BouwNed

Onderzoek aanbestedingsbeleid in Brabant en Zeeland in opdracht van Regieraad
16-01-2008

Op landelijk niveau zijn de afgelopen jaren ervaringen opgedaan met andere vormen van uit- en aanbesteden van werken. Het van oudsher traditionele (aanbestedings)beleid is losgelaten en vervangen door een (meer geïntegreerd uitbestedings) beleid waarbij een betere marktwerking centraal staat, met innovatie en betere kwaliteitprijsverhoudingen als belangrijke doelstellingen. Parallel aan de invoering zijn en worden nieuwe kaders gecreëerd en instrumenten ontwikkeld om deze nieuwe vormen te ondersteunen. Waar de grenzen van de nieuwe kaders zullen liggen kan, mede door de veelvoud aan wetten en regelgeving, hun onderlinge verbondenheid en dynamische karakter in de tijd, maar ook ruimte voor interpretatie, nooit exact worden bepaald. Jurisprudentie moet hiervoor houvast (gaan) bieden.

Hoever organisaties (willen) gaan om mogelijkheden c.q grenzen te verkennen of dat bij voorkeur voor een veilige, bekende oplossing wordt gekozen is in dat kader wel een interessant vraagstuk. Die verkenning vindt op landelijk niveau wel plaats maar op decentraal niveau is het beeld niet helder. De decentrale overheden lijken deze landelijke `zoektocht' op gepaste afstand te volgen en bij voorkeur vast te houden aan de traditionele wijze van uitbesteden op basis van bestek en tekeningen.

Het rapport behandelt in dat kader drie vragen:


1) Waarom kan het voor decentrale overheden aantrekkelijk zijn om (meer) geïntegreerd te gaan uitbesteden?


2) Hoe is de stand van zaken met betrekking tot het uit- en baanbesteden in Noord-Brabant en Zeeland?


3) In hoeverre worden daarbij de grenzen opgezocht en welke barrières spelen daarbij een rol?

Klik hier voor de rapportage