Gemeente Abcoude
Gemeente presenteert plannen herinrichting centrum Abcoude
Op donderdag 17 januari 2008 presenteert de gemeente Abcoude tijdens
een informatiebijeenkomst de plannen voor de herinrichting van het
centrum van Abcoude. De bijeenkomst wordt gehouden in de Dorpskerk te
Abcoude en start om 19.30 uur en duurt tot ongeveer 22.00 uur. U bent
van harte welkom!
Programma
* Welkomstwoord door wethouder Dick Kok
* Inleiding en toelichting op het programma door de voorzitter van
de avond Jos van de Griend.
* Uitleg ontwerp en toelichting op onderdelen.
* Pauze
* Beantwoording vragen
* Samenvatting, conclusies door de voorzitter Jos van de Griend
* Verder procedure en afsluiting avond door wethouder Dick Kok
Gezamenlijke ontwikkeling
De gemeente heeft de plannen in nauwe samenwerking met de direct
betrokkenen ontwikkelt. Het eerste raamwerk heeft de gemeente samen
met belangenverenigingen gemaakt. Dit grove raamwerk is verder
verfijnd met de ideeën die voortgekomen zijn uit de brainstormavond
die de gemeente op 24 oktober 2007 organiseerde voor
belangenverenigingen, winkeliers en aanwonenden.
Waarom herinrichten?
De plannen voor de herinrichting staan al in het beleidsplan Verkeer
en vervoer dat dateert van 2002. Het beleidsplan gaat voornamelijk in
op mogelijke oplossingen voor verkeersproblematiek in het dorp
Abcoude. De doelen zijn::
* de verkeersdrukte in de Hoogstraat verminderen;
* de verbinding tussen Abcoude-West en het nieuwe NS-station
verbeteren;
* de fietsstructuur in Abcoude verbeteren;
* de veiligheid verbeteren;
* het sluipverkeer door Abcoude verminderen;
* de bereikbaarheid van hulpdiensten blijven garanderen.
Naast de aanleg van de doseersluis (weren sluipverkeer) en de aanleg
van de derde brug (de verbinding tussen Abcoude-West en het nieuwe
NS-station verbeteren en de verkeersdrukte in de Hoogstraat
verminderen) is de herinrichting van het centrum van Abcoude de derde
belangrijke stap om de verkeersproblematiek in Abcoude op te lossen.
Uitgangspunt plannen herinrichting: tweerichtingsverkeer
In het beleidsplan zijn drie scenario's geschetst om de verkeersdrukte
in de Hoogstraat te verminderen. Uiteindelijk is gekozen voor de optie
om een derde brug aan te leggen en het tweerichtingsverkeer in de
Hoogstraat te behouden. De genoemde voordelen van deze constructie
zijn, dat:
* de Hoogstraat ontlast wordt van verkeer.
* er komt meer ruimte voor fiets en OV in de Hoogstraat
* een verbeterde verbinding tussen Abcoude-West en het nieuwe
NS-station.
Het nadeel is dat alle verkeerssoorten aanwezig blijven in de
Hoogstraat. Met dit uitgangspunt zijn de plannen opgesteld
Voorgestelde maatregelen
Een paar in het oog springende voorgestelde maatregelen zijn:
* het afsluiten van de Heinkuitenbrug voor gemotoriseerd verkeer.
Hierdoor ontstaat meer ruimte voor fietsers. De Brugstraat en de
Heinkuitenstraat kunnen worden vormgegeven als fietsstraat.
Daarmee wordt het belang van de fietsroute versterkt. In het
centrum van Abcoude wordt geïnvesteerd in fietsenstallingen;
* geen verhoogde trottoirs. De trottoirs worden grotendeels op
gelijke hoogte met de rijbaan aangebracht, gescheiden door
paaltjes;
* parkeren op 't Markvelt. Hiervoor is een alternatief parkeerplan
ontwikkeld, gebaseerd op een plan van de ondernemersvereniging;
* eenrichtingsverkeer Amsterdamsestraatweg waardoor er ruimte komt
voor fietsers en met name voor voetgangers.