AutoRai

Vernieuwde Lancia Phedra op 86ste Autosalon van Brussel

(1/9/2008)
Van 16 tot 27 januari 2008 zal Lancia aanwezig zijn tijdens de 86e âEuropean Motor Show Brussels 2008â, kortweg de Autosalon van Brussel. Geïnspireerd door de allerlaatste modetrends zal de Lancia-stand raffinement en exclusiviteit uitstralen, perfect in lijn met het imago dat het Italiaanse merk met zich meedraagt.

De nadruk op de exclusieve Lancia-stand ligt naast het conceptmodel van de Lancia Delta HPE, op de nieuwe modellen: de nieuwe Lancia Phedra, de Musa en de Lancia Ypsilon Sport MomoDesign. Daarnaast kunnen de bezoekers op de stand de relaxte loungesfeer opsnuiven die heerst in het Lancia Café. Kortom, bij Lancia gaat het om toekomst, style en fashion.

De spots zijn met name gericht op de nieuwe Lancia Phedra; een geslaagd voorbeeld van Italiaanse levenskunst. Het model werd zowel vanbuiten als vanbinnen herwerkt. Bovendien werd het gamma gerationaliseerd en aangevuld met een krachtige 2.2 Multijet-motor van 170 pk (*), gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of zestrapsautomaat (die laatste zal in de lente van volgend jaar beschikbaar zijn).

De schitterende 2.2 Multijet-motor levert een maximumvermogen van 170 pk bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 370 Nm vanaf 1.500 t/min. In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak stuwt deze motor de nieuwe Phedra 2.2 Multijet in 10 seconden van 0 naar 100 km/u (tegenover 11,4 seconden voor de 2.0 Multijet van 136 pk) en verder naar een topsnelheid van 200 km/u.

Vernieuwde Lancia Phedra
De nieuwe Lancia Phedra, die in samenwerking met de Franse groep PSA werd ontwikkeld, heeft dezelfde buitenafmetingen als het vorige model (4,75 meter lang, 1,86 meter breed en 1,75 meter hoog). Dat geldt ook voor het prestigieuze en uitermate verzorgde interieur en de talloze veiligheids-, comfort- en telematicavoorzieningen, waarmee hij zich aan de top van zijn segment positioneert. De vijf EuroNCAP-sterren zijn daar slechts één voorbeeld van.

De meest belangrijke nieuwigheid van de nieuwe Phedra is de schitterende 2.2 Multijet-motor, die een maximumvermogen van 170 pk bij 4.000 t/min en een maximumkoppel van 370 Nm vanaf 1.500 t/min levert. Die topprestaties dankt hij aan zijn dubbele sequentieel-parallelle turbo die de reactietijd vanaf de laagste toerentallen beperkt ten voordele van de soepelheid, het rijplezier en de prestaties.

In combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak stuwt deze motor de nieuwe Phedra 2.2 Multijet in 10 seconden van 0 naar 100 km/u (tegenover 11,4 seconden voor de 2.0 Multijet van 136 pk) en verder naar een topsnelheid van 200 km/u. Toch blijft het brandstofverbruik nagenoeg identiek aan dat van de versie met 136 pk. Uitzonderlijke prestaties, die garant staan voor comfortabele(hoge) snelheden, bliksemsnelle acceleraties en prima trekkracht die niet ten koste gaan van het verbruik. Ook hier begeeft de nieuwe Phedra zich aan de top van zijn segment door de elegantie, het plaatsaanbod (tot zeven plaatsen) en het hoogstaande comfort te combineren met een niet te evenaren rijplezier. Bovendien dringt het gebruik van een roetfilter (DPF) de uitstoot van schadelijke emissies aanzienlijk terug.

Een blik volstaat om de nieuwe, nog elegantere en nog opvallendere voorpartij te ontdekken. Die dankt zijn nieuwe look aan het nieuwe ontwerp van de grille en de verchroomde bumperaccenten die perfect aansluiten bij het nieuwe Lancia-logo. Datzelfde embleem is trouwens ook op de zijdelingse deurstijlen en de achterpartij te vinden in combinatie met het nieuwe, schuin gedrukte letterwoord âPhedraâ en de motorvermelding â170 pkâ.

Slechts eenvoudige esthetische ingrepen volstonden om het koetswerk van de nieuwe Phedra een extra geraffineerde en gedistingeerde toets te geven. Zo oogt de nieuwe Phedra bijvoorbeeld voortaan nog aantrekkelijker dankzij de originele tweekleurige lichtmetalen velgen. In het interieur bevestigt Lancia zijn meesterschap op het gebied van comfort en stijl. De rustieke en luxe sfeer is in grote mate toe te schrijven aan het ruim bemeten interieur dat doet denken aan een limousine. De voorstoelen kunnen 180º draaien zodat de inzittenden elkaar kunnen aankijken terwijl ze samen praten of werken.

