EU EC Enterprise


Economie, financiën en belastingen - Concurrentie - 16/01/2008

Vrije concurrentie op de markt voor consumentenkredieten

Eurobiljetten en een rekenmachine

De EU breekt de markt voor consumentenkredieten open en zorgt zo voor meer keuze en voordeliger tarieven.

Hebt u al eens een wasmachine of TV op afbetaling gekocht? Dan moet u weten dat zulke kredieten niet overal in Europa even duur zijn. Soms kost een consumentenkrediet in het ene land dubbel zoveel als in een ander land. Zo betaalt u in Finland 6,3%, maar in Portugal niet minder dan 12,2%. De EU wil nu iedereen dezelfde kansen bieden.

Het Europees Parlement heeft daarom op 16 januari besloten dat er ook een Europese interne markt, met alle voordelen van dien, moet komen voor financiële diensten English voor particulieren, meer in het bijzonder consumentenkredieten. U zult nu in de hele EU kunnen zoeken naar de beste aanbiedingen van banken en kredietmaatschappijen.

Transparantie en consumentenrechten komen nu centraal te staan. Bij het aanprijzen van een krediet moet voortaan overal in de EU dezelfde informatie worden gegeven. Daardoor kunt u gemakkelijk gegevens zoals rentetarieven en kosten voor wanbetaling vergelijken. Er komt een standaardformulier waarop u duidelijk kunt lezen wat de lening kost.

Na het sluiten van een contract krijgt u 14 dagen bedenktijd, waarin u het krediet nog altijd ongedaan kunt maken. In bijna de helft van de EU-landen kon dit nog niet. Zo loopt u geen gevaar te moeten boeten voor een overhaaste beslissing, die werd genomen onder druk. En kredietverleners zullen interessantere tarieven moeten aanbieden om hun klanten te behouden.

De nieuwe wetgeving geldt voor leningen van 200 tot 75 000 euro. Hypotheken en debetkaarten (bankkaart, pinpas enz.) vallen er niet onder. De ondergrens heeft te maken met snelle leningen per sms. Dat is een nieuwe trend, vooral in Zweden en Estland, waarbij een geleend bedrag binnen 15 minuten kan worden overgeschreven.

Consumentenkrediet English


* Europa wil goed geïnformeerde consumenten