Delhaize Groep


Delhaize Groep rapporteert sterke resultaten in het vierde kwartaal van 2007 met 5,0% omzetgroei aan ongewijzigde wisselkoersen

Persmededeling in pdf-formaat

Opbrengsten boekjaar 2007:


· Opbrengsten van EUR 19,0 miljard

· Sterke stijging van de opbrengsten met +4,9% aan ongewijzigde wisselkoersen
· Vergelijkbare omzetgroei van +3,8% in de V.S., de hoogste in meer dan 10 jaar

Opbrengsten 4de kwartaal 2007:


· Stijging opbrengsten met +5,0% aan ongewijzigde wisselkoersen
· Aanhoudend sterke vergelijkbare omzetgroei van +3,7% in de V.S., terwijl de Belgische vergelijkbare omzet met +1,3% stijgt

Reactie van de Afgevaardigd Bestuurder

Pierre-Olivier Beckers, Voorzitter van het Executief Comité en Afgevaardigd Bestuurder van Delhaize Groep: "Met de resultaten van het boekjaar en het vierde kwartaal 2007 die wij vandaag bekend maakten, mogen wij terecht fier zijn op de prestaties van de werknemers van onze Groep. Bein 2007 hebben wij ambitieuze doelstellingen vastgelegd en onze prestaties liggen aan de bovengrens van deze verwachtingen, voornamelijk dankzij de uitstekende resultaten in de V.S. en in Griekenland."

"Tijdens het vierde kwartaal hebben al onze Amerikaanse ondernemingen de gunstige dynamiek van hun opbrengsten verdergezet. De voorzichtigheid van de Amerikaanse consument heeft geen significante impact gehad op onze resultaten dankzij onze vele initiatieven voor omzetgroei. Onze activiteiten in Griekenland boekten opnieuw een uitstekend kwartaal, een succes dat zich dit jaar nog sneller zal verderzetten dankzij de recent aangekondigde zeer aanvullende overname van Plus Hellas. De omzetgroei van Delhaize België in het vierde kwartaal verbeterde duidelijk in vergelijking met het derde kwartaal van 2007. De Belgische eindejaarsverkopen waren goed, meer in het bijzonder met betrekking tot het aantal klantenbezoeken, en de maatregelen voor de verbetering van de marge werden verdergezet."

"Wij bereiden ons voor op alweer een sterk jaar in 2008. Hoewel de economische vooruitzichten veel onzekerder zijn dan vorig jaar, is het ook zo dat sterke ondernemingen steeds opportuniteiten zullen zien in zulk een omgeving. Wij zijn ervan overtuigd dat Delhaize Groep hierop goed voorbereid is. In 2008 zullen we de vruchten plukken van de vele recente initiatieven, met inbegrip van de transformatie van Sweetbay, het voedingsnavigatiesysteem Guiding Stars, het segmentatiewerk bij Food Lion, het gebruik van ACIS bij Delhaize België, investeringen in prijscompetitiviteit en de lancering in de V.S. van een gloednieuw gamma van bereide maaltijden onder het eigen merk 'On the Go Bistro'. Daarnaast zullen we onze groei ondersteunen door een meer dynamisch winkelopeningprogramma, resulterend in een geplande toename van ons winkelnetwerk met ongeveer 150 winkels, met inbegrip van een belangrijke versnelling van de winkelopeningen bij Food Lion en de recente overname van Plus Hellas."

OPBRENGSTEN BOEKJAAR 2007

In 2007 boekte Delhaize Groep voor EUR 19,0 miljard aan opbrengsten tegenover EUR 19,2 miljard vorig jaar, een daling met 1,4% uitsluitend toe te schrijven aan de verzwakking van de U.S. dollar met 8,4% tegenover de euro in vergelijking met 2006. De opbrengsten stegen met 4,9% aan ongewijzigde wisselkoersen.

