Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Zoekmachines belangrijkste marketingkanaal voor webwinkels

Almere/Geldrop, 15 januari 2008 - Zoekmachines vormen met afstand het meest belangrijke marketingkanaal voor webwinkels, zo blijkt uit onderzoek. Zowel als het gaat om de bijdrage aan de naamsbekendheid als de Return on Investment (ROI) wordt zoekmachinemarketing het meest geprezen. Dit en meer blijkt uit onderzoek door de Webwinkel Vakdagen en zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders. In het onderzoek stond het gebruik van diverse online en offline marketingmethoden in de thuiswinkelbranche centraal.

Zoekmachinemarketing wordt met name gewaardeerd als het gaat om de bijdrage aan online verkopen. Topposities in de niet-gesponsorde zoekresultaten en adverteren in zoekmachines komen op dit punt als meest gewaardeerd marketingmethode naar voren. Ruim 60% van respondenten gaf aan tevreden of zelfs zeer tevreden te zijn over de behaalde resultaten met zoekmachine-optimalisatie. Over adverteren in zoekmachines via netwerken als Google Adwords en Yahoo Search Marketing is ruim 48% tevreden tot zeer tevreden. E-mail marketing en PR volgen op afstand met elk een tevredenheid van ruim 38%. Direct marketing en adverteren in print media komen het slechts uit de bus.

Ook als het gaat om de bijdrage aan naamsbekendheid nemen zoekmachine-optimalisatie en adverteren in zoekmachines respectievelijk de eerste en tweede plaats in. Ruim 42% is tevreden over zoekmachine-optimalisatie, een kleine 18% zelfs zeer tevreden. Direct marketing wordt waar het de naamsbekendheid betreft het minst gewaardeerd: slechts 22,7% is tevreden tot zeer tevreden over de behaalde resultaten. Opvallend genoeg presteert ook online banner advertising slecht op dit vlak. Slechts 27,3% van de webwinkeliers geeft aan tevreden te zijn terwijl online advertising juist wordt ingezet ten behoeve van online branding.

De tevredenheid over zoekmachinemarketing methoden komt tevens tot uiting in het marketingbudget van 2008. 45,3% van de respondenten geeft aan meer budget te alloceren voor het adverteren in zoekmachines vergeleken met afgelopen jaar. 34,8% gaat meer investeren in zoekmachine-optimalisatie om zo de vindbaarheid te verbeteren. Ook e-mail marketing kan rekenen op een groter budgetaandeel in 2008. De toenemende budgetten gaan voornamelijk ten koste van printmedia, betaalde linkvermeldingen en online banner advertising.

----- Einde persbericht -----

Over het onderzoek:
Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Webwinkel Vakdagen welke op 16 en 17 januari in de Jaarbeurs Utrecht worden georganiseerd. In totaal namen 280 respondenten deel aan het onderzoek, waarvan bijna 86% (eind)verantwoordelijk was voor één of meerdere webwinkels. Het merendeel van de respondenten (70,3%) is werkzaam in een kleine organisatie van maximaal 10 personen. 16,4% is werkzaam in een organisatie van 10 tot 50 personen en 11% heeft tussen de 50 en 500 collega's. Slechts 1,56% is werkzaam in een organisatie groter dan 500 personen. Branches die vertegenwoordigd zijn in het onderzoek zijn de reisbranche (3,9%), financiële dienstverlening (0,8%), consumentenelectronica (14,8%), mode/kleding (12,5%), online warenhuizen (13,3%) en overige branches (53,9%).

Meer informatie over het onderzoek incl. grafieken en andere cijfermatige onderbouwing is te vinden op www.traffic-builders.com en verkrijgbaar via onderstaande contactpersonen.

Contactpersonen:
Namens Traffic Builders: Wolter Tjeenk Willink (directeur en zoekmachinemarketing expert) wolter@traffic-builders.com Tel. 036-5374241
Mob. 06-26702467

Namens Organisatie Groep Zuid: Ralf Adang/ Saskia Holterman (coördinator Webwinkel Vakdagen) ralf@ogz.nl
Tel. 040 - 280 84 00
Mob. 06-51939707