Gemeente Abcoude


Gemeente presenteert plannen herinrichting centrum Abcoude


Op donderdag 17 januari 2008 presenteert de gemeente Abcoude tijdens een informatiebijeenkomst de plannen voor de herinrichting van het centrum van Abcoude. De bijeenkomst wordt gehouden in de Dorpskerk te Abcoude en start om 19.30 uur en duurt tot ongeveer 22.00 uur. U bent van harte welkom!

Programma


* Welkomstwoord door wethouder Dick Kok

* Inleiding en toelichting op het programma door de voorzitter van de avond Jos van de Griend.

* Uitleg ontwerp en toelichting op onderdelen.
* Pauze

* Beantwoording vragen

* Samenvatting, conclusies door de voorzitter Jos van de Griend
* Verder procedure en afsluiting avond door wethouder Dick Kok

Gezamenlijke ontwikkeling

De gemeente heeft de plannen in nauwe samenwerking met de direct betrokkenen ontwikkelt. Het eerste raamwerk heeft de gemeente samen met belangenverenigingen gemaakt. Dit grove raamwerk is verder verfijnd met de ideeën die voortgekomen zijn uit de brainstormavond die de gemeente op 24 oktober 2007 organiseerde voor belangenverenigingen, winkeliers en aanwonenden.

Waarom herinrichten?

De plannen voor de herinrichting staan al in het beleidsplan Verkeer en vervoer dat dateert van 2002. Het beleidsplan gaat voornamelijk in op mogelijke oplossingen voor verkeersproblematiek in het dorp Abcoude. De doelen zijn::

* de verkeersdrukte in de Hoogstraat verminderen;
* de verbinding tussen Abcoude-West en het nieuwe NS-station verbeteren;

* de fietsstructuur in Abcoude verbeteren;
* de veiligheid verbeteren;

* het sluipverkeer door Abcoude verminderen;
* de bereikbaarheid van hulpdiensten blijven garanderen.

Naast de aanleg van de doseersluis (weren sluipverkeer) en de aanleg van de derde brug (de verbinding tussen Abcoude-West en het nieuwe NS-station verbeteren en de verkeersdrukte in de Hoogstraat verminderen) is de herinrichting van het centrum van Abcoude de derde belangrijke stap om de verkeersproblematiek in Abcoude op te lossen.

Uitgangspunt plannen herinrichting: tweerichtingsverkeer

In het beleidsplan zijn drie scenario's geschetst om de verkeersdrukte in de Hoogstraat te verminderen. Uiteindelijk is gekozen voor de optie om een derde brug aan te leggen en het tweerichtingsverkeer in de Hoogstraat te behouden. De genoemde voordelen van deze constructie zijn, dat:

* de Hoogstraat ontlast wordt van verkeer.
* er komt meer ruimte voor fiets en OV in de Hoogstraat
* een verbeterde verbinding tussen Abcoude-West en het nieuwe NS-station.

Het nadeel is dat alle verkeerssoorten aanwezig blijven in de Hoogstraat. Met dit uitgangspunt zijn de plannen opgesteld

Voorgestelde maatregelen

Een paar in het oog springende voorgestelde maatregelen zijn:
* het afsluiten van de Heinkuitenbrug voor gemotoriseerd verkeer. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor fietsers. De Brugstraat en de Heinkuitenstraat kunnen worden vormgegeven als fietsstraat. Daarmee wordt het belang van de fietsroute versterkt. In het centrum van Abcoude wordt geïnvesteerd in fietsenstallingen;
* geen verhoogde trottoirs. De trottoirs worden grotendeels op gelijke hoogte met de rijbaan aangebracht, gescheiden door paaltjes;

* parkeren op 't Markvelt. Hiervoor is een alternatief parkeerplan ontwikkeld, gebaseerd op een plan van de ondernemersvereniging;
* eenrichtingsverkeer Amsterdamsestraatweg waardoor er ruimte komt voor fietsers en met name voor voetgangers.