Omzet bol.com in 2007 60% hoger, banenmotor op volle toeren

16/01/2008 00:01

Creative Venue BV

 

verkopen naar historisch record; 60 nieuwe vacatures in 2008

Nieuwegein - Mediawinkel bol.com heeft over het boekjaar 2007 een recordomzet geboekt van 171 miljoen euro, een stijging van 60% ten opzichte van een jaar eerder (2006: 107 miljoen euro). In totaal verkocht het bedrijf ruim 8 miljoen producten waaronder boeken, cd's, dvd's, games, elektronica en mobiele telefoons. Ruim 300.000 tweedehands boeken wisselden sinds de start van de tweedehands boekenverkoop in mei 2007 via bol.com van eigenaar.

In de maand december braken de online verkopen rond Sinterklaas en kerstmis alle maandrecords met omzetten van ruim 1 miljoen euro per dag. Er waren zelfs piekmomenten waarbij meer dan één product per seconde werd verkocht. Rond half december werd ook nog het 25 miljoenste product verkocht sinds de oprichting van bol.com in 1999.

Daniel Ropers, directeur van bol.com, spreekt van een uitstekend jaar: "Online winkelen begint voor consumenten steeds gewoner en alledaagser te worden. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt aan onze operationele processen en daarmee de kwaliteit, betrouwbaarheid, assortimentkeuze, gemak en snelheid van bestellen. De introductie van de verkoop in tweedehands boeken was daarbij een groot succes dit jaar".

Het jaar 2007 stond bol van nieuwe activiteiten. Naast de introductie van tweedehands boeken, is veel aandacht besteed aan het inspireren van klanten in de mediawinkel, bijvoorbeeld in de vorm van persoonlijke aanbevelingen op de homepage en de succesvolle introductie van het eerste online magazine BOMVOL dat in april werd gelanceerd en direct een nominatie kreeg voor het meest innovatieve nieuwe magazine. Verder werd het assortiment elektronica fors uitgebreid met onder meer notebooks en digitale videocamera's.

Omzet
Gemiddeld kwam de omzetgroei uit op zestig procent. In alle productgroepen was aanzienlijke groei waar te nemen. De verkoop van Elektronica, waaronder notebooks, PC-accessoires, spelconsoles, MP3-spelers, digitale videocamera's en mobiele telefoons groeide explosief.

Banenmotor op volle toeren
Met de groeicijfers draait ook de banenmotor bij bol.com op volle toeren. Het bedrijf zal in 2008 zo'n 60 nieuwe banen creëren. Ropers: "Voor onze organisatie werken nu al 500 mensen in vaste dienst waarvan 170 mensen op het hoofdkantoor en nog eens ruim 360 bij partners van bol.com. We zoeken dit jaar meer dan 60 nieuwe professionals in diverse disciplines zoals Logistiek, IT, Marketing, Finance en Operations. Bol.com is inmiddels een grootschalige arbeidsmarktoffensief gestart om nieuwe medewerkers te werven.

http://www.bol.com