Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
CBS: Omzet non-food maakt pas op de plaats
Datum: 17/01/2008
In november 2007 heeft de detailhandel 3,5 procent meer omgezet dan in
dezelfde maand een jaar eerder. Het volume van de omzet was 2,3
procent groter. De verkochte artikelen waren gemiddeld 1,2 procent
duurder dan in november 2006. De supermarkten boekten in november weer
een forse omzetgroei. De non-foodwinkels daarentegen realiseerden
nauwelijks meer omzet dan in november 2006. Dit blijkt uit cijfers van
het CBS.
Omzet non-food groeit nauwelijks
De omzet van de winkels in non-foodartikelen was in november 0,7
procent hoger dan in november 2006. Dat betekent een duidelijk lagere
omzetgroei dan in de eerste tien maanden van 2007. Toen nam de omzet
gemiddeld toe met 4,4 procent. De samenstelling van de koopdagen in
november had weinig invloed op de omzetontwikkeling van de
non-foodbranche.
De prijzen in de non-foodsector waren in november 0,5 procent hoger
dan in dezelfde maand in 2006. Het volume van de omzet bleef nagenoeg
gelijk. Binnen de non-foodsector is vooral de omzet van de
bovenkledingwinkels en de textielsupermarkten sterk teruggelopen.
Daarentegen boekten de winkels in consumentenelektronica juist meer
omzet dan in november 2006..
Fors meer omzet supermarkten
De foodwinkels behaalden in november 8,1 procent meer omzet dan in
november van 2006. Deze flinke omzetgroei is volledig toe te schrijven
aan de supermarkten. Hun omzet was bijna 9,6 procent hoger dan in
november 2006.Het omzetvolume in de supermarkten was 7,0 procent
groter. Verder waren de prijzen duidelijk hoger dan een jaar eerder.
De prijsstijging in de supermarkten bedroeg 2,5 procent.
Op de omzetontwikkeling van de supermarkten had de samenstelling van
de koopdagen in november 2007 wel een positieve invloed. Na correctie
voor dit effect resteert nog altijd een forse omzetgroei van bijna 7
procent.
BRON: CBS