BouwNed
Onderzoek aanbestedingsbeleid in Brabant en Zeeland in opdracht van
Regieraad
16-01-2008
Op landelijk niveau zijn de afgelopen jaren ervaringen opgedaan met
andere vormen van uit- en aanbesteden van werken. Het van oudsher
traditionele (aanbestedings)beleid is losgelaten en vervangen door een
(meer geïntegreerd uitbestedings) beleid waarbij een betere
marktwerking centraal staat, met innovatie en betere
kwaliteitprijsverhoudingen als belangrijke doelstellingen. Parallel
aan de invoering zijn en worden nieuwe kaders gecreëerd en
instrumenten ontwikkeld om deze nieuwe vormen te ondersteunen. Waar de
grenzen van de nieuwe kaders zullen liggen kan, mede door de veelvoud
aan wetten en regelgeving, hun onderlinge verbondenheid en dynamische
karakter in de tijd, maar ook ruimte voor interpretatie, nooit exact
worden bepaald. Jurisprudentie moet hiervoor houvast (gaan) bieden.
Hoever organisaties (willen) gaan om mogelijkheden c.q grenzen te
verkennen of dat bij voorkeur voor een veilige, bekende oplossing
wordt gekozen is in dat kader wel een interessant vraagstuk. Die
verkenning vindt op landelijk niveau wel plaats maar op decentraal
niveau is het beeld niet helder. De decentrale overheden lijken deze
landelijke `zoektocht' op gepaste afstand te volgen en bij voorkeur
vast te houden aan de traditionele wijze van uitbesteden op basis van
bestek en tekeningen.
Het rapport behandelt in dat kader drie vragen:
1) Waarom kan het voor decentrale overheden aantrekkelijk zijn om
(meer) geïntegreerd te gaan uitbesteden?
2) Hoe is de stand van zaken met betrekking tot het uit- en
baanbesteden in Noord-Brabant en Zeeland?
3) In hoeverre worden daarbij de grenzen opgezocht en welke
barrières spelen daarbij een rol?
Klik hier voor de rapportage