Organisatiewijzigingen WAALWEAR GROUP

17/01/2008 10:31



Huijskens & Istha



PERSBERICHT LOGO INTERNATIONAL

ORGANISATIEWIJZIGINGEN WAALWEAR GROUP

Breda, donderdag 17 januari - In de fashion industry is een duidelijke ontwikkeling zichtbaar. Men werkt meer en meer vanuit verticaal georganiseerde bedrijfsprocessen. Hiermee wordt bedoeld dat de integrale ketenkennis en -controle van productie tot aan consument steeds belangrijker wordt om succesvol te kunnen zijn. Om als bedrijf adequaat op deze trend in te kunnen spelen is besloten met ingang van 1 april 2008 een aantal structuuraanpassingen binnen de Waalwear Groep door te voeren.

Tot nu toe hebben de centrale (holding) activiteiten van Waalwear een grote bijdrage geleverd en zo een solide basis gelegd voor de toekomst van het bedrijf. Echter, om verticale integratie mogelijk te maken is het noodzakelijk in verband met specifieke markt- en consumentenkennis dat de bedrijfsonderdelen Waalwear Men en Waalwear Kids zelfstandig opereren. Als separate business units zullen zij per 1 april 2008 rechtstreeks onder LOGO International vallen. Als gevolg hiervan zullen de activiteiten van de Waalwear Holding worden geïntegreerd in de afzonderlijke business units.

Om Waalwear Men en Waalwear Kids in staat te stellen hun markt- en retail focus te versterken worden nieuwe management teams samengesteld.

WAALWEAR KIDS

Waalwear Kids is in de afgelopen jaren verder geprofessionaliseerd en heeft bedrijfsactiviteiten gebundeld. Dit vormt de basis voor een volgende stap voorwaarts om zo nog beter gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden binnen de fashion industry. Gedegen retail- en consumentenkennis zullen de basis zijn van het business model. Als gevolg hiervan zal de bedrijfsaansturing veranderen.

De huidige business unit manager, Martin Claus, en commercieel directeur, Henri Snoep, zullen de organisatie verlaten om het merk Salty Dog in licentie verder te ontwikkelen.

Het nieuwe Management Team van Waalwear Kids bestaat met ingang van 1 april 2008 onder meer uit:
- Michael van der Knoop (41), als CEO eindverantwoordelijk
- Rob van Tiel (42), verantwoordelijk voor Private Label en Local Brands
- Nicole Klaver (53), verantwoordelijk voor Supply Chain
- Sandra de Mooy (33), verantwoordelijk voor International Brands
- Nog te benoemen een financieel manager

Michael van der Knoop is thans Algemeen Directeur van Ronyx (bedrijfsonderdeel van WE International B.V.) en was voorheen werkzaam o.a. bij L'Oreal en Villeroy & Boch; Rob van Thiel werkt momenteel nog als Manager Design Men bij WE Europe; Nicole Klaver is o.a. werkzaam geweest bij O'Neill en Secon en Sandra de Mooy komt van Unilever.

De organisatie zal aangestuurd worden vanuit drie pilaren: International Brands (Cakewalk, Jottum, Jeep), Local Brands (Barbara Farber, Pointer, Marybel, Bad Boys) en Private Label. Extra marketing en retail investeringen zullen in de komende jaren gedaan worden om het succes van deze merken verder te versterken. In lijn met deze nieuwe aanpak is besloten om de ontwikkeling van het merk Dobber junior voorlopig te stoppen.

WAALWEAR MEN // Setpoint

Ook voor Waalwear Men en Setpoint (als multi-brand concept) is het van belang om zich te richten op verdere verticale integratie. Op deze manier zijn beide bedrijven beter voorbereid op de behoeftes van de klant en consument. Beide bedrijfsonderdelen hebben specifieke en complementaire kennis op hun eigen terrein binnen de gehele modeketen. Daarom is besloten de bedrijfsonderdelen Setpoint en Waalwear Men samen te voegen.

Zowel Waalwear Men als Setpoint hebben in de afgelopen periode succesvolle stappen gezet in hun bedrijfsontwikkeling. Waalwear Men heeft onder meer haar bedrijfsprocessen geprofessionaliseerd en haar merken van een betere ondersteuning in de markt voorzien. Waalwear heeft honderden verkooppunten in Noord West Europa. Setpoint met 35 winkels in Nederland, heeft nog niet zo lang geleden met succes een nieuwe pilot winkel geopend. Dit jaar zullen nog 6 winkels volgens deze nieuwe formule worden aangepast. Daarnaast is Setpoint het afgelopen jaar verkozen tot "Best Men's Fashion Store".

De integratie biedt beide bedrijfsonderdelen synergie. Daarnaast zal deze integratie ook een merkbaar voordeel opleveren voor de klanten en consumenten van Waalwear en Setpoint, aangezien kennis op elk onderdeel (van retail - tot product kennis) in huis is.

Deze samenvoeging heeft als gevolg dat de Setpoint organisatie in de loop van het 2e kwartaal 2008 in Breda gevestigd zal worden. Echter, de logistieke activiteiten van Setpoint zullen in de loop van het jaar worden uitbesteed. In de komende weken zal duidelijk worden tot welke nieuwe organisatiestructuur deze samenvoeging zal leiden. Inmiddels zijn er al wel vergevorderde gesprekken gaande met een potentiële kandidaat voor de functie van CEO voor deze nieuwe business unit.

Tom Heidman, CEO Logo International: "Ik ben ervan overtuigd dat door de organisatie op deze wijze aan te passen wij ons dusdanig versterken dat we ook in de toekomst een belangrijke rol kunnen blijven behouden in de fashion industry. Ik wens daarom niet alleen de "nieuwkomers" succes, maar alle medewerkers die nu en straks de nieuwe organisaties verder vorm zullen gaan geven".