Ingezonden persbericht

Persbericht

Parijs, 15 januari 2008

Omzet 2007 met 6,8% sterk gestegen

Aanhoudende groei in het vierde kwartaal:

+ 6,9% like-for-like

Verwacht resultaat vóór belastingen over 2007

naar boven toe bijgesteld:

iets meer dan 900 miljoen euro

In 2007 bedroeg de omzet van Accor 8.121 miljoen euro, een stijging van 6,8% ten opzichte van het jaar ervoor. Op like-for-like basis bedroeg de stijging 6,5%.

Omzet

(x miljoen ¤)

2006(1)

2007

Verschil

gerapporteerd

Verschil

like-for-like(2)

Hotels:

5.410

5.830

+7,8%

+5,8%

Hoge en middensegment

2.927

3.370

+15,1%

+7,2%

Economy

1.492

1.618

+8,4%

+6,1%

Economy Verenigde Staten

991

841

-15,1%

+1,5%

Dienstverlening

760

885

+16,5%

+11,9%

Overige activiteiten

1.437

1.406

-2,1%

+6,0%

Totaal Groep

7.607

8.121

+6,8%

+6,5%

(1) In overeenstemming met IFRS 5 is de omzet van CWT tot aan de verkoop in augustus 2006 ondergebracht bij het resultaat van niet aangehouden bedrijfsactiviteiten.

(2) Bij constante consolidatie en wisselkoersen.

Het expansiebeleid van de Groep zorgde voor een extra omzetstijging van 7,9% over het hele jaar 2007. De verkopen in het kader van de voortzetting van de "asset right"-strategie en de afstoting van niet strategische activiteiten leidden tot een omzetdaling van 6,5%. De wisselkoerseffecten drukten de jaaromzet met 1,1%.

In het vierde kwartaal van 2007 bedroeg de omzet van de Groep 2.002 miljoen euro, een stijging van 1,9% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2006. Hierbij wordt rekening gehouden met de deconsolidering van Red Roof Inn op 31 augustus 2007 en van Food Services in Italië op 30 september 2007. De like-for-like omzetgroei bedroeg 6,9%, tegen 6,6% in het derde kwartaal en 6,1% in het eerste halfjaar.

Deze uitstekende prestatie in het vierde kwartaal is onder andere het gevolg van:

· De aanhoudende activiteit bij de Hotels waar de like-for-like omzet het laatste kwartaal steeg met 6,9%, tegen 6,1% in het derde kwartaal en 5,2% in de eerste zes maanden. Vooral Europa deed het in alle segmenten goed: de omzet steeg het vierde kwartaal like-for-like met 7,9% en wereldwijd met 6,9%, als gevolg van een aanzienlijk hogere bezettingsgraad en hogere gemiddelde prijzen;

· de aanhoudende groei bij Services, waar de omzet het vierde kwartaal van 2007 op like-for-like basis steeg met 11,5%.

Het expansiebeleid van de Groep zorgde over het vierde kwartaal voor een extra omzetstijging van 8,6%. De verkoop van activa (met name Red Roof Inn, Go Voyages, en Food Services in Italië) drukte de omzet met 12,6%. De wisselkoerseffecten haalden de omzet van het laatste kwartaal 1,1% omlaag, voornamelijk door de waardering van de euro ten opzichte van de dollar.

Services

Gerapporteerde omzet in 2007 gestegen met 16,5%

De gerapporteerde omzet van Services steeg in 2007 met 16,5%. Op like-for-like basis bedroeg deze stijging 11,9%, geheel in lijn met de beoogde jaarlijkse groei van 8 tot 16% op middellange termijn.

Bij Services leidde het actieve expansiebeleid - met name door de aankoop van Kadéos, marktleider op het gebied van cadeaubonnen en vouchers in Frankrijk - tot een stijging van de jaaromzet met 6,0%, terwijl de daling van bepaalde Zuid-Amerikaanse valuta een negatief wisselkoerseffect van 0,9% tot gevolg had.

Het vierde kwartaal ging de gerapporteerde omzet van Services met 20,6% omhoog. De stijging bedroeg op like-for-like basis 11,5%.

