Registratie 'bel me niet' wordt verantwoordelijkheid telemarketeers

17/01/2008 12:25



SP



Wie door telefonisch verkopers wordt gebeld, kan binnenkort tijdens elk gesprek aangeven nooit meer ongevraagde telefoontjes van bedrijven te willen. Het bedrijf dat belt wordt verplicht dit te registreren in een centrale database, waarna het verboden wordt nog langer die persoon te bellen. Nu nog moet degene die wordt lastiggevallen zelf via een online formulier opgeven dat commerciële telefoontjes ongewenst zijn. Een Kamermeerderheid steunt het SP-voorstel om de bedrijven verantwoordelijkheid te maken voor de registratie.

Uit recent onderzoek blijkt dat 92 procent van de consumenten zich stoort aan ongevraagde telefoontjes van bedrijven waar zij geen klant van zijn. Mensen die niet meer door bedrijven gebeld wensen te worden, kunnen dat nu in een register, het infofilter, laten vastleggen. Maar bedrijven zijn niet verplicht zich aan dat register te houden, met als gevolg dat veel mensen alsnog worden gebeld.

In de nieuwe telecomwet die deze week in de Tweede Kamer is gepresenteerd, zal het infofilter worden omgezet in een wettelijk verplicht 'bel-me-niet register'. Wanneer iemand ingeschreven staat in dit register, is het verboden voor bedrijven en callcenters telefonisch contact op te nemen. De SP heeft daar het voorstel aan toegevoegd dat burgers, iedere keer dat een telemarketingbedrijf belt, zich direct tijdens het gesprek, kunnen laten bijschrijven in dat register.





http://www.sp.nl