Gemeente Hilversum

Lid Rekenkamercommissie Robert Elenbaas

15 januari 2008
"De Hilversumse Rekenkamercommissie staat niet zozeer op afrekenen, maar is veel meer gericht op het leren en verbeteren van de organisatie. Wij delen geen Zwarte Pieten uit, maar geven als een Sinterklaas aanbevelingen aan de gemeenteraad".

Aan het woord is dr. Robert Elenbaas (55). Sinds maart is hij lid van de Rekenkamercommissie. Deze commissie controleert de gemeente Hilversum. Sleutelwoorden zijn doeltreffendheid, doelmatigheid, rechtmatigheid en transparantie. In gewoon Nederlands: is er beleid, hoe wordt het uitgevoerd, verantwoord en gecontroleerd?

De Rekenkamercommissie heeft zojuist haar vierde onderzoek, over de vergunningenaanvragen, afgerond. De algemene indruk is dat de verlening van vergunningen door de gemeente Hilversum behoorlijk verloopt, maar dat een aantal punten meer aandacht verdient.

Extra leuk
Robert werkte een half mensenleven bij automatiseerder CapGemini, voordat hij in 2007 zijn eigen adviesbureau startte. Hij geeft organisatieadviezen, verzorgt interim-management en hij verricht effetiviteitsonderzoeken, zoals Rekenkamercommissies doen. "Voordat ik mijn eigen bedrijf begon, was ik al op zoek naar iets anders. Dan lees je meer advertenties. Zo zag ik de advertentie waarin de Rekenkamercommissie Hilversum leden zocht. Het leek me extra leuk om een bijdrage te leveren aan wat er in mijn woonplaats gebeurt".

De gemeente Hilversum heeft enkele jaren geleden een reorganisatie doorgevoerd om de dienstverlening aan de burgers te verbeteren. De Rekenkamercommissie startte een onderzoek om te controleren wat daarvan terecht is gekomen. Het onderzoek spitste zich toe op de afhandeling van de aanvragen voor lichte bouwvergunningen, horeca- en evenementenvergunningen. Allereerst werd onderzocht hoe het met de klantgerichtheid, effectiviteit, rechtmatigheid en integriteit stond. Vervolgens werd de (on)tevredenheid van de klanten via een internetenquête tegen het licht gehouden. Tenslotte werd naar aanleiding van de resultaten van die enquête op willekeurige dossiers nader onderzoek gedaan.

De resultaten staan in het rapport "De afhandeling van vergunningenaanvragen door de gemeente Hilversum". Dat rapport staat op deze website: Klik op Bestuur/Rekenkamercommissie/Onderzoek dossiers.

"Daarin staat een reeks conclusies. Er zijn er twee die eruit springen. Zo is er nog wel het een en ander te verbeteren. Niet zozeer in de bejegening van de mensen, maar in de informatieverschaffing. De mensen geven aan dat zij zelf nadere informatie via de gemeentelijke website niet goed kunnen vinden. Als ze opbellen, dan voelen zij zich niet voldoende geïnformeerd door de behandelende ambtenaren. Als er een aanvraag in behandeling is genomen, is de informatieverstrekking ook niet adequaat. Daardoor zijn de burgers ontevredener dan eigenlijk nodig zou moeten zijn. Burgers vinden dat zij lang op de lichte bouwvergunningen moeten wachten, maar dat komt ook omdat daarover niet met ze wordt gecommuniceerd. Ook al is er weliswaar sprake van klantgerichtheid, in de doeltreffendheid van de klantcontacten valt er nog veel te winnen".

"Voor wat betreft de rechtmatigheid hebben we bijvoorbeeld een paar keer vastgesteld dat lichte bouwvergunningen eigenlijk volgens de procedure voor zware bouwvergunningen moesten worden afgehandeld. Bij sommige horecavergunningen is niet gecontroleerd volgens de wet BIBOB. Deze wet eist dat er een integriteitsonderzoek plaatsheeft om te voorkomen dat een horecagelegenheid een onderdeel is van een criminele organisatie. Bij de evenementenvergunningen was de dossiervorming niet altijd in orde. In de dossiers stond niet altijd dat er was overlegd met politie en brandweer".

De heer Elenbaas vindt het verheugend dat de gemeente Hilversum met een aantal van de aanbevelingen al aan de slag is gegaan.

Vanavond bespreekt de commissie Bestuur het rapport van de Rekenkamercommissie in het raadhuis. Op 13 februari behandelt de raad het rapport.

Meer informatie:
Klik op Bestuur/Rekenkamercommissie/Onderzoek dossiers