadhuis op zaterdag 26 januari om 16.00 uur. De vijf fotografen
zijn Paul Bergen (NL), Dirk W. de Jong (NL), Ton van Wageningen
(NL-USA), Dick Waterman (USA) en Baron Wolman (USA).
De titel van de expositie refereert aan het gegeven dat de Amerikaanse
bluesiconen zowel in de USA gefotografeerd zijn als in Nederland. Om
de fotografen in het juiste perspectief te plaatsen volgen hieronder
korte biografieën.
Baron Wolman
Werd door zijn buurjongen gevraagd foto's te maken van een aantal
bandjes in de San Fransisco Bay area omdat hij de enige fotograaf was
die zijn buurjongen kende. Baron stemde toe en werd zodoende chief
photographer van het blad. Het was Rolling Stone Magazine en 'the rest
is history' zoals de Amerikanen zeggen. Baron heeft alle pophelden uit
de jaren '60 en '70 gefotografeerd maar daarnaast koos hij zelf voor
bezoeken aan bluesfestivals waar hij vanaf 1967 alle groten
fotografeerde, niet alleen op het podium maar ook daar omheen. In de
jaren '70, toen het onmogelijk werd om dicht bij de muzikanten te
fotograferen, wendde Wolman zich teleurgesteld af van de muziekwereld.
Dick Waterman
Studeerde journalistiek en fotografie aan de Boston university en werd
gegrepen door optredens van bluesmuzikanten. Hij organiseerde in en
rond Boston bluesconcerten maar werd geraakt door het feit dat de
zuidelijke artiesten slecht betaal werden. Dat bracht hem er toe hun
management op zich te nemen en zodoende betere gages te bedingen. Hij
verhuisde zelf ook naar Mississippi om dichter bij de bron te
opereren. Waterman wist in 1964 de legendarische Son House weer zo ver
te krijgen opnieuw op te gaan treden. Hij was de ontdekker van Bonnie
Raitt en zorgde er voor dat Junior Wells in 1970 in het voorprogramma
van de Rolling Stones wereldtour optrad. Legendarisch is zijn
fotoserie waarin Junior Wells Mick Jagger uitlegt hoe hij werkelijk
mondharmonica moet spelen. Voor zijn boek Bill Wyman's Blues Oddyssey
consulteerde Bill Wyman Dick Waterman veelvuldig. Pas zes jaar
geleden ontdekte Amerika de enorme fotoschat van Waterman toen zijn
boek 'Between Midnight and Day' uitkwam. Inmiddels is ook een fotoboek
over BB King van de hand van Waterman verschenen. Tijdens het komende
North Sea Jaz Festival is Dick Waterman eregast in de
kunsttentoonstelling van het festival. In Assen is voor het eerst een
aantal foto's van Waterman buiten de USA te zien.
Ton van Wageningen
In de jaren '60 bracht Ton van Wageningen de bekende radiopresentator
en concertorganisator Michiel de Ruyter in zijn Lelijke Eend van hot
naar haar. Soms om Amerikaanse muzikanten van Schiphol op te halen,
soms om Michiel naar de opnamestudio te brengen waar Amerikaanse
gasten opnames maakten. Hij was bij ieder belangrijk concert en bij
Michiel de Ruyter thuis als daar Amerikaanse sterren over de vloer
waren. Inmiddels woont Van Wageningen alweer decennia in California en
zijn foto's waren nog slechts bekend bij de oudere jazz- en
bluesliefhebbers en bij het Nederlands Jazz Archief. Inmiddels wordt
de waarde ervan onderkend door een nieuwe generatie (en door het
Nederlands Fotomuseum). Van Wageningen's foto's werden tijdens de Jazz
Art Rotterdam 2007 tentoonstellingen in Rotterdam weer getoond. Ze
laten unieke momenten zien van Amerikaanse jazz- en blueslegendes op
bezoek in het Nederland van de jaren '60.
Dirk W. de Jong
Heeft furore gemaakt met zijn reportages voor Jazzism. Vooral zijn
reizen door de zuidelijke staten van de USA zijn zo sfeervol dat
wijlen Jip Golsteijn in De Telegraaf schreef: 'Zelden zal een serie
foto's gemaakt zijn waarop zo zinderend de ziel van de blues is
vastgelegd'. In Mississippi en in Nederland legde De Jong blueshelden
vast in een serie die door zijn bewerking in hard sepia en zwart,
geprint op linnen, een extra dimensie krijgt.
Paul Bergen
Na Anton Corbijn wordt Paul Bergen wel gezien als Nederlands beste
pop-, blues- en jazzfotograaf. Toen Michael Brecker in 2006 overleed
plaatste de New York Times een portret gemaakt door Bergen op de
voorpagina. De kracht van Paul Bergen ligt vooral in de combinatie van
het perfecte standpunt met het perfecte moment. Voeg daaraan toe dat
al zijn foto's zo goed gekaderd zijn dat ze nooit bijgesneden worden
en het unieke recept van Bergen is geschreven. In zijn ruim 25-jarige
carrière heeft Bergen alle groten in de muziekindustrie voor zijn lens
gehad.
Over Jazz Art Rotterdam
Jazz Art Rotterdam werd in 2005 speciaal opgezet om (op verzoek van
Mojo Concerts) de jaarlijkse expositie op het North Sea Jazz Festival
te organiseren. Inmiddels worden jaarlijks nog zo'n 5
tentoonstellingen georganiseerd. Enerzijds worden jazz- en blues
foto's van fotografen, waaronder Peter van Breukelen, Paul Bergen, Jim
Marshall, Baron Wolman en Joke Schot, gepresenteerd maar anderzijds
ook schilderijen (o.a. Easton Davy), zeefdrukken (o.a. Nick
Oudshoorn), sculpturen (o.a. Sam Phil) en speciale t-shirts en shawls.
Het hele jaar door is op www.jazzartrotterdam.com een doorsnee van het
werk dat ook te koop is te zien. Jazz Art Rotterdam werkt mee aan een
nieuw fotoboek van Peter van Breukelen en Jules Deelder over Benjamin
Herman en werkt aan het beschikbaar maken van verloren gewaande
fotoarchieven.