De organische omzetgroei van Delhaize Groep bleef sterk en bedroeg 5,2% in 2007 (tegenover 5,0% in 2006), als gevolg van:
· de opnieuw sterke dynamiek van de opbrengsten in de V.S., in al onze operationele ondernemingen, wat resulteerde in een indrukwekkende vergelijkbare omzetgroei van 3,8% voor onze Amerikaanse activiteiten, onze sterkste prestatie in meer dan 10 jaar;
· de groei van de opbrengsten met 1,7% bij Delhaize België in 2007, negatief beïnvloed door de desinvestering van Di maar ondersteund door een vergelijkbare omzetgroei van 1,6%; en
· de aanhoudend sterke prestatie van Alfa-Beta in Griekenland met een stijging van de opbrengsten met 13,9% in 2007, bovenop de reeds zeer sterke groei met 13,5% in 2006.

Delhaize Groep beëindigde 2007 met een verkoopnetwerk van 2.545 winkels. Zonder de desinvestering van 97 Delvita-winkels (Tsjechische Republiek) en 132 Di-winkels (België) in 2007, betekent dit een toename met 69 winkels tegenover 2006.

OPBRENGSTEN VIERDE KWARTAAL 2007

In het vierde kwartaal van 2007 bedroegen de opbrengsten van Delhaize Groep EUR 4,7 miljard, een daling met 3,4% tegenover 2006, uitsluitend te wijten aan de verzwakking van de U.S. dollar met 11,0% tegenover de euro. Aan ongewijzigde wisselkoersen stegen de opbrengsten in het vierde kwartaal van 2007 met 5,0% (tegenover 4,6% in het vierde kwartaal van 2006), terwijl de organische omzetgroei 5,5% bedroeg, ondersteund door een uitstekende vergelijkbare omzetgroei van 3,7% in de V.S., een verbeterde vergelijkbare omzetgroei van 1,3% in België en een indrukwekende stijging van de opbrengsten met 15,2% in Griekenland.

SEGMENTRAPPORTERING: OPBRENGSTEN (niet-geauditeerd)

(in miljoenen)

4de KW
2007
4de KW
2006
2007
/2006
2007
2006
2007
/2006
Verenigde Staten (1)
USD
4.591,8
4.369,0
5,1%
18.171,8
17.293,2
5,1%
Verenigde Staten
EUR
3.157,4
3.389,4

-6,8%
13.259,3
13.772,8

-3,7%
België (2)
EUR

1.144,2

1.128,2

1,4%
4.359,4
4.285,2

1,7%
Griekenland
EUR
335,7
291,5
15,2%

1.173,1

1.030,3
13,9%
Opkomende Markten (3)
EUR
45,2
38,2
18,8%
165,5
136,9
20,9%
TOTAAL
EUR
4.682,5
4.847,3

-3,4%
18.957,3
19.225,2

-1,4%
(1) De gemiddelde wisselkoers van de U.S. dollar tegenover de euro daalde in het vierde kwartaal van 2007 met 11,0% (1 EUR = 1,4486 USD) tegenover het vierde kwartaal van 2006. De gemiddelde wisselkoers van de U.S. dollar tegenover de euro daalde met 8,4% in 2007 (1 EUR = 1,3705 USD) in vergelijking met 2006. (2) Zonder de negatieve impact van de desinvestering van Di stegen de opbrengsten met 3,7% in het vierde kwartaal van 2007 en met 2,9% in het boekjaar. (3) Mega-Image (Roemenië) en 51% van Lion Super Indo (Indonesië). Zonder Delvita, dat in resultaten van beëindigde activiteiten werd opgenomen tot aan de verkoop op 31 mei 2007.


· In 2007 bedroegen de opbrengsten van de Amerikaanse activiteiten USD 18,2 miljard (EUR 13,3 miljard), een stijging met 5,1% tegenover 2006. De vergelijkbare omzet steeg met 3,8% in 2007, de hoogste jaarlijkse vergelijkbare omzetgroei in meer dan 10 jaar in de V.S.

In het vierde kwartaal van 2007 bedroeg het aandeel van Amerikaanse activiteiten in de opbrengsten USD 4,6 miljard (EUR 3,2 miljard), een stijging met 5,1% tegenover 2006. De vergelijkbare omzet steeg met 3,7%, in lijn met de sterke prestaties van de vorige kwartalen.

