Lid Rekenkamercommissie Robert Elenbaas
15 januari 2008
"De Hilversumse Rekenkamercommissie staat niet zozeer op afrekenen,
maar is veel meer gericht op het leren en verbeteren van de
organisatie. Wij delen geen Zwarte Pieten uit, maar geven als een
Sinterklaas aanbevelingen aan de gemeenteraad".
Aan het woord is dr. Robert Elenbaas (55). Sinds maart is hij lid van
de Rekenkamercommissie. Deze commissie controleert de gemeente
Hilversum. Sleutelwoorden zijn doeltreffendheid, doelmatigheid,
rechtmatigheid en transparantie. In gewoon Nederlands: is er beleid,
hoe wordt het uitgevoerd, verantwoord en gecontroleerd?
De Rekenkamercommissie heeft zojuist haar vierde onderzoek, over de
vergunningenaanvragen, afgerond. De algemene indruk is dat de
verlening van vergunningen door de gemeente Hilversum behoorlijk
verloopt, maar dat een aantal punten meer aandacht verdient.
Extra leuk
Robert werkte een half mensenleven bij automatiseerder CapGemini,
voordat hij in 2007 zijn eigen adviesbureau startte. Hij geeft
organisatieadviezen, verzorgt interim-management en hij verricht
effetiviteitsonderzoeken, zoals Rekenkamercommissies doen. "Voordat ik
mijn eigen bedrijf begon, was ik al op zoek naar iets anders. Dan lees
je meer advertenties. Zo zag ik de advertentie waarin de
Rekenkamercommissie Hilversum leden zocht. Het leek me extra leuk om
een bijdrage te leveren aan wat er in mijn woonplaats gebeurt".
De gemeente Hilversum heeft enkele jaren geleden een reorganisatie
doorgevoerd om de dienstverlening aan de burgers te verbeteren. De
Rekenkamercommissie startte een onderzoek om te controleren wat
daarvan terecht is gekomen. Het onderzoek spitste zich toe op de
afhandeling van de aanvragen voor lichte bouwvergunningen, horeca- en
evenementenvergunningen. Allereerst werd onderzocht hoe het met de
klantgerichtheid, effectiviteit, rechtmatigheid en integriteit stond.
Vervolgens werd de (on)tevredenheid van de klanten via een
internetenquête tegen het licht gehouden. Tenslotte werd naar
aanleiding van de resultaten van die enquête op willekeurige dossiers
nader onderzoek gedaan.
De resultaten staan in het rapport "De afhandeling van
vergunningenaanvragen door de gemeente Hilversum". Dat rapport staat
op deze website: Klik op Bestuur/Rekenkamercommissie/Onderzoek
dossiers.
"Daarin staat een reeks conclusies. Er zijn er twee die eruit
springen. Zo is er nog wel het een en ander te verbeteren. Niet zozeer
in de bejegening van de mensen, maar in de informatieverschaffing. De
mensen geven aan dat zij zelf nadere informatie via de gemeentelijke
website niet goed kunnen vinden. Als ze opbellen, dan voelen zij zich
niet voldoende geïnformeerd door de behandelende ambtenaren. Als er
een aanvraag in behandeling is genomen, is de informatieverstrekking
ook niet adequaat. Daardoor zijn de burgers ontevredener dan eigenlijk
nodig zou moeten zijn. Burgers vinden dat zij lang op de lichte
bouwvergunningen moeten wachten, maar dat komt ook omdat daarover niet
met ze wordt gecommuniceerd. Ook al is er weliswaar sprake van
klantgerichtheid, in de doeltreffendheid van de klantcontacten valt er
nog veel te winnen".
"Voor wat betreft de rechtmatigheid hebben we bijvoorbeeld een paar
keer vastgesteld dat lichte bouwvergunningen eigenlijk volgens de
procedure voor zware bouwvergunningen moesten worden afgehandeld. Bij
sommige horecavergunningen is niet gecontroleerd volgens de wet BIBOB.
Deze wet eist dat er een integriteitsonderzoek plaatsheeft om te
voorkomen dat een horecagelegenheid een onderdeel is van een criminele
organisatie. Bij de evenementenvergunningen was de dossiervorming niet
altijd in orde. In de dossiers stond niet altijd dat er was overlegd
met politie en brandweer".
De heer Elenbaas vindt het verheugend dat de gemeente Hilversum met
een aantal van de aanbevelingen al aan de slag is gegaan.
Vanavond bespreekt de commissie Bestuur het rapport van de
Rekenkamercommissie in het raadhuis. Op 13 februari behandelt de raad
het rapport.
Meer informatie:
Klik op Bestuur/Rekenkamercommissie/Onderzoek dossiers
Gemeente Hilversum