Andere voorzieningen komen het comfort en de functionaliteit ten goede: klaptafeltjes op de rug van de stoelen, met leder beklede handgrepen op de middenstijlen om het in- en uitstappen voor de passagiers op de tweede en derde zitrij te vergemakkelijken, opbergvakken onder de voorzetels... En dan hebben we het nog niet over de bagageruimte waarvan het volume kan worden uitgebreid van 324 tot bijna 3.000 liter door de achterstoelen neer te klappen.

Minder zichtbaar is de reflectiewerende behandeling van het dashboard, dat ook twee grote, gesloten opbergvakken bevat. Dat dashboard is voortaan grotendeels bekleed met Alcantara(TM) Starlite. Ook de stoelen ondergingen enkele esthetische aanpassingen. Zo zijn de zijkanten (Argento-uitvoering) uitgevoerd in Castiglio (chocoladetint) terwijl het middendeel van de zitting is bekleed met de stof Tex Carbony in magnesiumkleur. De andere uitvoeringen (Oro en Platino) bieden standaard Alcantara(TM) in Starlite blauw of in de combinatie beige/chocolade voor wat betreft Oro en een lederen bekleding in dezelfde kleuren voor wat betreft het Platino-uitrustingsniveau.

Vijfsterrenveiligheid
De elegante en innovatieve Lancia Phedra is ook een van de veiligste modellen in zijn segment. Dat bewijst de topscore van vijf sterren die hem werd toegekend door het European New Car Assessment Program (EuroNCAP) en die deze auto aan de top van zijn segment positioneren op het vlak van actieve en passieve veiligheid.

De score van vijf sterren beloont vooral de enorme aandacht die Lancia aan alle aspecten van de bescherming van bestuurder en passagiers heeft geschonken. Die benadering maakt bij Lancia al langer deel uit van het optimaliseringsproces van het interieur en de andere onderdelen: van het dashboard tot de stoelen en de airbagsystemen. In het geval van de nieuwe Phedra hebben die inspanningen bij de EuroNCAP-crashtests tot schitterende resultaten geleid. Om daarin te slagen hebben de ontwerpers van het Italiaanse merk rekening gehouden met alle types van ongevallen: frontale en zijdelingse botsingen, koprollen, kop-staartaanrijdingen en brand. Ze onderzochten de gevolgen van de ongevallen bij verschillende snelheden en met de meest uiteenlopende types van obstakels en inzittenden. De diepgaande analyse van deze parameters maakte het mogelijk om technische oplossingen te ontwikkelen die van de nieuwe Phedra een van de veiligste autoâs in zijn segment maken.

Die totale bescherming wordt gegarandeerd door standaard gemonteerde passieve-veiligheidssystemen: twee meerfasige frontale airbags, twee laterale airbags voor en twee gordijnairbags die de buitenste passagiers op de drie stoelrijen beschermen. Bovendien is de nieuwe Phedra voorzien van een sensor die nagaat of er iemand op de voorstoel zit (om de passagiersairbag te activeren/uit te schakelen) en voorziet van een auditief en visueel signaal om niet bevestigde gordels aan te geven. Daar bovenop komen driepuntsgordels met gordelspanners en krachtbegrenzers (behalve middenstoel van tweede zitrij), in hoogte (en vooraan in diepte) verstelbare hoofdsteunen. En dan hebben we het nog niet over de elektrische vergrendeling van de deuren en de ISOFIX-punten om de allerkleinsten in alle veiligheid te vervoeren. Om diezelfde reden plaatste Lancia een groothoekspiegel om de achterpassagiers in het oog te houden en kan de bestuurder de bediening van de schuifdeuren en achterste zijruiten achteraan uitschakelen. Bij ongevallen worden de deuren automatisch ontgrendeld en wordt de brandstoftoevoer automatisch onderbroken.

De Lancia Phedra garandeert een constant en voorspelbaar weggedrag dat er zelfs in slaagt bepaalde fouten van de bestuurder te corrigeren en dat de meest kritieke situaties het hoofd biedt. Alle versies beschikken standaard over een antiblokkeerremsysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBD) die de remkracht over de achteras verdeelt om te voorkomen dat de wielen blokkeren en om in alle omstandigheden een absolute beheersing van de auto te verzekeren. Om een optimale beheersing van de wagen te waarborgen, beschikt elke Lancia Phedra over een elektronische stabiliteitsregeling (ESP), een systeem dat ingrijpt wanneer de auto zijn stabiliteitsgrens bereikt door de bestuurder te helpen om de auto onder controle te houden. Om te voorkomen dat de aangedreven wielen doorslippen bij gebrekkige grip, heeft het nieuwe model ook op alle uitrustingsniveaus standaard een antispinsysteem (ASR). Dat controleert automatisch de grip, werkt bij elke snelheid en grijpt in door het koppel te regelen in functie van de gemeten gripcoëfficiënt. Eveneens standaard is het remhulpsysteem. Op de autoâs met ESP neemt de elektronische sturing van het ABS deze functie op zich en heet die functie HBA (Hybraulic Brake Assistance). Bij abrupt terugschakelen in slechte gripomstandigheden wordt het MSR (Motor Schleppmoment Regelung) geactiveerd om trekkracht naar de motor over te brengen en om slippen
-door het blokkeren van de wielen- te verhinderen.