De opbrengsten van het vierde kwartaal werden ondersteund door dynamische omzetgroei bij alle drie de Amerikaanse operationele ondernemingen. Bij Food Lion bleef het marktvernieuwingsprogramma zijn vruchten afwerpen. Hannaford bleef uitstekende opbrengsten boeken mede dankzij zijn competitieve prijzen en innoverende strategie. Bij Sweetbay bleven de opbrengsten van de meeste winkels sterk stijgen.

In 2007 ondernamen onze operationele ondernemingen in de V.S. succesvolle initiatieven om hun omzet te verhogen, zoals:
· bij Food Lion: marktvernieuwingen, prijsverbeteringen en de bemoedigende resultaten van ons grondig werk op het vlak van klantensegmentatie en de groepering van winkelspecifieke informatie, resulterend in de verdere uitvoering van onze aanpak gebaseerd op meerdere uithangborden met onze Bloom- en Bottom Dollar-concepten en specifieke aanpassingen in ongeveer 200 Food Lion-winkels gebaseerd op het segmentatiewerk;
· bij Hannaford: het grote succes van ons Guiding Stars-programma dat vorig jaar werd opgestart, voortdurende prijsinvesteringen en een dynamisch winkelopeningsprogramma;
· bij Sweetbay: de afronding volgens plan van de conversie van de overblijvende Kash n' Karry-winkels naar het Sweetbay-concept in augustus 2007 en belangrijke prijsinvesteringen sinds de zomermaanden; en
· doorheen onze drie operationele ondernemingen in de V.S., de ontwikkeling van ons drieledig huismerkprogramma, waarvoor we in 2008 en de volgende jaren sterke resultaten verwachten. Delhaize Groep beëindigde het jaar 2007 met 1.570 supermarkten in de V.S. In 2007 opende of verwierf Delhaize Groep 44 nieuwe winkels in de V.S. De onderneming sloot 11 winkels die geherlokaliseert werden en 12 andere winkels. Dit resulteerde in een nettotoename met 21 winkels, 9 meer dan in 2006.

Daarnaast vernieuwde Delhaize Groep in 2007 159 supermarkten in de V.S., waaronder 81 winkels in het kader van de marktvernieuwing van Norfolk, Virginia en 20 in het kader van de marktvernieuwing van Myrtle Beach, South Carolina. Voorts waren er 31 bijkomende vernieuwingen van Food Lion-winkels en 30 conversies van Kash n' Karry-winkels naar Sweetbay Supermarket, resulterend in een totaal van 106 Sweetbay-winkels op het einde van het jaar. 2007 werd beëindigd met 61 Bloom-winkels en 27 Bottom Dollar-winkels.

In 2008 plant Delhaize Groep een versnelling van haar winkelopeningsprogramma in de V.S., voornamelijk bij Food Lion. Er wordt verwacht tussen 50 en 55 nieuwe supermarkten te openen in de V.S., waaronder 40 tot 45 Food Lion-winkels onder de uithangborden Food Lion, Bottom Dollar, Bloom en Harveys (32 in 2007), 7 Hannaford-winkels (zelfde aantal als in 2007) en 4 Sweetbay-winkels (5 in 2007). Daarnaast plant de Groep de sluiting van ongeveer 9 winkels om geherlokaliseerd te worden, en 9 andere winkels. Dit zal resulteren in een nettotoename tussen 32 en 37 winkels tot een totaal aantal winkels tussen 1.602 en 1.607 op het einde van 2008.

Ongeveer 150 Amerikaanse winkels zullen vernieuwd worden in 2008, met inbegrip van 141 winkels in het kader van Food Lion's markt- en winkelvernieuwingsprogramma. Er zijn door Food Lion 4 marktvernieuwingen gepland in 2008: Wilmington (North Carolina), Richmond (Virginia), Charlottesville, (Virginia), en Savannah (Georgia).


