Ingezonden persbericht


Persbericht

NEDERLANDERS BEDUCHTER OP INBREUK PRIVACY DAN REST EUROPEANEN

Amstelveen 15 januari 2008 - Nederlanders hechten nadrukkelijker aan hun privacy dan de rest van de Europeanen. Vooral wat het gebruik van privégegevens door winkeliers voor promoties en aanbiedingen betreft zijn Nederlanders wantrouwiger dan andere Europeanen. Dat blijkt uit een technologieonderzoek door PR-adviesbureau Porter Novelli onder ruim 16.000 Europeanen van 18 jaar en ouder. Van de Nederlanders zegt bijna de helft (48%) het niet prettig te vinden dat winkels via bijvoorbeeld klantkaarten kunnen bijhouden wat ze kopen, om zo gericht aanbiedingen te kunnen doen. In Europa is dat gemiddeld slechts 1 op de 3 respondenten (33%).

Nederlanders zijn in vergelijking tot de rest van de Europeanen ook minder vaak van mening dat technologie en computers voor meer controle in hun leven zorgen (45% tegen 59%). Onder Nederlandse vrouwen is dit percentage zelfs nog lager (39%). Voor de mobiele telefoon ligt dit anders. Vrouwen vinden het juist prettig om altijd gebeld te kunnen worden: maar liefst 57% van de Nederlandse vrouwen zegt het een prettig idee te vinden dat ze altijd bereikbaar zijn via hun mobiel, dit geldt voor minder dan de helft (49%) van de mannen.

Koploper online bankieren
Nederlandse internetgebruikers lopen in Europa nadrukkelijk voorop als het gaat om online bankieren: 83% van de Nederlandse respondenten bankiert via het internet, tegen 66% van de Europeanen. Nederlanders gebruiken het internet ook steeds vaker om informatie te zoeken over producten die zij willen kopen: 91% doet dit inmiddels (in Europa is dat 80%). Dit geldt voor zowel jong als oud: zelfs van de 55+'ers oriënteert 85% zich eerst online.

/ / / /