CDA
[LinkClick.aspx?link=Images%2fPolitici%2fEVP%2fLambert+van+Nistelrooij
.jpg&tabid=157&mid=1006] 16 januari 2008 - Persbericht -
'CARS 21' : Europees Parlement wil auto-industrie competitief houden
Gisteren heeft het Europees Parlement de Commissie gevraagd voor
maatregelen om de Europese personenautosector competitief te houden
(het zogenaamde 'CARS 21' of 'competitive automotive regulatory system
for the 21st century').
Het Parlement verbindt hierbij expliciet hogere milieudoelstellingen
aan het vrijmaken door lidstaten van fondsen voor onderzoek en
innovatie. 'Het gaat om een combinatie van schonere en zuinigere
motoren. Ook door méér auto's ook op biobrandstoffen te laten
rijden, kunnen we de doelstellingen halen', zegt Lambert van
Nistelrooij, woordvoerder industrie, innovatie, energie en milieu.
De commissie vindt dat Europa alléén haar concurrentiepositie kan
behouden en versterken in de wereld als zij inzet op de (betaalbare)
auto van de toekomst die schoner en veiliger is en minder (fossiele)
energie verbruikt. Europese auto's moeten daarom tegen 2020 10
procent biobrandstoffen kunnen verbruiken. Dat is een bindende en
realistische doelstelling die het Parlement voorstelt op dit vlak. De
nieuwe generatie biobrandstoffen hebben een veel kleinere impact op de
markt voor voedingsgewassen.
Het Parlement volgt dus grotendeels het standpunt van de parlementaire
commissie en de EVP-ED - fractie. Onrealistische normen en
doelstellingen werken contraproductief en zijn ook niet goed voor de
Europese auto-toeleveringsbedrijven of automotive industrie (20.000
arbeidsplaatsen in Nederland, meerdere miljoenen in de EU). Daarom
brengt het Parlement nu de gemiddelde doelstelling van 125g/km
C02-emissies naar 2015. Van Nistelrooij : '"125" is een haalbare
kaart voor de industrie. Dit kunnen we alléén samen met de industrie
realiseren. Deze aanpak heeft men in Nederland ook met het
Duurzaamheidsakkoord.'
Er moet wel een Europese interne markt komen voor auto-onderdelen, zo
vindt het Parlement. Dan kan ieder met zijn auto voor nieuwe
onderdelen bij zijn garage in de buurt terecht. Tenslotte moet er ook
worden gewerkt aan veiligere wagens, ook voor de andere weggebruikers.
---