Vernieuwde Lancia Phedra op 86ste Autosalon van Brussel
(1/9/2008)
Van 16 tot 27 januari 2008 zal Lancia aanwezig zijn tijdens de 86e
âEuropean Motor Show Brussels 2008â, kortweg de Autosalon van Brussel.
Geïnspireerd door de allerlaatste modetrends zal de Lancia-stand
raffinement en exclusiviteit uitstralen, perfect in lijn met het imago
dat het Italiaanse merk met zich meedraagt.
De nadruk op de exclusieve Lancia-stand ligt naast het conceptmodel
van de Lancia Delta HPE, op de nieuwe modellen: de nieuwe Lancia
Phedra, de Musa en de Lancia Ypsilon Sport MomoDesign. Daarnaast
kunnen de bezoekers op de stand de relaxte loungesfeer opsnuiven die
heerst in het Lancia Café. Kortom, bij Lancia gaat het om toekomst,
style en fashion.
De spots zijn met name gericht op de nieuwe Lancia Phedra; een
geslaagd voorbeeld van Italiaanse levenskunst. Het model werd zowel
vanbuiten als vanbinnen herwerkt. Bovendien werd het gamma
gerationaliseerd en aangevuld met een krachtige 2.2 Multijet-motor van
170 pk (*), gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of
zestrapsautomaat (die laatste zal in de lente van volgend jaar
beschikbaar zijn).
De schitterende 2.2 Multijet-motor levert een maximumvermogen van 170
pk bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 370 Nm vanaf 1.500 t/min.
In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak stuwt deze
motor de nieuwe Phedra 2.2 Multijet in 10 seconden van 0 naar 100 km/u
(tegenover 11,4 seconden voor de 2.0 Multijet van 136 pk) en verder
naar een topsnelheid van 200 km/u.
Vernieuwde Lancia Phedra
De nieuwe Lancia Phedra, die in samenwerking met de Franse groep PSA
werd ontwikkeld, heeft dezelfde buitenafmetingen als het vorige model
(4,75 meter lang, 1,86 meter breed en 1,75 meter hoog). Dat geldt ook
voor het prestigieuze en uitermate verzorgde interieur en de talloze
veiligheids-, comfort- en telematicavoorzieningen, waarmee hij zich
aan de top van zijn segment positioneert. De vijf EuroNCAP-sterren
zijn daar slechts één voorbeeld van.
De meest belangrijke nieuwigheid van de nieuwe Phedra is de
schitterende 2.2 Multijet-motor, die een maximumvermogen van 170 pk
bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 370 Nm vanaf 1.500 t/min
levert. Die topprestaties dankt hij aan zijn dubbele
sequentieel-parallelle turbo die de reactietijd vanaf de laagste
toerentallen beperkt ten voordele van de soepelheid, het rijplezier en
de prestaties.
In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak stuwt deze
motor de nieuwe Phedra 2.2 Multijet in 10 seconden van 0 naar 100 km/u
(tegenover 11,4 seconden voor de 2.0 Multijet van 136 pk) en verder
naar een topsnelheid van 200 km/u. Toch blijft het brandstofverbruik
nagenoeg identiek aan dat van de versie met 136 pk. Uitzonderlijke
prestaties, die garant staan voor comfortabele(hoge) snelheden,
bliksemsnelle acceleraties en prima trekkracht die niet ten koste gaan
van het verbruik. Ook hier begeeft de nieuwe Phedra zich aan de top
van zijn segment door de elegantie, het plaatsaanbod (tot zeven
plaatsen) en het hoogstaande comfort te combineren met een niet te
evenaren rijplezier. Bovendien dringt het gebruik van een roetfilter
(DPF) de uitstoot van schadelijke emissies aanzienlijk terug.
