Ingezonden persbericht


PERSBERICHT |aan |van | |
|                 |De redactie           |Kamer van Koophandel    |
|                 |                      |Limburg                 |
|                 |kenmerk               |datum                   |
|                 |HvdP/LV               |15 januari 2008         |
|                 |onderwerp                                      |
|                 |BEL - Ondernemers optimistisch gestemd         |
EMBARGO 16 januari 12.00 uur

Ondernemers optimistisch gestemd voor 2008

Venlo - Het merendeel van de ondernemers heeft goede verwachtingen voor 2008. De exportverwachtingen zijn echter minder rooskleurig. Het consumentenvertrouwen blijft ten opzichte van het derde kwartaal van 2007 nagenoeg gelijk.

Dit blijkt uit de laatste editie van de Barometer Economie Limburg (BEL) van 2007.

Ondernemers en de conjunctuur
Het vertrouwen van ondernemers in de Limburgse economie blijft hoog. De verwachtingen ten aanzien van de omzet, investeringen en personeelsomvang zijn in het laatste kwartaal van 2007 stabiel gebleven. De verwachtingen voor de exportontwikkeling zijn voor het jaar 2008 echter beduidend lager. Bij ongeveer de helft van de bedrijven zijn de orderontvangsten toegenomen. Iets minder dan de helft van de bedrijven verwacht dat de bedrijvigheid in de eerste drie maanden van 2008 zal toenemen. Concluderend kan worden gesteld dat de ondernemers 2008 positief tegemoet zien. Deze verwachting is in lijn met de uitkomsten van de ERBO-enquete en de CBS index van Producentenvertrouwen.

Consumentenvertrouwen blijft gelijk
Ten opzichte van het derde kwartaal van 2007 is het vertrouwen van consumenten vrijwel gelijk gebleven. In het derde kwartaal was nog sprake van een forse daling ten opzichte van de maanden hiervoor. In het laatste kwartaal van 2007 zet deze daling niet door. Landelijk daalt de consumentenindex van 99 naar 95.

Thema krapte op de arbeidsmarkt

Krapte op de arbeidsmarkt schaadt veel Limburgse bedrijven. Zowel de bedrijven als de consumenten zijn van mening dat bijscholing van werknemers verplicht moet worden. Verder moeten langdurig werklozen, die bereid zijn tot bij-, om- of nascholing, een vaste baan krijgen.

Dit en meer blijkt uit de speciale themavragen die dit maal aan de BEL zijn toegevoegd.

Ruim eenderde van de Limburgse bedrijven werd in december 2007 geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt. Vooral in de industriële sector en in de bouw is de krapte voelbaar. Van de bedrijven die te kampen hebben met krapte op de arbeidsmarkt, geeft meer dan de helft aan daarvan schade te ondervinden (minder omzet, afwijzen orders, hogere werkdruk, kwaliteitsverlies etc.). Volgens de meeste bedrijven is het bieden van opleiding en scholing (zowel intern als extern) de oplossing om krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan.

Bij ongeveer driekwart van de Limburgse bedrijven hebben medewerkers de afgelopen drie jaar scholing gekregen. Deze scholing is vooral gericht op het vergroten van de vakkennis en verbetering van vaardigheden. 60% van alle bedrijven in het onderzoek heeft voor 2008 behoefte aan scholing voor de medewerkers. Deze scholingsbehoefte doet zich in het bijzonder op MBO en HBO niveau voor.

Van alle consumenten (werknemers) in het BEL-onderzoek geeft de helft aan dat hun werkgever met krapte op de arbeidsmarkt te maken heeft. Bijna een kwart van de consumenten geeft aan dat de werkgever hierdoor schade lijdt. Om de krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan wordt in de meeste gevallen aan medewerkers meer scholing geboden en samenwerking gezocht met onderwijsinstellingen. Bijna 40% van de consumenten geeft aan nu of in 2008 zelf behoefte aan scholing te hebben, vooral op MBO niveau 3 en 4.

Zowel de bedrijven als de consumenten zijn in meerderheid van mening dat in de arbeidsvoorwaarden moet worden opgenomen dat werknemers verplicht kunnen worden tot bijscholing. Tevens moet aan langdurig werklozen, die bereid zijn tot bij-, om- of nascholing, een vaste baan in het vooruitzicht worden gesteld. Men ziet de noodzaak tot bijscholing dus in, maar dit wordt nog niet in daden vertaald. Het idee van 'een leven lang leren' leeft nog niet.

De BEL is een initiatief van de Kamer van Koophandel Limburg en L1 Radio & Televisie. Het onderzoek voor de BEL wordt uitgevoerd door E'til en Flycatcher. Elk kwartaal worden de uitkomsten door L1 Radio & TV uitgezonden.

************************************ EINDE PERSBERICHT ****************************************