Gemeente Harlingen

Financiële positie van Harlingen en de sturingsmogelijkheden van de raad doorgelicht
17-1-2008
De gemeenteraad van Harlingen heeft in oktober 2007 aan het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) de opdracht gegeven onderzoek te doen naar de financiële positie van de gemeente Harlingen. Dit naar aanleiding van Quick Scan van de Rekenkamercommissie Harlingen over de saldi en reserves van de gemeente.
Aanleiding om deze quickscan uit te voeren was de observatie dat de jaarrekening van de gemeente in de afgelopen jaren steeds een overschot vertoonde. De rekenkamercommissie trok hieruit de conclusie dat er te voorzichtig wordt begroot. Dit zou leiden tot een voortdurende toename van de reserves tot ongewenst hoog niveau. Het rapport van de rekenkamercommissie is beknopt en roept vragen op. Daarom is COELO gevraagd een diepgaander onderzoek te doen naar de stand van de reserves en voorzieningen en of de raad met de huidige begrotings- en rekeningssystematiek in voldoende mate kan sturen en controleren. Het rapport werd woensdagavond 16 januari door prof. mr. J.W.M Engels, voorzitter van de Begeleidingscommissie, aangeboden aan de raad. Het rapport zal binnenkort op de agenda van de raad verschijnen.

De hoofdconclusie van het onderzoeksbureau Coelo is dat de financiële overschotten die de laatste vijf jaar optraden niet het gevolg zijn van meevallers die in de begroting hadden moeten worden opgenomen. Aan de andere kant vinden ze het eigen vermogen van de gemeente wel groter dan strikt noodzakelijk. De raad beschikt over aanzienlijke sturings- en controlemogelijkheden, maar kan die mogelijkheden nog wel versterken, onder meer door begrotingsprogramma's te formuleren die aansluiten bij de beleidsterreinen waarop de raad wil sturen. Dit geeft de raad meer greep op de begroting.

De meevallers in de jaarrekeningen waren niet van structurele aard, hoewel een aantal soorten in de verschillende jaren optraden. Te denken valt aan baten en lasten die door derden worden veroorzaakt. De gemeente beschikt niet over betere informatie en moet dus afgaan op die gegevens. Als voorbeeld noemt Coelo de uitgaven met betrekking tot inkomensuitkeringen en de WVG die beiden door het intergemeentelijke samenwerkingsverband Dienst Sociale Zaken en werkgelegenheid Noardwest Fryslân worden geraamd. Ook mag de gemeente in de begroting niet vooruitlopen op toekomstige positieve resultaten, zoals die met name voorkomen bij het grondbedrijf en op de verkoop van panden.

Ten aanzien van de reserves en de voorzieningen concludeert Coelo dat er sprake is van een helder, samenhangend en inzichtelijk beleid. Wat echter ontbreekt is een volledig overzicht van de aard en bestaansreden van iedere reserve, een toelichting op de toevoegingen en onttrekkingen. Coelo doet bovendien de aanbeveling om de voeding van de Algemene investeringsreserve (circa 8,5 miljoen euro) te beperken. De algemene investeringsreserve is een goede plaats om de overschotten te stallen, echter in Harlingen vloeit ook de bespaarde rente naar deze reserve. In 2008 gaat het om 1,8 miljoen euro. Dit komt omdat de gemeente bijna alle investeringen zelf financiert, en dus haar eigen bank is. Coelo adviseert om niet langer een groot deel van dit geld in de algemene reserve te stoppen, maar om incidentele uitgaven op de begroting te bekostigen, of om lagere belastingen mogelijk te maken. Verder raden zij aan het automatisme te doorbreken dat investeringen zoveel mogelijk uit reserves worden gefinancierd. De raad zou moeten nadenken over richtlijnen op dit terrein.

Coelo adviseert ook om de algemene dekkingsreserve af te bouwen. Afbouwen van deze reserve betekent echter het wegvallen van de renteopbrengst, en dus uiteindelijk een belastingverhoging (of bezuiniging).

Ten slotte valt Coelo op dat een aantal van de stukken die er volgens de Financiële verordening zouden moeten zijn nog niet allemaal beschikbaar zijn. Enerzijds kan de gemeente de ontbrekende stukken alsnog opstellen, anderzijds kan zij zich afvragen of elk van de ontbrekende stukken daadwerkelijk noodzakelijk of gewenst is. In dat geval moet de verordening worden aangepast.

Download hier het hele rapport

Relevante dossier
Wethouder Piet Waaijer opgestapt Quickscan rekeningsaldi van de Rekenkamercommissie openbaar
Raad Harlingen geeft zelf opdracht voor onafhankelijk vervolgonderzoek rekeningsaldi
Extra raadsvergadering over vacature wethouder Raad op zoek naar wethouder van buiten de gemeenteraad
Harlinger Rekenkamercommissie neemt ontslag Alle gerelateerde nieuwsberichten Alle gerelateerde nieuwsberichten