Persberichten
Kunstposter 2008 'Vastelaovend in Limburg' van Toon Hermans
De derde editie van de Kunstposter 'Vastelaovend in Limburg' is van de hand van
één van Limburgs grootste kunstenaars: Toon Hermans. Voor de poster is
het schilderij 'Carnaval' gebruikt dat Toon Hermans in 1968 in
Maastricht heeft gemaakt. Het is een eerbetoon aan de in 2000
overleden kleinkunstenaar en schilder. De poster is vandaag
gepresenteerd in Museum Het Domein in Sittard-Geleen, de
geboorteplaats van Toon Hermans. De poster is een initiatief van de
Sjeng Kraft Kompenei, Provincie Limburg en de Media Groep Limburg en
wordt ingezet voor de provinciebrede promotie van het grootste
cultuurfenomeen van Limburg: de Vastelaovend. De poster is gedrukt in
een oplage van 75.000 stuks.
De poster is gratis te verkrijgen door heel Limburg. In de Limburgse
dagbladen staat woensdag 16 januari een paginagrote advertentie en een
bon voor de poster. Op vertoon van deze bon is de poster vanaf
woensdag 16 januari aanstaande af te halen bij 23 uitgiftepunten van
Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad en in de centrale hal van
het Gouvernement aan de Limburglaan 10 in Maastricht. Er geldt een
maximum van twee posters per bon.
Toon Hermans en carnaval
Toon Hermans had iets met carnaval. Getuige zijn liedjes over dit
onderwerp ('Mien waar is mijn feestneus') en ook het schilderij
'Carnaval'. Hij maakte het in februari 1968 nadat hij samen met zijn
vrouw Rietje tijdens de Mestreechter Vastelaovend een bezoek had
gebracht aan het destijds geroemde Staarbal. Het schilderij is een
momentopname waarin het hart van de echte Vastelaovendsvierder
zichzelf blootgeeft.
De walm van bier, rook en plezier, maar ook het gevoel van 'Kòs 't
altied mèr zoe blieve'. Het zit verborgen in de weemoed van dit
schilderij. Op de schetstekening van het schilderij dichtte
woordkunstenaar Toon Hermans het volgende alleszeggende gedicht:
Ik heb na dit Carnaval
zo'n bierlucht in m'n jekker,
die snuif ik telkens op
en denk: wat was dat lekker!
De combinatie van de artiest Toon Hermans, zijn nog immer grote
populariteit en zijn liefde voor dit Limburgse volksfeest maakte de
keuze voor de organisatoren dit jaar erg makkelijk. De keuze voor Toon
Hermans is een eerbetoon aan een groot kleinkunstenaar met een
reusachtige verdienste voor onze provincie.
Waarom een posteractie?
Carnaval is zonder twijfel het meest gevierde volksfeest in Limburg.
De posteractie draagt ertoe bij dat op provinciaal niveau het
gedachtegoed van dit Limburgs cultuurfenomeen wordt gepromoot en
uitgedragen. Met de kunstposter 'Vastelaovend in Limburg' hebben de
Provincie, Sjeng Kraft Kompenei en Media Groep Limburg een nieuwe
Limburgse traditie in het leven geroepen. Eén grote (kunstzinnige)
promotiecampagne voor Carnaval in Limburg.
11-1-2008 16:57