Ministerie van Economische Zaken


* Producten- en dienstenloket


Consument beter beschermd door Telecommunicatiewet


16-01-2008 | nieuwsbericht | onderwerp: Staatssecretaris, ICT-beleid


Door een wijziging van de Telecommunicatiewet wordt de consument beter
beschermd tegen ongewenste mailtjes en telefoontjes. Ook wordt het
eenvoudiger om een internet- of telefoonabonnement op te zeggen.
Staatssecretaris Heemskerk besprak het wijzigingsvoorstel van de
Telecommunicatiewet dinsdag 15 januari 2008 met de Tweede Kamer.


In het wetsvoorstel wordt het zogenoemde bel-me-niet-register
geregeld. Telemarketingbedrijven die dit register straks niet
raadplegen kunnen worden aangepakt door de overheid. Het register moet
een einde maken aan de grote ergernis bij consumenten over de
telefoontjes van telemarketeers.


Meer dan 90 procent van de consumenten zit niet te wachten op
commerciële telefoongesprekken en 56 procent van de consumenten wil
zich hiervoor laten afsluiten, blijkt uit recent onderzoek in opdracht
van de staatssecretaris.


Spam en opsporing


Het wetsvoorstel regelt nog een aantal zaken. Zo wordt spam aan
bedrijven strafbaar gesteld en kunnen telefoonabonnementen straks
makkelijker worden opgezegd na afloop van de contractperiode. De
consument kan straks maandelijks opzeggen in plaats van dat hij of zij
ongemerkt voor weer een jaar vastzit aan bijvoorbeeld een
internetabonnement.


In het voorstel wordt verder niet alleen de consument beter
beschermd, het wordt door de aanpassing voor opsporingsinstanties ook
eenvoudiger om mobieltjes te lokaliseren, af te luisteren en te
storen. In het voorstel staat dat de politie voortaan mobiele
telefoons mag afluisteren en storen voordat er een zwaar misdrijf is
gepleegd. Nu mag dat pas na toestemming van het Openbaar Ministerie.
Apparatuur om mobieltjes te lokaliseren mag daarnaast in de toekomst
worden gebruikt bij een ongeluk waarbij mensen in levensgevaar zijn.