Een blik volstaat om de nieuwe, nog elegantere en nog opvallendere
voorpartij te ontdekken. Die dankt zijn nieuwe look aan het nieuwe
ontwerp van de grille en de verchroomde bumperaccenten die perfect
aansluiten bij het nieuwe Lancia-logo. Datzelfde embleem is trouwens
ook op de zijdelingse deurstijlen en de achterpartij te vinden in
combinatie met het nieuwe, schuin gedrukte letterwoord âPhedraâ en de
motorvermelding â170 pkâ.
Slechts eenvoudige esthetische ingrepen volstonden om het koetswerk
van de nieuwe Phedra een extra geraffineerde en gedistingeerde toets
te geven. Zo oogt de nieuwe Phedra bijvoorbeeld voortaan nog
aantrekkelijker dankzij de originele tweekleurige lichtmetalen velgen.
In het interieur bevestigt Lancia zijn meesterschap op het gebied van
comfort en stijl. De rustieke en luxe sfeer is in grote mate toe te
schrijven aan het ruim bemeten interieur dat doet denken aan een
limousine. De voorstoelen kunnen 180º draaien zodat de inzittenden
elkaar kunnen aankijken terwijl ze samen praten of werken.
Andere voorzieningen komen het comfort en de functionaliteit ten
goede: klaptafeltjes op de rug van de stoelen, met leder beklede
handgrepen op de middenstijlen om het in- en uitstappen voor de
passagiers op de tweede en derde zitrij te vergemakkelijken,
opbergvakken onder de voorzetels... En dan hebben we het nog niet over
de bagageruimte waarvan het volume kan worden uitgebreid van 324 tot
bijna 3.000 liter door de achterstoelen neer te klappen.
Minder zichtbaar is de reflectiewerende behandeling van het dashboard,
dat ook twee grote, gesloten opbergvakken bevat. Dat dashboard is
voortaan grotendeels bekleed met Alcantara(TM) Starlite. Ook de stoelen
ondergingen enkele esthetische aanpassingen. Zo zijn de zijkanten
(Argento-uitvoering) uitgevoerd in Castiglio (chocoladetint) terwijl
het middendeel van de zitting is bekleed met de stof Tex Carbony in
magnesiumkleur. De andere uitvoeringen (Oro en Platino) bieden
standaard Alcantara(TM) in Starlite blauw of in de combinatie
beige/chocolade voor wat betreft Oro en een lederen bekleding in
dezelfde kleuren voor wat betreft het Platino-uitrustingsniveau.
Vijfsterrenveiligheid
De elegante en innovatieve Lancia Phedra is ook een van de veiligste
modellen in zijn segment. Dat bewijst de topscore van vijf sterren die
hem werd toegekend door het European New Car Assessment Program
(EuroNCAP) en die deze auto aan de top van zijn segment positioneren
op het vlak van actieve en passieve veiligheid.
De score van vijf sterren beloont vooral de enorme aandacht die Lancia
aan alle aspecten van de bescherming van bestuurder en passagiers
heeft geschonken. Die benadering maakt bij Lancia al langer deel uit
van het optimaliseringsproces van het interieur en de andere
onderdelen: van het dashboard tot de stoelen en de airbagsystemen. In
het geval van de nieuwe Phedra hebben die inspanningen bij de
EuroNCAP-crashtests tot schitterende resultaten geleid. Om daarin te
slagen hebben de ontwerpers van het Italiaanse merk rekening gehouden
met alle types van ongevallen: frontale en zijdelingse botsingen,
koprollen, kop-staartaanrijdingen en brand. Ze onderzochten de
gevolgen van de ongevallen bij verschillende snelheden en met de meest
uiteenlopende types van obstakels en inzittenden. De diepgaande
analyse van deze parameters maakte het mogelijk om technische
oplossingen te ontwikkelen die van de nieuwe Phedra een van de
veiligste autoâs in zijn segment maken.
