PvdA Europees parlement
Luchthaventarieven Europa transparant en eenduidig
15 januari 2008
Lily Jacobs
Een nieuwe Europese richtlijn gaat de luchthaventarieven in de Europa
harmoniseren. Vandaag is in het Europees Parlement hiertoe het besluit
genomen. Het doel van de richtlijn is te verhinderen dat luchthavens
misbruik maken van hun marktpositie bij de heffingen die ze
vliegtuigmaatschappijen in rekening brengen.
Deze heffingen zijn de laatste jaren fors gestegen.
"We hebben allemaal belang bij transparante en gecontroleerde
luchthaventarieven. Dat komt uiteindelijk ten goede aan de consument",
aldus PvdA-europarlementariër Lily Jacobs.
Alle luchthavens moeten op een transparantie manier de vliegtarieven
berekenen en hierover informatie verstrekken. De tarieven mogen
voortaan alleen voor het doel gebruikt worden waarvoor ze worden
geheven. Zo kunnen luchthavenheffingen voor veiligheid voortaan alleen
voor veiligheid worden gebruikt. Ook wordt in iedere lidstaat een
onafhankelijke instantie geïntroduceerd om de toepassing van de
richtlijn te controleren.
Het voorstel voor de Europese Commissie was om de richtlijn te laten
gelden voor alle luchthavens die jaarlijks meer dan 1 miljoen
passagiers vervoeren. Lily Jacobs: "Dit zou voor kleine luchthavens
een veel te grote administratieve last hebben betekend. We moeten
alleen de luchthavens met een dominante marktpositie aanpakken".
Het bereikte en vandaag goedgekeurde compromis gaat nu uit van
luchthavens met minimaal 5 miljoen passagiers òf 15 procent van het
nationale marktaandeel. Wel mogen de lidstaten de richtlijn ook op
andere luchthavens toepassen, als dat volgens de nationale
mededingingsautoriteit nodig blijkt.
De vliegtarieven zijn de afgelopen jaren zo gestegen door de
toegenomen veiligheidsmaatregelen die luchthavens moeten nemen.
Bovendien moeten luchthavens flink investeren om hun capaciteit uit te
breiden. Dit alles wordt doorberekend aan de luchtvaartmaatschappijen,
die het weer moeten verrekenen in de prijs van hun tickets. Het
transparanter maken van de heffingen is dus uiteindelijk ook goed
nieuws voor de consument.