· Delhaize België boekte in 2007 opbrengsten van EUR 4,4 miljard, een stijging met 1,7% tegenover 2006. De vergelijkbare omzet steeg met 1,6%. De totale groei van de opbrengsten werd negatief beïnvloed door de desinvestering van de schoonheids- en verzorgingsketen Di op het einde van het tweede kwartaal van 2007. Zonder de desinvestering van Di stegen de opbrengsten met 2,9%.

In het vierde kwartaal van 2007 bedroegen de opbrengsten van Delhaize België EUR 1,1 miljard, een stijging met 1,4% tegenover 2006. Zonder de negatieve impact van de verkoop van Di stegen de opbrengsten met 3,7%. De vergelijkbare omzetgroei verbeterde in vergelijking met het derde kwartaal van dit jaar en groeide met 1,3%. De eindejaarsverkopen waren goed, meer in het bijzonder op het vlak van het aantal klantenbezoeken.

In 2007 werd het verkoopnetwerk van Delhaize België met 27 winkels uitgebreid tot 738 op het einde van het jaar, waaronder 139 zelfuitgebate supermarkten in België, 34 winkels in het Groothertogdom Luxemburg en vier winkels in Duitsland. Bovendien werden negen Belgische supermarkten vernieuwd in 2007.

In 2008 zal het verkoopnetwerk van Delhaize België uitgebreid worden met 50 tot 55 winkels, waaronder 3 zelfuitgebate supermarkten, tot een totaal van 788 tot 793 winkels eind 2008. Delhaize België plant de vernieuwing van 16 winkels in 2008 en de conversie van de resterende Cash Fresh-winkels naar Delhaize-uithangborden.


· In 2007 boekte Alfa-Beta in Griekenland opnieuw een indrukwekkende prestatie: de opbrengsten stegen met 13,9% tot EUR 1,2 miljard. In het vierde kwartaal van 2007 bedroegen de opbrengsten EUR 335,7 miljoen, 15,2% meer dan in het vierde kwartaal van 2006. De prestaties van Alfa-Beta blijven uitstekend dankzij de uitstekende vergelijkbare omzetgroei en de uitbreiding van zijn winkelnetwerk.

In 2007 breidde Delhaize Groep haar aantal winkels in Griekenland uit met 11 tot een totaal van 159 winkels. In 2008 zal het verkoopnetwerk van Alfa-Beta naar verwachting met 16 winkels worden uitgebreid, exclusief overnames. Samen met de 33 over te nemen Plus Hellas winkels (in afwachting van goedkeuring door de Griekse mededingingsautoriteiten), zal het winkelnetwerk van Alfa-Beta tegen het einde van het jaar de drempel van de 200 winkels overschrijden.


· In 2007 bedroegen de opbrengsten van Opkomende Markten (Roemenië en Indonesië)EUR 165,5 miljoen, een stijging met 20,9% tegenover vorig jaar. In het vierde kwartaal van 2007 stegen de opbrengsten met 18,8%.

Het verkoopnetwerk van Opkomende Markten van Delhaize Groep bedroeg 78 supermarkten op het einde van het jaar, 10 meer dan in 2006. Daarvan waren 22 winkels gelokaliseerd in Roemenië en 56 in Indonesië. In 2008 verwacht Delhaize Groep een toename van haar verkoopnetwerk in de Opkomende Markten met 15 winkels tot een totaal van 93 winkels.

VOORUITZICHTEN VOOR WINKELOPENINGEN EN INVESTERINGEN IN 2008

In 2008 plant Delhaize Groep de uitbreiding van haar verkoopnetwerk met 146 tot 156 winkels, een belangrijke versnelling tegenover de jongste jaren en voornamelijk bij Food Lion. Dit zal resulteren in een totaal van 2.691 tot 2.701 winkels op het einde van het jaar.

Voor 2008 plant Delhaize Groep investeringen (uitgezonderd leasing) van ongeveer EUR 775 miljoen, waarvan ongeveer USD 750 miljoen voor de Amerikaanse activiteiten (omgerekend in EUR aan de gemiddelde wisselkoers van 2007, nl. 1 EUR = 1,3705 USD). Deze cijfers zijn exclusief investeringen voor over te nemen winkels zoals het recent aangekondigde Plus Hellas in Griekenland.

