Voorlopig ontwerp tweede deel Oosterhoutseweg met tunnel klaar
Het voorlopig ontwerp van de tunnel op de kruising van de Noordelijke
Rondweg met de Oosterhoutseweg is klaar. De tunnel is een belangrijk
onderdeel van het ontwerp van de tweede fase van de Oosterhoutseweg
dat burgemeester en wethouders van Breda voorleggen aan de stad. De
tunnel moet doorgaand verkeer door Teteringen beperken. Dit door
verkeer op de Noordelijke Rondweg richting Oosterhout te stimuleren
door te rijden naar de A27. Bovendien maakt de tunnel snellere
doorstroming van de Volansbussen mogelijk en hoeven voetgangers en
fietsers de drukke Noordelijke Rondweg niet meer over te steken. Het
voorlopig ontwerp beslaat het gedeelte tussen de Hoolstraat en de
Noordelijke Rondweg. Wethouder Willems van verkeer: Dit ontwerp is een
belangrijke stap om de verkeersproblematiek in Teteringen op te
lossen.
Het voorlopig ontwerp laat zien dat de Noordelijke Rondweg onder de
Oosterhoutseweg doorgaat. De tunnel bestaat uit drie delen: een
verkeersbrug voor auto's en aan weerszijden twee bruggen voor fietsers
en voetgangers. Vanuit het westen moeten twee uitvoegstroken op de
Noordelijke Rondweg en verkeerslichten bovenop de tunnel ervoor zorgen
dat het verkeer gedoseerd toegelaten wordt op de Oosterhoutseweg,
zodat het bij drukte niet vastloopt op de Noordelijke Rondweg.
Oosterhoutseweg, tussen Langelaar en Nieuwe Kadijk
Op de Oosterhoutseweg, tussen de Langelaar en de Nieuwe Kadijk, komen
parkeervakken. Ook zijn betere fietspaden, brede, groene bermen en
twee busbanen ontworpen. Hierdoor wordt het nieuwe profiel van dit
deel van de Oosterhoutseweg verbreed naar 36 meter. De bestaande bomen
hier worden vanwege de werkzaamheden gekapt en vervangen door nieuwe.
De bushaltes tussen de Hoolstraat en Langelaar worden vervangen door
twee nieuwe bushaltes bij het kruispunt Meulenspie. Op het kruispunt
Meulenspie/ Bouverijen met de Oosterhoutseweg komen, net als op het
kruispunt met de Langelaar, verkeerslichten. De aansluiting van de
Aanstede vervalt. Een alternatieve weg hiervoor wordt in de nieuwe
wijk "de Bouverijen"aangelegd.
Druivenstraat alleen vanuit het westen bereikbaar
Op de Nieuwe Kadijk in de richting van de Druivenstraat zijn de
invoegstroken ver door getrokken. Hiermee wil de gemeente het verkeer
voldoende tijd geven om veilig in te voegen. De consequentie hiervan
is dat de middenberm ter hoogte van de Druivenstraat afgesloten wordt.
Het is in het voorlopig ontwerp alleen mogelijk om vanaf het westen de
Druivenstraat in te rijden. Wel blijft het bedrijventerrein bereikbaar
vanaf de Oosterhoutseweg.
Kruising Posthoorn voor fietsers veiliger
De in- en uitvoegstroken ten oosten van de tunnel zijn doorgetrokken
tot aan de kruising met de Posthoorn. Zo krijgt het verkeer voldoende
de gelegenheid om in en uit te voegen. De Posthoorn wordt aan beide
kanten haakser aangesloten op de Nieuwe Kadijk. Ook de fietspaden zijn
verlegd, zodat automobilisten en fietsers beter zicht hebben op
elkaar.
Breda, 17 januari 2008
Gemeente Breda