Nieuws
Cliëntenorganisaties openen Meldpunt (her)indicatiestelling
Voor alle ervaringen rondom de indicatie en herindicatiestelling
huishoudelijke verzorging
Op www.meldpuntherindicatie.nl en op 0900-2437070kunnen mensen hun
ervaringen melden rondom de (her)indicatiestelling. Deze
indicatiestelling gebeurt op grond van de Wet maatschappelijke
ondersteuning. Het meldpunt is een initiatief van samenwerkende
cliëntenorganisaties. Deze organisaties komen op voor de belangen van
consumenten en patiënten die gebruik maken van zorg en zij willen met
dit meldpunt peilen hoe de (her) indicatiestelling verloopt.
Waarom dit gezamenlijke meldpunt?
Met dit gezamenlijke meldpunt bieden de deelnemende organisaties
consumenten die onlangs voor het eerst zijn geïndiceerd en de 300.000
mensen die opnieuw zijn of moeten worden geïndiceerd een
onafhankelijke plaats om meldingen te doen over hun indicatiestelling.
Alle deelnemende organisaties behartigen de belangen van patiënten en
consumenten. Om dit goed te kunnen doen is het belangrijk te weten wat
er leeft en welke mogelijke problemen er zijn.
Wat is een indicatie?
Een indicatiestelling is een beoordeling door deskundige(n) of iemand
in aanmerking komt voor (in dit geval) huishoudelijke verzorging. Bij
deze beoordeling wordt er gelet op persoonlijke omstandigheden en de
regels die in de wet zijn vastgesteld. De (her)indicatiestelling is
een advies aan de gemeente. De gemeente neemt op basis van het
indicatieadvies een beslissing over de te verlenen zorg. Wanneer de
aanvrager het niet eens is met het advies, kan hij of zij bezwaar
maken tegen het besluit van de gemeente.
Wat gebeurt er met de meldingen?
De resultaten van deze meldactie worden gepubliceerd op de websites
van de deelnemende organisaties. De resultaten worden ook aangeboden
aan het ministerie van VWS, de Tweede Kamer en de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG). Als blijkt dat uit een bepaalde gemeente
of regio veel meldingen worden ontvangen, kunnen provinciale
Zorgbelangorganisaties, lokale patiënten en consumentenplatforms, of
Wmo-raden hun eigen gemeente met deze gegevens confronteren.
Waar terecht?
Mensen kunnen hun ervaringen, vragen en klachten melden via
www.meldpuntherindicatie.nl, of via 0900-2437070.(10 cent per minuut),
het centrale telefoonnummer van de informatie- en klachtenbureaus
gezondheidszorg.
Over de deelnemende organisaties
Voor meer informatie over de deelnemende organisaties kunt u terecht
op de volgende websites:
www.zorgbelang-nederland.nl
www.cg-raad.nl
www.lokaleversterking.nl
www.loc.nl/
www.vgbelang.nl/
www.ouderenorganisaties.nl/site/
17 januari 2008
VSN - Lt. gen. van Heutszlaan 6 - 3743 JN Baarn tel: 035-5480480
Spierziekten Infolijn: 0900-5480480 - E-mail: vsn@vsn.nl - Postbank
1422400
Vereniging Spierziekten Nederland