ONGEWIJZIGDE WISSELKOERSEN EN BEREKENING VAN DE ORGANISCHE OMZETGROEI (niet-geauditeerd)

4de KW 2007
4de KW 2006
% Wijziging
(in miljoenen EUR)
2007
2006
% Wijziging
4.682,5
4.847,3

-3,4%
Opbrengsten
18.957,3
19.225,2

-1,4%
407,2

Effect van de wisselkoersen

1.214,6


5.089,7

4.847,3

5,0%
Opbrengsten aan ongewijzigde wisselkoersen

20.171,9

19.225,2

4,9%


-25,2

Desinvestering Di (1)

-47,4

-95,6


5.089,7

4.822,1

5,5%
Organische omzetgroei

20.124,5

19.129,6

5,2%
(1) Aangezien Di niet meer geconsolideerd is sinds 30 juni 2007, wordt de bijdrage van Di niet opgenomen in de organische omzetgroei van het boekjaar.

AANTAL WINKELS

Eind 2006
Eind 3de KW 2007
Wijziging 2007
Eind 2007
Eind 2008 gepland
Verenigde Staten

1.549

1.555

+21(1)

1.570

1.602 - 1.607(2)
België (excl. Di)

711

727

+27

738(3)

788-793
Griekenland

148

154

+11

159

208(4)
Roemenië

18

20

+4

22

28
Indonesië

50

53

+6

56

65
Subtotaal

2.476

2.509

+69

2.545

2.691-2.701
Tsjechische Republiek
97

-

-97

-

-
Di (België)
132

-

-132

-

-
Totaal

2.705

2.509

-160

2.545

2.691-2.701
(1) Waaronder de opening of overname van 44 nieuwe winkels, de sluiting van 11 winkels die geherlokaliseerd werden en de sluiting van 12 andere winkels. (2) In 2008 verwacht Delhaize Groep de opening van 50 tot 55 nieuwe supermarkten in de V.S. De Groep plant de sluiting van 9 winkels om geherlokaliseerd te worden en 9 andere winkels. Dit zal resulteren in een netto toename met 32 tot 37 winkels tot een totaal aantal winkels tussen 1.602 en 1.607 tegen eind 2008. (3) Incl. 34 winkels in het Groothertogdom Luxemburg en 4 in Duitsland. (4) Incl. 33 over te nemen Plus Hellas-winkels na de goedkeuring door de Griekse mededingingsautoriteiten.

FINANCIELE KALENDER


· Persmededeling - resultaten vierde kwartaal en boekjaar 2007 6 maart 2008
· Persmededeling - resultaten eerste kwartaal 2008 7 mei 2008
· Gewone Algemene Aandeelhoudersvergadering 22 mei 2008
· Persmededeling - resultaten tweede kwartaal 2008 4 augustus 2008
· Persmededeling - resultaten derde kwartaal 2008 6 november 2008

DEFINITIES


· Investeringen: aankoop van materiële vaste activa en immateriële activa, zonder activa onder financiële leasing
· Vergelijkbare omzet: omzet van dezelfde winkels, inbegrepen herlokalisaties en uitbreidingen, en aangepast voor kalendereffecten
· Opbrengsten: omvatten de verkoop van goederen aan klanten en groothandelsklanten en van winkeldiensten aan klanten, na aftrek van verkoopbelastingen, belastingen op toegevoegde waarde, kortingen en tussenkomsten toegekend aan deze klanten.
· Organische groei van de opbrengsten: groei van de opbrengsten gecorrigeerd voor opbrengsten uit overnames en desinvesteringen aan ongewijzigde wisselkoersen

In haar financiële communicatie gebruikt Delhaize Groep bepaalde maatstaven die niet gedefinieerd zijn door boekhoudnormen. Delhaize Groep stelt deze maatstaven niet voor als een alternatief voor het nettoresultaat of andere financiële maatstaven die bepaald werden overeenkomstig IFRS. Deze maatstaven, zoals gebruikt door Delhaize Groep, kunnen verschillen van gelijkluidende maatstaven die gebruikt worden door andere ondernemingen. Wij denken dat deze maatstaven belangrijk zijn in onze sector en frequent gebruikt worden door beleggers, analisten en andere partijen. In de persmededeling vindt u de berekening op basis van financiële maatstaven gedefinieerd volgens IFRS van deze maatstaven die niet gedefinieerd zijn door boekhoudmaatstaven.

