AutoRai

Chevrolet sluit 2007 af met nieuw verkooprecord

(1/17/2008)
Chevrolet Europe heeft in 2007 opnieuw een verkooprecord genoteerd. Het merk verkocht in totaal 457.000 autoâs in Europa, een toename van 33,6 procent in vergelijking tot het jaar ervoor. Het hoogste verkoopresultaat in december ooit resulteerde in een record marktaandeel van 2,41 procent.

Dankzij een recordverkoop van 127.200 autoâs in de periode oktober-december noteerde Chevrolet het hoogste verkoopvolume ooit in het vierde kwartaal en een recordaandeel van 2,23 procent.

In Centraal en Oost Europa verkocht Chevrolet in totaal 288.000 autoâs, 53 procent meer dan in 2006. Met name in Rusland deed het merk het goed, met een afzet van 189.500 Chevrolets, een stijging van 70 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Chevrolet is in Rusland het bestverkochte non-Russische merk sinds mei 2007, met een marktaandeel van 7,0 procent tegenover 5,5 procent een jaar geleden.

In de Oekraïne noteerde Chevrolet 46.500 nieuwe autoâs, een toename van 31 procent vergeleken met 2006. De verkoop in Roemenië steeg met 72 procent tot 13.300 verkochte Chevrolets in 2007. Sinds in de tweede helft van 2007 de productie in Oezbekistan en Kazakstan is gestart, stegen de verkopen in deze nieuwe markten van 1.230 naar 5.000 autoâs in 2007.

In West Europa namen de verkopen eveneens sterk toe, met bijna tien procent. De grootste markt voor Chevrolet is Italië, met een verkooptoename van 21 procent tot 44.900 autoâs in 2007. Italië is tevens de grootste markt voor het merk op het gebied van LPG, met een aandeel van ongeveer 50 procent van de Chevrolet-verkopen in het land.

Ook in Engeland was 2007 een uitzonderlijk jaar voor Chevrolet. Ten opzichte van 2006 groeide de verkoop daar met 28 procent tot 18.360 autoâs. In Frankrijk verkocht Chevrolet afgelopen jaar 8.820 autoâs, een toename van 17 procent vergeleken met het jaar ervoor.

âChevrolet heeft de stijgende lijn vast weten te houden dankzij sterke verkoopprestaties van alle modellen in het Europese productaanbod. De nieuwe Captiva en Epica zijn net als de nieuwe dieselmotoren voor de Lacetti en Nubira bijzonder goed ontvangen door de consument. In Centraal en Oost Europa groeien we explosief, maar we zijn verheugd om ook in de volgroeide West Europese markten een verkoopstijging van tien procent te kunnen realiseren. Deze resultaten bevestigen dat Chevrolet een belangrijke speler is en het snelst groeiende volumemerk in Europa,â aldus Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet Europe.

Captiva sterk uit de startblokken
Ook in Nederland kende Chevrolet het afgelopen jaar een aantal indrukwekkende wapenfeiten. Een belangrijke nieuwkomer voor het merk was natuurlijk de stoere Captiva, waarvan de verkopen in 2007 stegen naar 2.193 autoâs. âVan de Captiva hebben we eind vorig jaar tevens een 127 pk sterke tweewielaangedreven versie geïntroduceerd, waarvan we dit jaar veel verwachten,â verklaart Ronald Dubbelman, Directeur Sales en Marketing van Chevrolet Nederland. âAls gevolg van de nieuwe wetgeving op het gebied van CO2-uitstoot, die op 1 februari van kracht wordt, is de Captiva ook dit nieuwe jaar direct fors uit de startblokken gekomen, mede dankzij de gratis automaat die we momenteel op de Captiva aanbieden. Bovendien laten we kopers ook in februari en maart nog profiteren van het extra belastingvoordeel dat nu nog van toepassing is op dit topmodel binnen de Chevrolet-reeks.â

Nog zoân belangrijke aanwinst in 2007 was de Chevrolet Epica, waarvan de verkopen het afgelopen jaar stegen van 280 naar 493 exemplaren. Dankzij de sterke en economische dieselkrachtbron die Chevrolet Nederland gedurende de tweede helft van het jaar voor de luxueuze sedan introduceerde, zal 2008 pas echt een duidelijk beeld verschaffen van de populariteit van de Epica.

Nieuwe Chevrolet Aveo
2008 wordt voor Chevrolet tevens het jaar van de nieuwe Chevrolet HHR. âVan zowel klanten als distributeurs hebben we enorm positieve reacties ontvangen op deze retro-look Chevrolet,â vervolgt Dubbelman. âHoewel we in Nederland slechts 200 Chevrolets HHR ontvangen, zal dit model voor ons merkimago een belangrijke rol gaan spelen. Aangevuld met de volledige beschikbaarheid van dieselmotoren op een groot deel van ons product-gamma en natuurlijk de introductie van de nieuwe Chevrolet Aveo als opvolger van de huidige Kalos, gaat 2008 voor Chevrolet in Nederland een belangrijk en succesvol jaar worden.â