Provincie Noord-Brabant



|Datum         |
|17 januari    |
|2008          |
|Nummer        |
|13            |

Noord-Brabant en Antwerpen willen creatieve oplossingen voor beter treinverkeer Brabant-Antwerpen

Treinreizigers tussen Roosendaal-Antwerpen v.v. worden sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling geconfronteerd met overvolle treinstellen die met een lagere frequentie tussen Antwerpen en Roosendaal rijden. De gedeputeerden Inga Verhaert (mobiliteit van de provincie Antwerpen) en Cora Steffens (mobiliteit van de provincie Noord-Brabant) hebben de handen ineen geslagen en doen een suggestie om dit op een creatieve manier op te lossen.

Meer capaciteit is mogelijk door langere treinstellen in te zetten. Verhoogde capaciteit én verhoogde frequentie zijn te realiseren door meer treinen te laten rijden. Dat laatste lukt alleen als er meer rijpaden vrijkomen.
Beide gedeputeerden vinden dat serieus onderzocht moet worden om een deel van het treinverkeer dat nu over lijn 12 rijdt (Roosendaal-Antwerpen) over de nieuwe HSL-lijn te sturen. Als de Beneluxtrein en de Thalys, of tenminste één van deze twee, niet meer via deze spoorlijn rijdt, komt er capaciteit vrij waardoor er meer L-treinen of interregiotreinen kunnen rijden. Een hogere uurfrequentie zal automatisch leiden tot meer comfort voor de reizigers, omdat er een betere spreiding van het aantal gebruikers zal zijn.

De gedeputeerden pleiten er ook voor om de Antwerpse havenspoorlijn (11) versneld aan te leggen (VEZA: Antwerpen-Vlissingen). Dit is ook de wens van de provincie Zeeland. Zo wordt de druk op lijn 12 verder verlicht en ontstaat er meer ruimte voor reizigersvervoer.

De HSL-lijn is momenteel niet geschikt voor snelheden van meer dan 200 km/u omdat het Europees seinsysteem niet tijdig operationeel is. Wanneer dit wel het geval is, moet hierop direct geanticipeerd worden. De omweg die deze treinen zouden moeten maken (door over het HSL-spoor dat door Brecht loopt naar Roosendaal), wordt gecompenseerd door het feit ze geen hinder zullen ondervinden van lokaal verkeer of goederenvervoer. Bovendien wordt de langverwachte bediening van het station in Brecht in één adem mogelijk.

Beide gedeputeerden zullen hun ideeën kenbaar maken aan de bevoegde ministers met de wens om de impasse rondom deze treinverbinding te doorbreken. "Natuurlijk moeten deze ideeën worden uitgewerkt en zijn er praktische problemen. Er moeten creatieve oplossingen te bedenken zijn", aldus de gedeputeerden. "De Belgische en Nederlandse treinreizigers hebben recht op stipte en comfortabele treinen".