In Europa steeg de like-for-like omzet het vierde kwartaal met 9,7%. Het derde kwartaal bedroeg deze stijging 14,3% en het eerste halfjaar 13,5%. Hiermee komt de stijging over het gehele jaar op 12,5%. Deze ontwikkeling is het gevolg van de bescheiden groei van andere producten dan maaltijdvouchers in Frankrijk en van het feit dat de markt voor Childcare Vouchers in Engeland na jaren van sterke stijging terugloopt.

In Latijns-Amerika ging de like-for-like omzet het vierde kwartaal met 12,3% omhoog, tegen 8,4% in het derde kwartaal en 8,6% in de eerste helft van 2007. De stijging bedroeg over het hele jaar 9,5%. De aanhoudende groei in het vierde kwartaal weerspiegelt de verbetering van de situatie in Brazilië - waar de like-for-like omzet het vierde kwartaal steeg met 4,1%, na een kleine terugloop van 0,6% in het derde kwartaal - en de nog steeds sterke groei op de andere Zuid-Amerikaanse markten: 24,2% zonder Brazilië.

Hotels:

Gerapporteerde omzet in 2007 gestegen met 7,8%

De gerapporteerde jaaromzet van de Hotels steeg met 7,8% en de like-for-like omzet bedroeg 5,8%. Deze stijging weerspiegelt de opleving van de hotelcyclus in Europa, die halverwege 2005 in gang is gezet en een betere bezettingsgraad en hogere gemiddelde prijzen tot gevolg had. Ook het dynamic pricing"-beleid van Accor leidt in combinatie met het "marketplace-beleid" tot verbetering van de Revpar.

In 2007 genereerde de Worldcup Rugby 16 miljoen euro omzet voor de Hotels. Zonder dit evenement zou de like-for-like omzet van de hotelactiviteit zijn gestegen met 5,5% in plaats van 5,8%.

In 2007 werden de Duitse Dorint hotels in de groep opgenomen en werden 28.400 nieuwe kamers in gebruik genomen. Hiermee zorgt het hotelexpansiebeleid van de Groep voor een stijging van de jaaromzet met 9,5%. In het kader van de "asset right"-strategie gaat de Groep door met de verkoop van hotelvastgoed. Als gevolg van deze transacties, waarbij de exploitatie al dan niet onder management- of franchisecontracten wordt voortgezet, daalde de omzet over de laatste vier maanden van 2007 met 6,0%. Het wisselkoerseffect drukte de hotelomzet met 1,6%, voornamelijk door de waardering van de euro ten opzichte van de dollar.

De gerapporteerde omzet van de Hotels steeg het vierde kwartaal met 6,0%. Op like-for-like basis bedroeg de stijging 6,9%. Zonder het effect van de Worldcup Rugby zou de omzet bij de Hotels over het laatste kwartaal op like-for-like basis met 6,5% zijn toegenomen.

In Europa steeg de like-for-like omzet het vierde kwartaal met 7,9%. Het derde kwartaal bedroeg deze stijging 6,7% en het eerste halfjaar 5,4%. De stijging over het gehele jaar komt hiermee op 6,4%.

Hotels in het hoge en middensegment

In dit segment steeg de omzet het vierde kwartaal like-for-like met 8,8%, tegen 7,7% in het derde kwartaal en 6,0% in het eerste halfjaar. De stijging van de jaaromzet bedraagt 7,2%.

In Frankrijk, waar meer dan 36% omzet van de hotels in het hoge en het middensegment wordt behaald, werd een like-for-like omzetgroei behaald van 10,6% in het vierde kwartaal, en van 9,0% over het hele jaar. Dit was het resultaat van een sterke toename van de RevPar (+12,8%), die aantoont hoe doeltreffend het "dynamic pricing"-beleid van de groep is. De stakingen in Frankrijk hadden slechts een gering effect op de activiteit van het vierde kwartaal van 2007.

Ook in Noord Europa werden het laatste kwartaal van 2007 goede prestaties geleverd, met name in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar de like-for-like omzet met respectievelijk 10,7% en 5,0% steeg, tegen een stijging van 6,7% en 0,4% in het derde kwartaal en 8,1% en 1,2% in de eerste zes maanden. Over het hele jaar ging de omzet in het Verenigd Koninkrijk met 8,5% omhoog. In Duitsland bedroeg de stijging 1,7%, omdat de activiteit hier als gevolg van de World Cup voetbal in 2006 al sterk was toegenomen.

