VVD


16-1-2008

Luchthavengelden moeten transparanter

Vandaag stemt het Europees Parlement in eerste lezing over de richtlijn inzake luchthavengelden*. Een complex dossier waarbij de belangen van zowel de luchtvaartmaatschappijen (en ook andere luchthavengebruikers) evenals de luchthavens zelf groot zijn.

VVD-Europarlementariƫr Jeanine Hennis-Plasschaert: "Doel van het voorstel is om het concurrentievermogen van de Europese luchtvaartsector op peil te houden. In feite bevat het voorstel enkele basisbeginselen die door de luchthavenexploitanten moeten worden nageleefd bij de vaststelling van hun luchthavengelden. Dit moet meer transparantie opleveren, ofwel de luchthavengelden moeten, duidelijker dan nu veelal het geval is, gerechtvaardigd worden tegenover de luchthavengebruikers."


*Achtergrond van het Commissievoorstel (2006)0820:

Momenteel is de heffing van luchthavengelden voor het gebruik van luchthaveninfrastructuur op nationaal niveau geregeld via systemen die niet altijd voldoende gerechtvaardigd zijn. Bovendien wordt soms onvoldoende informatie over deze systemen verstrekt. Niet in alle EU luchthavens worden de luchthavengebruikers systematisch geraadpleegd alvorens de luchthavengelden vast te stellen of het systeem van de luchthavengelden te wijzigen. Meestal krijgen de luchthavengebruikers geen informatie over toekomstige investeringen in de luchthaven en de noodzaak daarvan.

EU luchtvaartmaatschappijen zijn actief op een bijzonder cyclische markt met sterke internationale concurrentie en worden geconfronteerd met externe problemen zoals internationale gezondheidscrisissen, schommelingen van de brandstofprijzen en veiligheidskwesties. Het concurrentievermogen van de Europese economie kan alleen op peil worden gehouden als de volledige toeleveringsketen van de luchtvaart zo concurrerend mogelijk wordt. Luchthavengelden vormen een belangrijke schakel in deze keten omdat ze 4 tot 8% van de werkingskosten van de grote EU luchtvaart-maatschappijen vertegenwoordigen.

De meeste EU luchthavens zijn nog steeds in overheidshanden; de overheden hebben er dus belang bij zoveel mogelijk winst te halen uit de luchthavenactiviteiten. Het aantal EU luchthavens in particuliere handen stijgt echter, en ook de aandeelhouders van die luchthavens hebben er belang bij zoveel mogelijk winst te maken en kunnen druk uitoefenen op de overheden om dit mogelijk te maken. Overheden hebben er belang bij de verhoging van de luchthavengelden te vergemakkelijken voor luchthavens waarvan de privatisering wordt voorbereid. Dit stelt hen in staat zoveel mogelijk inkomsten te halen uit de verkoop van deze luchthavens aan particuliere investeerders.

In deze context wordt verwezen naar het document "Policies on charges for airports and air navigation services" van de ICAO. Uit de aanbevelingen die in dat document worden gedaan, blijkt dat er behoefte is aan economische regulering van luchthavens, waarbij rekening moet worden gehouden met elementen als niet-discrimatie bij de toepassing van de luchthavengelden, het garanderen van transparantie en raadpleging en de vaststelling en monitoring van kwaliteitsnormen. In het Commissievoorstel wordt rekening gehouden met deze beleidsrichtsnoeren.