Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 17 januari 2008

Parkeren: te duur, onveilig en onbereikbaar

Uit de jaarlijkse parkeertest van het Platform Detailhandel Nederland blijkt dat het bijzonder slecht gesteld is met het parkeren in Nederland. Parkeerplaatsen zijn slecht bereikbaar en komen vaak onveilig over. Tegelijkertijd worden er wel absurd hoge parkeertarieven berekend.

Het Platform Detailhandel Nederland doet jaarlijks onderzoek naar de bereikbaarheid, de veiligheid, de prijs en de betaalmogelijkheden van parkeergelegenheden in Nederland.

Ook dit jaar blijkt dat consumenten weer meer geld kwijt zijn aan parkeren. Jaarlijkse prijsstijgingen tussen de 10% en 20% zijn niet ongebruikelijk. In de grotere gemeenten wordt een basistarief van 2,- of meer gehanteerd, en veel kleinere gemeenten doen niet veel onder voor deze prijzen. Bijvoorbeeld Spijkenisse kent een tarief van 4,40,-. Een prijsstijging van 340%!

Het is nog steeds niet mogelijk om per minuut af te rekenen voor het parkeren. Als een uur en 1 minuut geparkeerd wordt, betaald men voor 2 uur. Het Platform Detailhandel Nederland eist dat consumenten alleen moeten betalen voor de daadwerkelijk geparkeerde tijd. In Spanje bestaat nationale wetgeving waarin parkeerexploitanten wordt verplicht parkeren per minuut te berekenen. Het Platform Detailhandel Nederland eist dat er zo snel mogelijk een Nationale richtlijn voor parkeren komt. Het Platform Detailhandel Nederland wil dat de Tweede Kamer en het kabinet een Nationale richtlijn voor parkeren invoeren. Op donderdag 17 januari zal daarom het eerste exemplaar van de Nationale Parkeertest 2008 worden aangeboden aan Ger Koopmans, CDA Tweede Kamerlid.

Uit de test blijkt dat het ook slecht gesteld is met de service; "Ondanks de torenhoge tarieven zijn er nog steeds garages met donkere hoeken en stinkt het naar urine". "Ook zijn er nog parkeergelegenheden zonder invalide plekken, om maar helemaal te zwijgen van de aanwezigheid van vrouwenplekken. Daarbij is het somber gesteld met de betaalmogelijkheden", stelt Robert Ploeg, secretaris bereikbaarheid van het Platform Detailhandel Nederland.

Voor een volledig overzicht van de resultaten van de nationale parkeertest 2008 verwijzen wij u naar onze website.

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.