Die totale bescherming wordt gegarandeerd door standaard gemonteerde
passieve-veiligheidssystemen: twee meerfasige frontale airbags, twee
laterale airbags voor en twee gordijnairbags die de buitenste
passagiers op de drie stoelrijen beschermen. Bovendien is de nieuwe
Phedra voorzien van een sensor die nagaat of er iemand op de voorstoel
zit (om de passagiersairbag te activeren/uit te schakelen) en voorziet
van een auditief en visueel signaal om niet bevestigde gordels aan te
geven. Daar bovenop komen driepuntsgordels met gordelspanners en
krachtbegrenzers (behalve middenstoel van tweede zitrij), in hoogte
(en vooraan in diepte) verstelbare hoofdsteunen. En dan hebben we het
nog niet over de elektrische vergrendeling van de deuren en de
ISOFIX-punten om de allerkleinsten in alle veiligheid te vervoeren. Om
diezelfde reden plaatste Lancia een groothoekspiegel om de
achterpassagiers in het oog te houden en kan de bestuurder de
bediening van de schuifdeuren en achterste zijruiten achteraan
uitschakelen. Bij ongevallen worden de deuren automatisch ontgrendeld
en wordt de brandstoftoevoer automatisch onderbroken.
De Lancia Phedra garandeert een constant en voorspelbaar weggedrag dat
er zelfs in slaagt bepaalde fouten van de bestuurder te corrigeren en
dat de meest kritieke situaties het hoofd biedt. Alle versies
beschikken standaard over een antiblokkeerremsysteem (ABS) met
elektronische remkrachtverdeling (EBD) die de remkracht over de
achteras verdeelt om te voorkomen dat de wielen blokkeren en om in
alle omstandigheden een absolute beheersing van de auto te verzekeren.
Om een optimale beheersing van de wagen te waarborgen, beschikt elke
Lancia Phedra over een elektronische stabiliteitsregeling (ESP), een
systeem dat ingrijpt wanneer de auto zijn stabiliteitsgrens bereikt
door de bestuurder te helpen om de auto onder controle te houden. Om
te voorkomen dat de aangedreven wielen doorslippen bij gebrekkige
grip, heeft het nieuwe model ook op alle uitrustingsniveaus standaard
een antispinsysteem (ASR). Dat controleert automatisch de grip, werkt
bij elke snelheid en grijpt in door het koppel te regelen in functie
van de gemeten gripcoëfficiënt. Eveneens standaard is het
remhulpsysteem. Op de autoâs met ESP neemt de elektronische sturing
van het ABS deze functie op zich en heet die functie HBA (Hybraulic
Brake Assistance). Bij abrupt terugschakelen in slechte
gripomstandigheden wordt het MSR (Motor Schleppmoment Regelung)
geactiveerd om trekkracht naar de motor over te brengen en om slippen
-door het blokkeren van de wielen- te verhinderen.
Lancia Musa
Op de Salon van Brussel kan de bezoeker ook kennismaken met de nieuwe
Lancia Musa. Deze âCity Limousineâ kenmerkt zich door enkele
uiterlijke wijzigingen, met nieuwe lakkleuren en velgontwerpen. Het
front is eveneens gewijzigd en heeft meer chroom in de
vernieuwde grille. Achteraan worden in de lichtpartijen opvallende
LED-lichtjes gebruikt en de kofferklep kreeg een nieuwe trendy look
aangemeten.
Een van de troeven van de nieuwe Lancia Musa is de bagageruimte. Die
is 75 liter ruimer geworden ten opzichte van het vorige model: 395
liter in plaats van 320 liter. Om de toegankelijkheid van de koffer te
optimaliseren, heeft Lancia ervoor gezorgd dat de kofferklep dieper in
de achterbumper snijdt zodat de tildrempel aanzienlijk lager is
geworden.