Economy Hotels (buiten de Verenigde Staten)

De omzet steeg het vierde kwartaal op like-for-like basis met 6,6%, tegen een stijging van 6,2% in het derde kwartaal en van 5,7% in het eerste halfjaar. Hiermee kwam de groei over het gehele jaar op 6,1%.

In Frankrijk, waar 42% van de omzet in dit segment wordt behaald, werd over het vierde kwartaal een omzetgroei gerealiseerd van 5,6% (like-for-like). De stijging bedroeg 6,0% in het derde kwartaal, 3,6% in het eerste halfjaar en 4,7% over het hele jaar.

In het Verenigd Koninkrijk bedroeg de groei in het vierde kwartaal op like-for-like basis 8,0%. In het derde kwartaal was dit 10,2% en in het eerste halfjaar 12,4%. Hiermee kwam de omzetstijging over het gehele jaar 2007 op 10,6%. In Duitsland steeg de omzet het vierde kwartaal met 4,9%, tegen een stijging van 3,0% in het derde kwartaal en van 0,6% in de eerste zes maanden. Over het gehele jaar werd in Duitsland een like-for-like groei gerealiseerd van 2,3%.

Economy Hotels in de Verenigde Staten

Over het hele jaar steeg de omzet van de Economy Hotels in de Verenigde Staten op like-for-like basis met 1,5%. Deze groei, die het derde kwartaal nog 1,6% bedroeg en de eerste zes maanden 1,9%, liep het vierde kwartaal terug naar 0,7%. De daling van de gerapporteerde omzet met 15,1% vloeit voort uit de verkoop, begin september 2007, van Red Roof Inn (dat per 31 augustus is gedeconsolideerd) en de zwakke positie van de dollar ten opzichte van de euro.

In het vierde kwartaal steeg de activiteit van Motel 6 met 0,7%, tegen 1,6% in het derde kwartaal en 1,2% in het eerste halfjaar. Op like-for-like basis steeg de omzet van Motel 6 over het gehele jaar met 1,2%. De ontwikkeling in het vierde kwartaal is een gevolg van de stijging van de benzineprijs en het teruglopen van de woningbouw.

Overige activiteiten

De gerapporteerde omzet van de overige activiteiten daalde het vierde kwartaal met 22,8% als gevolg van de verkoop van Food Services in Italië (gedeconsolideerd per 30 september 2007) en van Go Voyages (gedeconsolideerd op 30 april 2007). Op like-for-like basis steeg de omzet van de overige activiteiten het vierde kwartaal met 4,7% en over het gehele jaar met 6,0%. De gerapporteerde jaaromzet van Lenôtre nam toe met 5,6%. Deze stijging was onder andere het gevolg van het effect van de World Cup Rugby (2 miljoen euro extra omzet), en van het feit dat het restaurant Le Pré Catelan een derde Michelin ster kreeg.

Winstdoelstelling voor 2007

Dankzij de positieve ontwikkeling van de Europese hotelcyclus in het vierde kwartaal en de aanhoudende groei bij Services was de omzet over de laatste drie maanden van 2007 boven verwachting. Accor stelt daarom de winstverwachting over 2007 naar boven toe bij: de winst vóór belastingen en buitengewone lasten zou iets meer dan 900 miljoen euro gaan bedragen, terwijl in augustus 2007 een winst van 870 tot 890 miljoen euro werd aangekondigd.

*****

Met 170.000 medewerkers in bijna 100 landen is Accor Europees marktleider en wereldleider op het gebied van Services aan zakelijke klanten en overheden. Klanten kunnen profiteren van de knowhow die de groep in meer dan 40 jaar heeft opgebouwd op het gebied van:

- Hotels - met de merken Sofitel, Pullman, Novotel, Mercure, Suitehotel, Ibis, All Seasons, Etap Hotel, Formule 1 en Motel 6, goed voor meer dan 4000 hotels en 500.000 kamers in 90 landen - en de daaraan gerelateerde nevenactiviteiten, in het bijzonder Lenôtre;

- Services: 23 miljoen mensen in bijna 40 landen maken gebruik van de diensten van Accor Services (human resources, marketingdiensten, beheer van beroepskosten).