Vereniging Spierziekten Nederland

Nieuws

Cliëntenorganisaties openen Meldpunt (her)indicatiestelling

Voor alle ervaringen rondom de indicatie en herindicatiestelling huishoudelijke verzorging
Op www.meldpuntherindicatie.nl en op 0900-2437070kunnen mensen hun ervaringen melden rondom de (her)indicatiestelling. Deze indicatiestelling gebeurt op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het meldpunt is een initiatief van samenwerkende cliëntenorganisaties. Deze organisaties komen op voor de belangen van consumenten en patiënten die gebruik maken van zorg en zij willen met dit meldpunt peilen hoe de (her) indicatiestelling verloopt.

Waarom dit gezamenlijke meldpunt?
Met dit gezamenlijke meldpunt bieden de deelnemende organisaties consumenten die onlangs voor het eerst zijn geïndiceerd en de 300.000 mensen die opnieuw zijn of moeten worden geïndiceerd een onafhankelijke plaats om meldingen te doen over hun indicatiestelling. Alle deelnemende organisaties behartigen de belangen van patiënten en consumenten. Om dit goed te kunnen doen is het belangrijk te weten wat er leeft en welke mogelijke problemen er zijn.

Wat is een indicatie?
Een indicatiestelling is een beoordeling door deskundige(n) of iemand in aanmerking komt voor (in dit geval) huishoudelijke verzorging. Bij deze beoordeling wordt er gelet op persoonlijke omstandigheden en de regels die in de wet zijn vastgesteld. De (her)indicatiestelling is een advies aan de gemeente. De gemeente neemt op basis van het indicatieadvies een beslissing over de te verlenen zorg. Wanneer de aanvrager het niet eens is met het advies, kan hij of zij bezwaar maken tegen het besluit van de gemeente.

Wat gebeurt er met de meldingen?
De resultaten van deze meldactie worden gepubliceerd op de websites van de deelnemende organisaties. De resultaten worden ook aangeboden aan het ministerie van VWS, de Tweede Kamer en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Als blijkt dat uit een bepaalde gemeente of regio veel meldingen worden ontvangen, kunnen provinciale Zorgbelangorganisaties, lokale patiënten en consumentenplatforms, of Wmo-raden hun eigen gemeente met deze gegevens confronteren.

Waar terecht?
Mensen kunnen hun ervaringen, vragen en klachten melden via www.meldpuntherindicatie.nl, of via 0900-2437070.(10 cent per minuut), het centrale telefoonnummer van de informatie- en klachtenbureaus gezondheidszorg.

Over de deelnemende organisaties
Voor meer informatie over de deelnemende organisaties kunt u terecht op de volgende websites:

www.zorgbelang-nederland.nl

www.cg-raad.nl

www.lokaleversterking.nl

www.loc.nl/

www.vgbelang.nl/

www.ouderenorganisaties.nl/site/

17 januari 2008

VSN - Lt. gen. van Heutszlaan 6 - 3743 JN Baarn tel: 035-5480480 Spierziekten Infolijn: 0900-5480480 - E-mail: vsn@vsn.nl - Postbank 1422400