Lancia Ypsilon Sport MomoDesign
De nieuwe Lancia Ypsilon Sport MomoDesign richt zich op een jong en
trendy publiek dat op zoek is naar een originele en sportieve auto;
een compacte auto die écht rijplezier verschaft, zonder de
geraffineerde elegantie van het model te verstoren. De Yp oogt
sportief door gebruik van chroomeffecten die verwijzen naar de Momo
Design-huisstijl. De beschikbare carrosseriekleuren (zwart, grijs,
geel, wit) vormen een perfecte âmatchâ met de matte titaangrijze
metaalkleur van het dak, de achterklep en de buitenspiegels. Maar de
Ypsilon is natuurlijk ook in één kleur beschikbaar. De nieuwe Lancia
Ypsilon Sport MomoDesign verzekert comfort en dynamisch rijplezier en
koppelt een originele stijl aan pittige prestaties.
Lancia Delta HPE Concept car
Backstage is de Lancia Delta HPE Concept te bewonderen. Lanciaâs
nieuwste creatie biedt comfort, reisgemak en is verzekerd van veel
interieurruimte. De concept is 4,5 meter lang, 1,8 meter breed, 1,5
meter hoog en is rank en sportief om te zien. Na onder andere de
Fulvia, de Beta HPE, de Prisma, de Dedra en de Lybra is dit Lanciaâs
nieuwste toonbeeld van een middenklasser.
Het eerste dat opvalt, is de styling van de auto; het overhangende
dak, de grote achterruit en de chromen grille; een moderne
interpretatie van Lanciaâs klassieke grille uit de jaren vijftig. De
chromen randen rondom versterken het vele glas en geven de auto een
extra sportieve tint.
Het tweede punt is dat de Delta HPE Concept veel ruimte biedt aan
zowel bestuurder als passagiers. Dankzij zijn wielbasis van 2.700 mm
is er uitzonderlijk veel binnenruimte.
De derde troef is het comfort van de auto. Het geluidabsorberende
(zonne-)dak is mede verantwoordelijk voor de stilte die men tijdens
het rijden ervaart. Van op het stuur te bedienen Bose Hi-Fi tot
automatische dualzone climate control, alles is aanwezig. Comfort
betekent ook veel bagageruimte. De Delta HPE Concept heeft meer dan
400 liter bagageruimte, maar dat is dankzij de verschuifbare
achterbank te veranderen. Verder veel techniek en luxe zoals
âBlue&Me^(TM)â. Dit technische hoogstandje is tot stand gekomen door
samenwerking tussen Microsoft en FIAT Auto. Blue&Me^(TM) biedt de
mogelijkheid om met een mobiele telefoon voorzien van Bluetooth(TM)
handsfree te kunnen bellen. Tevens is het mogelijk om digitale
muziekbestanden via een aangesloten memory stick te beluisteren. Nieuw
is de SMS-reader, hiermee is het mogelijk om het Blue&Me^(TM) systeem
een SMS te laten voorlezen. De SMS hoeft dus niet meer op het scherm
van de telefoon afgelezen te worden. Dit verhoogt uiteraard de
verkeersveiligheid, omdat men de aandacht op de weg kan houden.
Een andere kwaliteit van Lancia is het design van het interieur. De
Delta HPE Concept maakt hier geen uitzondering op. Lanciaâs style
centrum is er verantwoordelijk voor en het interieur lijkt eerder op
een lounge dan op een binnenkant van een auto.
De vijfde, aan het design van het interieur gekoppelde waarde, is het
gebruik van de beste, verfijnde materialen. Dit maakt de auto niet
alleen mooier, hij voelt letterlijk ook prettiger aan door de fijne en
zachte materialen zoals hout, chroom, alcantara en leer.
Tot slot is de Delta HPE Concept ontworpen voor zowel diesel- als
benzinemotoren die allemaal voorzien zijn van een turbo en gekoppeld
aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een gerobotiseerde
transmissie. De vermogens lopen uiteen van 120 tot meer dan 200 pk.
AutoRai