SERV
Jozef II-straat 12-16
1000 BRUSSEL
Tel. (00 32) 2 209 01 11
Fax. (00 32) 2 217 70 08

Persbericht

Karel Van Eetvelt nieuwe voorzitter
Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen

§ "SERV moet mee sociaaleconomisch beleid uitstippelen" § "Debat over Vlaamse overschotten nodig"
§ "Vlaanderen kan mee kosten vergrijzing dragen zonder te snoeien in ander beleid"

"De voorzichtige aanpak van de Vlaamse regering, met onder meer 'buffers', spekt de Vlaamse schatkist opnieuw. Ook het te besteden budget stijgt voor het derde jaar op rij. De Vlaamse sociale partners willen daarom mee het debat op gang trekken hoe die reserves toekomstgericht aan te wenden." Dat stelde SERV-voorzitter Karel Van Eetvelt. In 2008 is de gedelegeerd bestuurder van UNIZO de voorzitter van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV). Hij beklemtoonde de wil van de sociale partners mee te denken hoe de kosten van de vergrijzing op te vangen zonder het andere beleid in het gedrang te brengen. Als aanzet daartoe stelde de SERV vandaag een projectie voor van de lasten voor vergrijzing die Vlaanderen kan dragen. Volgens SERV-voorzitter Karel Van Eetvelt moet de SERV zich trouwens meer concentreren op dit soort proactief werk: "Door de explosie van het aantal aan de SERV gevraagde adviezen was er wat minder aandacht voor de sociaaleconomische kerntaak. De SERV neemt zich voor om zich bij zijn brede advisering over milieu, onderwijs, energie, gezondheid, ruimtelijke ordening, enz. te concentreren op de sociaaleconomische aspecten. We moeten ons ook opnieuw richten op die core-business: de lijnen uitzetten voor een sociaaleconomisch flankerend beleid. Niet reactief maar proactief."

Het jaarlijks aantal aan de SERV gevraagde adviezen steeg tussen 2000 en 2007 van 33 tot 88. De creatie van SAR's zoals de Minaraad, de MORA (Mobiliteitsraad), de SAR Welzijn en Gezondheid, de SAR Ruimtelijke Ordening en de VRWB (Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid) wijzigt ook de verhoudingen op het middenveld. De SERV neemt zich voor om zich bij zijn brede advisering over milieu, onderwijs, energie, gezondheid, ruimtelijke ordening, enz. te concentreren op de sociaaleconomische aspecten. Als nieuwe SERV-voorzitter wil Karel Van Eetvelt de nadruk leggen op de kerntaak van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen: de lijnen uitzetten voor het sociaaleconomisch flankerend beleid. "De SERV-projectie van de Vlaamse beleidsruimte om de vergrijzing op te vangen, bewijst de noodzaak hieraan," aldus Van Eetvelt.

Volgens de SERV-analyse biedt het voorzichtige Vlaamse begrotingsbeleid ruimte om de door het Vlaamse niveau op te brengen lasten van de vergrijzing die vandaag toegewezen zijn aan de gewesten en de gemeenschappen op te vangen, zonder te snoeien op andere domeinen. De SERV vraagt de Vlaamse Regering wel duidelijk alle impliciete schulden in kaart te brengen en duidelijk aan te geven hoever het staat met de verschillende dossiers waarin alternatieve financiering wordt gezocht.

Expansieve begroting
Voor het derde jaar op rij neemt de beleidsruimte toe. Dit keer met 1,19 mld. Deze expansieve begroting gaat gepaard met een voorzichtig begrotingsbeleid. Op basis van de resultaten van de voorgaande jaren en de opmaak van de huidige begroting verwacht de SERV ook voor 2008 een overschot door een aantal ingebouwde 'buffers'. "Dat voorzichtige begrotingsbeleid is een goede zaak. De SERV moet betrokken worden bij de discussie over de eventuele besteding van de overschotten," vraagt SERV-voorzitter Karel Van Eetvelt. De SERV wil onder meer bekijken of en hoe de overschotten kunnen worden aangewend om de kosten van de vergrijzing op te vangen.

De stijgende kosten voor de vergrijzing zijn in ons land volgens de SERV de grootste uitdaging voor de opmaak van elke begroting, ook de Vlaamse. Daartoe maakte de SERV een eerste raming van de impact die de vergrijzing heeft op de Vlaamse begroting op lange termijn. Binnen de huidige bevoegdheden liggen de kosten van de vergrijzing nu vooral op het federale niveau. Zo vallen de pensioenen voor de Vlaamse ambtenaren en onderwijspersoneel bijvoorbeeld ten laste van de federale overheid. Toch willen de sociale partners ook in Vlaanderen de discussie op gang trekken.

Samenvatting SERV-projectie draagkracht kosten vergrijzing Als Vlaanderen vanaf 2010 een begroting in evenwicht moet hebben, kan, bovenop de geraamde uitgavenstijging voor de vergrijzing, de beleidsruimte licht sneller groeien dan de economie. De ontvangsten van de gewesten en gemeenschappen zijn echter sterk afhankelijk van de welvaartsverschillen tussen de regio's: § als Vlaanderen zoals de afgelopen jaren zijn aandeel versterkt dan is dit voor Vlaanderen positief, neutraal voor Brussel en Wallonië maar negatief voor de federale overheid en de Franse Gemeenschap. § in het omgekeerde geval verliest Vlaanderen en winnen de overige deelgebieden en de federale overheid. Stel dat de welvaartsverschillen tussen de regio's over een periode van 25 jaar worden weggewerkt dan lopen de minder ontvangsten voor Vlaanderen tegen 2050 op tot 4,15 mld. Dat stemt overeen met 80% van de vergrijzingskosten die we nu ramen voor de Vlaamse overheid.

Wanneer gewesten en gemeenschappen in de toekomst een evenwichtsbegroting zouden kunnen voorleggen, dan ligt het zwaartepunt van de inspanningen op federaal niveau. Maar, zoals de federale overheidsfinanciën er nu voorstaan, lijkt dat weinig waarschijnlijk. De marge die Vlaanderen blijkt te hebben, is in elk geval uitgesproken kleiner dan wat bijv. zou nodig zijn om de lasten van de pensioenen voor de statutaire ambtenaren en het onderwijzend personeel van de Vlaamse gemeenschap op te nemen zonder minstens een gedeeltelijke compensatie met extra middelen vanuit het federale niveau.

Het evaluatierapport over de begroting en het themarapport over de vergrijzing vindt u ook op de SERV-website: www.serv.be Voor meer informatie over dit persbericht kan u contact opnemen met de SERV, Christine Jacobs, Communicatieverantwoordelijke, tel. 02/20.90.188, cjacobs@serv.be

SERV l Wetstraat 34-36 l 1040 Brussel l Tel: 02.20.90.111 l Fax: 02.21.77.008 l serv@serv.be l www.serv.be