Gemeente Breda

Voorlopig ontwerp tweede deel Oosterhoutseweg met tunnel klaar

Het voorlopig ontwerp van de tunnel op de kruising van de Noordelijke Rondweg met de Oosterhoutseweg is klaar. De tunnel is een belangrijk onderdeel van het ontwerp van de tweede fase van de Oosterhoutseweg dat burgemeester en wethouders van Breda voorleggen aan de stad. De tunnel moet doorgaand verkeer door Teteringen beperken. Dit door verkeer op de Noordelijke Rondweg richting Oosterhout te stimuleren door te rijden naar de A27. Bovendien maakt de tunnel snellere doorstroming van de Volansbussen mogelijk en hoeven voetgangers en fietsers de drukke Noordelijke Rondweg niet meer over te steken. Het voorlopig ontwerp beslaat het gedeelte tussen de Hoolstraat en de Noordelijke Rondweg. Wethouder Willems van verkeer: Dit ontwerp is een belangrijke stap om de verkeersproblematiek in Teteringen op te lossen.

Het voorlopig ontwerp laat zien dat de Noordelijke Rondweg onder de Oosterhoutseweg doorgaat. De tunnel bestaat uit drie delen: een verkeersbrug voor auto's en aan weerszijden twee bruggen voor fietsers en voetgangers. Vanuit het westen moeten twee uitvoegstroken op de Noordelijke Rondweg en verkeerslichten bovenop de tunnel ervoor zorgen dat het verkeer gedoseerd toegelaten wordt op de Oosterhoutseweg, zodat het bij drukte niet vastloopt op de Noordelijke Rondweg.

Oosterhoutseweg, tussen Langelaar en Nieuwe Kadijk Op de Oosterhoutseweg, tussen de Langelaar en de Nieuwe Kadijk, komen parkeervakken. Ook zijn betere fietspaden, brede, groene bermen en twee busbanen ontworpen. Hierdoor wordt het nieuwe profiel van dit deel van de Oosterhoutseweg verbreed naar 36 meter. De bestaande bomen hier worden vanwege de werkzaamheden gekapt en vervangen door nieuwe. De bushaltes tussen de Hoolstraat en Langelaar worden vervangen door twee nieuwe bushaltes bij het kruispunt Meulenspie. Op het kruispunt Meulenspie/ Bouverijen met de Oosterhoutseweg komen, net als op het kruispunt met de Langelaar, verkeerslichten. De aansluiting van de Aanstede vervalt. Een alternatieve weg hiervoor wordt in de nieuwe wijk "de Bouverijen"aangelegd.

Druivenstraat alleen vanuit het westen bereikbaar Op de Nieuwe Kadijk in de richting van de Druivenstraat zijn de invoegstroken ver door getrokken. Hiermee wil de gemeente het verkeer voldoende tijd geven om veilig in te voegen. De consequentie hiervan is dat de middenberm ter hoogte van de Druivenstraat afgesloten wordt. Het is in het voorlopig ontwerp alleen mogelijk om vanaf het westen de Druivenstraat in te rijden. Wel blijft het bedrijventerrein bereikbaar vanaf de Oosterhoutseweg.

Kruising Posthoorn voor fietsers veiliger
De in- en uitvoegstroken ten oosten van de tunnel zijn doorgetrokken tot aan de kruising met de Posthoorn. Zo krijgt het verkeer voldoende de gelegenheid om in en uit te voegen. De Posthoorn wordt aan beide kanten haakser aangesloten op de Nieuwe Kadijk. Ook de fietspaden zijn verlegd, zodat automobilisten en fietsers beter zicht hebben op elkaar.

Breda, 17 januari 2008