IFRS INFORMATIE

De informatie opgenomen in dit persbericht omvat niet-geauditeerde financiële informatie die werd voorbereid op basis van de IFRS opname- en waarderingsregels, zoals aangenomen door de Europese Unie.

Delhaize Groep

Delhaize Groep is een Belgische voedingsdistributeur met activiteiten in 7 landen op 3 continenten. Eind 2007 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.545 winkels. In 2007 boekte Delhaize Groep EUR 19,0 miljard aan opbrengsten. In 2006 boekte Delhaize Groep een nettowinst van EUR 351,9 miljoen. Eind 2006 stelde Delhaize Groep ongeveer 138.000 mensen tewerk. Delhaize Groep is genoteerd op Euronext Brussel (DELB) en de New York Stock Exchange (DEG).

Dit persbericht is beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. U vindt het ook op de website http://www.delhaizegroep.com. Vragen kunnen verzonden worden naar investor@delhaizegroup.com.

VOORZICHTIGHEID OMTRENT VOORSPELLINGEN

De verklaringen, andere dan over feiten uit het verleden, die in deze persmededeling zijn opgenomen of waarnaar wordt verwezen, evenals andere schriftelijke en mondelinge verklaringen die van tijd tot tijd door Delhaize Groep of haar vertegenwoordigers worden gedaan, en die gaan over activiteiten, gebeurtenissen en ontwikkelingen waarvan Delhaize Groep verwacht of anticipeert dat ze in de toekomst zullen of kunnen plaatsvinden, zijn voorspellingen in de betekenis van de Amerikaanse federale financiële wetgeving en houden een aantal risico's en onzekerheden in. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, verklaringen omtrent strategische overnames, toekomstige strategieën en de verwachte voordelen van deze strategieën. Deze voorspellingen kunnen algemeen herkend worden aan uitdrukkingen zoals "vooruitzichten", "verwachtingen", "geloven", "schatten", "beogen", "voorspellen", "begroten", "voorzien", "strategie", "zou kunnen", "doelstelling", "anticiperen", "nastreven", "plannen", "verwachten", "vermoedelijk", "zullen", "zouden" of andere gelijkaardige woorden of uitdrukkingen. Hoewel zulke verklaringen gebaseerd zijn op de op dit ogenblik beschikbare informatie, kunnen de eigenlijke resultaten aanzienlijk verschillen van de verwachtingen, afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren omvatten, maar zijn niet beperkt tot, wijzigingen in de algemene economische context of in de markten van Delhaize Groep, in het consumentengedrag, in inflatie of wisselkoersen of in wetgeving of regelgeving; concurrentie; ongunstige uitspraken in claims, de onmogelijkheid om tijdig de bouw, renovatie, integratie of conversie van winkels af te ronden en bevoorradings- of kwaliteitsproblemen bij leveranciers. Bijkomende risico's en onzekerheden, waardoor de uiteindelijke resultaten aanzienlijk kunnen verschillen van de resultaten die door deze verklaringen werden voorspeld, worden beschreven in het jaarverslag van Delhaize Groep in het document 20-F voor het jaar eindigend op 31 december 2006 en andere neerleggingen door Delhaize Groep bij de U.S. Securities and Exchange Commission. Deze risicofactoren zijn in dit document bij referentie opgenomen. Delhaize Groep neemt geen enkele verbintenis op zich om ontwikkelingen in deze risicofactoren te actualiseren of om publiek welke herziening ook van de voorspellingen vervat in dit persbericht aan te kondigen, of om correcties aan te brengen om toekomstige gebeurtenissen of ontwikkelingen weer te geven.