CDA

[LinkClick.aspx?link=Images%2fPolitici%2fEVP%2fLambert+van+Nistelrooij .jpg&tabid=157&mid=1006] 16 januari 2008 - Persbericht - 'CARS 21' : Europees Parlement wil auto-industrie competitief houden

Gisteren heeft het Europees Parlement de Commissie gevraagd voor maatregelen om de Europese personenautosector competitief te houden (het zogenaamde 'CARS 21' of 'competitive automotive regulatory system for the 21st century').

Het Parlement verbindt hierbij expliciet hogere milieudoelstellingen aan het vrijmaken door lidstaten van fondsen voor onderzoek en innovatie. 'Het gaat om een combinatie van schonere en zuinigere motoren. Ook door méér auto's ook op biobrandstoffen te laten rijden, kunnen we de doelstellingen halen', zegt Lambert van Nistelrooij, woordvoerder industrie, innovatie, energie en milieu.

De commissie vindt dat Europa alléén haar concurrentiepositie kan behouden en versterken in de wereld als zij inzet op de (betaalbare) auto van de toekomst die schoner en veiliger is en minder (fossiele) energie verbruikt. Europese auto's moeten daarom tegen 2020 10 procent biobrandstoffen kunnen verbruiken. Dat is een bindende en realistische doelstelling die het Parlement voorstelt op dit vlak. De nieuwe generatie biobrandstoffen hebben een veel kleinere impact op de markt voor voedingsgewassen.

Het Parlement volgt dus grotendeels het standpunt van de parlementaire commissie en de EVP-ED - fractie. Onrealistische normen en doelstellingen werken contraproductief en zijn ook niet goed voor de Europese auto-toeleveringsbedrijven of automotive industrie (20.000 arbeidsplaatsen in Nederland, meerdere miljoenen in de EU). Daarom brengt het Parlement nu de gemiddelde doelstelling van 125g/km C02-emissies naar 2015. Van Nistelrooij : '"125" is een haalbare kaart voor de industrie. Dit kunnen we alléén samen met de industrie realiseren. Deze aanpak heeft men in Nederland ook met het Duurzaamheidsakkoord.'

Er moet wel een Europese interne markt komen voor auto-onderdelen, zo vindt het Parlement. Dan kan ieder met zijn auto voor nieuwe onderdelen bij zijn garage in de buurt terecht. Tenslotte moet er ook worden gewerkt aan veiligere wagens, ook voor de andere weggebruikers.
---