Eurlings: bestuurlijke voorkeur voor A4 Delft-Schiedam
Nieuwsbericht | 16-01-2008
Minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) spreekt de bestuurlijke
voorkeur uit voor het aanleggen van het ontbrekende gedeelte van de A4
tussen Delft en Schiedam ter verbetering van het weggennet tussen Den
Haag en Rotterdam.
Dat heeft hij vandaag gezegd tijdens overleg met bestuurders uit de
regio. Ondank zijn voorkeur zal de komende tijd, gelet op de eisen die
de huidige regelgeving aan onderzoek stelt, het A13 + A13/16
alternatief op hetzelfde niveau als dat van de A4 Delft-Schiedam
worden uitgewerkt.
De bewindsman spreekt zijn voorkeur voor aanleg van de A4 uit omdat
dit alternatief een veel robuuster wegennetwerk oplevert dan het A13 +
A13/16 alternatief. Tevens is er over (inpassing van) het
A4-alternatief overeenstemming met de betrokken bestuurders uit de
regio, vastgelegd in het IODS-convenant (Integrale Ontwikkeling Delft
Schiedam) getekend op 23 juni 2006. Daarnaast is het A4 alternatief
goedkoper en is de aanleg jaren sneller te realiseren dan de A13 +
A13/A16 variant. Ook geeft de aanleg van de A4 minder overlast voor de
automobilist dan de A13 + A13/A16 variant.
De minister houdt vast aan de planning zoals die in het Randstad
Urgent Programma met de regio is vastgesteld. Dit betekent dat in 2010
het Tracébesluit zal worden genomen. Eurlings benadrukt dat hij alles
in het werk stelt om de snelheid in de besluitvorming te houden.
Meer informatie
* kaartje alternatieven
16-01-2008 | Pdf-document, 255 kB
* Rijkswaterstaat
Verwante informatie
* Aanleg en onderhoud wegen
Ministerie van Verkeer en Waterstaat