Lancia Musa
Op de Salon van Brussel kan de bezoeker ook kennismaken met de nieuwe Lancia Musa. Deze âCity Limousineâ kenmerkt zich door enkele uiterlijke wijzigingen, met nieuwe lakkleuren en velgontwerpen. Het front is eveneens gewijzigd en heeft meer chroom in de vernieuwde grille. Achteraan worden in de lichtpartijen opvallende LED-lichtjes gebruikt en de kofferklep kreeg een nieuwe trendy look aangemeten.

Een van de troeven van de nieuwe Lancia Musa is de bagageruimte. Die is 75 liter ruimer geworden ten opzichte van het vorige model: 395 liter in plaats van 320 liter. Om de toegankelijkheid van de koffer te optimaliseren, heeft Lancia ervoor gezorgd dat de kofferklep dieper in de achterbumper snijdt zodat de tildrempel aanzienlijk lager is geworden.

Lancia Ypsilon Sport MomoDesign
De nieuwe Lancia Ypsilon Sport MomoDesign richt zich op een jong en trendy publiek dat op zoek is naar een originele en sportieve auto; een compacte auto die écht rijplezier verschaft, zonder de geraffineerde elegantie van het model te verstoren. De Yp oogt sportief door gebruik van chroomeffecten die verwijzen naar de Momo Design-huisstijl. De beschikbare carrosseriekleuren (zwart, grijs, geel, wit) vormen een perfecte âmatchâ met de matte titaangrijze metaalkleur van het dak, de achterklep en de buitenspiegels. Maar de Ypsilon is natuurlijk ook in één kleur beschikbaar. De nieuwe Lancia Ypsilon Sport MomoDesign verzekert comfort en dynamisch rijplezier en koppelt een originele stijl aan pittige prestaties.

Lancia Delta HPE Concept car
Backstage is de Lancia Delta HPE Concept te bewonderen. Lanciaâs nieuwste creatie biedt comfort, reisgemak en is verzekerd van veel interieurruimte. De concept is 4,5 meter lang, 1,8 meter breed, 1,5 meter hoog en is rank en sportief om te zien. Na onder andere de Fulvia, de Beta HPE, de Prisma, de Dedra en de Lybra is dit Lanciaâs nieuwste toonbeeld van een middenklasser.

Het eerste dat opvalt, is de styling van de auto; het overhangende dak, de grote achterruit en de chromen grille; een moderne interpretatie van Lanciaâs klassieke grille uit de jaren vijftig. De chromen randen rondom versterken het vele glas en geven de auto een extra sportieve tint.

Het tweede punt is dat de Delta HPE Concept veel ruimte biedt aan zowel bestuurder als passagiers. Dankzij zijn wielbasis van 2.700 mm is er uitzonderlijk veel binnenruimte.

De derde troef is het comfort van de auto. Het geluidabsorberende (zonne-)dak is mede verantwoordelijk voor de stilte die men tijdens het rijden ervaart. Van op het stuur te bedienen Bose Hi-Fi tot automatische dualzone climate control, alles is aanwezig. Comfort betekent ook veel bagageruimte. De Delta HPE Concept heeft meer dan 400 liter bagageruimte, maar dat is dankzij de verschuifbare achterbank te veranderen. Verder veel techniek en luxe zoals âBlue&Me^(TM)â. Dit technische hoogstandje is tot stand gekomen door samenwerking tussen Microsoft en FIAT Auto. Blue&Me^(TM) biedt de mogelijkheid om met een mobiele telefoon voorzien van Bluetooth(TM) handsfree te kunnen bellen. Tevens is het mogelijk om digitale muziekbestanden via een aangesloten memory stick te beluisteren. Nieuw is de SMS-reader, hiermee is het mogelijk om het Blue&Me^(TM) systeem een SMS te laten voorlezen. De SMS hoeft dus niet meer op het scherm van de telefoon afgelezen te worden. Dit verhoogt uiteraard de verkeersveiligheid, omdat men de aandacht op de weg kan houden.

Een andere kwaliteit van Lancia is het design van het interieur. De Delta HPE Concept maakt hier geen uitzondering op. Lanciaâs style centrum is er verantwoordelijk voor en het interieur lijkt eerder op een lounge dan op een binnenkant van een auto.

De vijfde, aan het design van het interieur gekoppelde waarde, is het gebruik van de beste, verfijnde materialen. Dit maakt de auto niet alleen mooier, hij voelt letterlijk ook prettiger aan door de fijne en zachte materialen zoals hout, chroom, alcantara en leer.

Tot slot is de Delta HPE Concept ontworpen voor zowel diesel- als benzinemotoren die allemaal voorzien zijn van een turbo en gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of een gerobotiseerde transmissie. De vermogens lopen uiteen van 120 tot meer dan 200 pk.