PvdA Europees parlement


Luchthaventarieven Europa transparant en eenduidig

15 januari 2008

Lily Jacobs Een nieuwe Europese richtlijn gaat de luchthaventarieven in de Europa harmoniseren. Vandaag is in het Europees Parlement hiertoe het besluit genomen. Het doel van de richtlijn is te verhinderen dat luchthavens misbruik maken van hun marktpositie bij de heffingen die ze vliegtuigmaatschappijen in rekening brengen.

Deze heffingen zijn de laatste jaren fors gestegen. "We hebben allemaal belang bij transparante en gecontroleerde luchthaventarieven. Dat komt uiteindelijk ten goede aan de consument", aldus PvdA-europarlementariër Lily Jacobs.

Alle luchthavens moeten op een transparantie manier de vliegtarieven berekenen en hierover informatie verstrekken. De tarieven mogen voortaan alleen voor het doel gebruikt worden waarvoor ze worden geheven. Zo kunnen luchthavenheffingen voor veiligheid voortaan alleen voor veiligheid worden gebruikt. Ook wordt in iedere lidstaat een onafhankelijke instantie geïntroduceerd om de toepassing van de richtlijn te controleren.

Het voorstel voor de Europese Commissie was om de richtlijn te laten gelden voor alle luchthavens die jaarlijks meer dan 1 miljoen passagiers vervoeren. Lily Jacobs: "Dit zou voor kleine luchthavens een veel te grote administratieve last hebben betekend. We moeten alleen de luchthavens met een dominante marktpositie aanpakken".

Het bereikte en vandaag goedgekeurde compromis gaat nu uit van luchthavens met minimaal 5 miljoen passagiers òf 15 procent van het nationale marktaandeel. Wel mogen de lidstaten de richtlijn ook op andere luchthavens toepassen, als dat volgens de nationale mededingingsautoriteit nodig blijkt.

De vliegtarieven zijn de afgelopen jaren zo gestegen door de toegenomen veiligheidsmaatregelen die luchthavens moeten nemen. Bovendien moeten luchthavens flink investeren om hun capaciteit uit te breiden. Dit alles wordt doorberekend aan de luchtvaartmaatschappijen, die het weer moeten verrekenen in de prijs van hun tickets. Het transparanter maken van de heffingen is dus uiteindelijk ook goed nieuws voor de consument.