Time : 09:47:23
Date : 17 January 2008
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof

Fonds voor de verkeersveiligheid - Audit van de financiering en de evaluatie van de actieplannen van de politiediensten

In 2002 heeft de federale regering zich tot doel gesteld het aantal verkeersslachtoffers met 50 % te verminderen tegen 2010. Het instrument dat sinds 2004 specifiek voor dat beleid wordt gebruikt, is het Fonds voor de Verkeersveiligheid. Dit fonds wordt gefinancierd door de stijgende ontvangsten uit verkeersovertredingen, in totaal 293 miljoen euro voor de jaren 2004 tot 2007. Het fonds heeft als doel acties te financieren die worden uitgevoerd door de politiediensten.
Het Rekenhof heeft aan het parlement het verslag meegedeeld over zijn audit van de financiering en de evaluatie van de actieplannen van die diensten.

Wat de verdeling van de fondsen betreft, zet het Rekenhof uiteen dat de reglementering weinig nauwkeurig is en niet altijd correct wordt toegepast. In hoofdzaak zorgt de overschatting van het aandeel van de federale politie en van de FOD Justitie ervoor dat de 196 lokale politiekorpsen voor de jaren 2005 tot 2007 12 miljoen euro minder inkomsten hebben.

Het Rekenhof komt bovendien tot de conclusie dat de manier waarop de wet ten uitvoer is gelegd, de financiering van de actieplannen onvoldoende koppelt aan de nagestreefde doelstelling, namelijk het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. Het doet voorstellen die deze samenhang zouden kunnen verbeteren. Omdat de financiering slechts in beperkte mate van de bereikte resultaten afhangt, worden de politiediensten er niet toe aangezet de meest doeltreffende acties te ontplooien.

Wat de evaluatie van de actieplannen betreft, legt de regelgeving een jaarlijkse cyclus op, waarbij de nieuwe actieplannen vergezeld moeten zijn van evaluatieverslagen over de acties van het voorgaande jaar. Bij deze cyclus moet op veel vlakken voorbehoud worden geformuleerd. Het tijdschema werd immers systematisch opgeschoven. De ministers van Binnenlandse Zaken en van Mobiliteit verkeerden nooit in de gelegenheid de financieringsakkoorden met de politiediensten goed te keuren vóór september van het betrokken jaar.

Bovendien legt de wet op dat de gerealiseerde acties van het voorgaande jaar en de geplande acties in de nieuwe actieplannen samen worden geëvalueerd binnen een termijn van twee maanden, voor alle politiediensten samen.

Het Rekenhof is van oordeel dat de goedkeuring van een nieuw plan zou moeten worden losgekoppeld van de evaluatie van het plan van het jaar voordien. De nadruk moet komen te liggen op de doelstellingen die elke politiedienst moet halen, en op de indicatoren die voor de evaluatie zullen worden gehanteerd, en niet meer zozeer op de eventuele controle van de uitgaven. Aldus wordt de idee naar voor geschoven nuttigere informatie te verzamelen om de doeltreffendheid van de acties te evalueren en om een globale evaluatie te maken van de bijdrage van het Fonds voor de Verkeersveiligheid tot de vermindering van het aantal slachtoffers.

De pistes ter verbetering die het Rekenhof in dit verslag voorstelt, zijn gebaseerd op de interventielogica van de huidige regelgeving. In zijn antwoord steunt de minister van Binnenlandse Zaken het voorstel van zijn administratie om van verkeersveiligheid een zevende basisfunctionaliteit te maken in de basispolitiezorg aan de bevolking, wat de politiezones de mogelijkheid biedt structurele fondsen te ontvangen die niet enkel de verkeersveiligheid ten goede zouden komen, op voorwaarde dat de minimumnormen voor die functionaliteit vervuld zijn. In ieder geval lijkt hem een herziening van de wetgeving wenselijk.

De minister van Mobiliteit van zijn kant somt de maatregelen op die al genomen zijn om de kwaliteit van de gegevens en de beoordeling te verbeteren. Bovendien acht hij het, in de hypothese dat verkeersveiligheid een zevende basisfunctionaliteit wordt, onontbeerlijk dat de minister van Mobiliteit het gedeelte verkeersveiligheid van het Nationaal Veiligheidsplan zal opstellen. Ook moeten mechanismen worden ingevoerd om het werk van de politiediensten te kunnen afstemmen op de behoeften op het vlak van verkeersveiligheid.

----------------------------
Informatie voor de pers
Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de bewindslui en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.

Het auditverslag "Fonds voor de verkeersveiligheid. Financiering en evaluatie van de actieplannen van de politiediensten" is aan het federale parlement bezorgd. Het integrale verslag (48 p.), de samenvatting (2 p.) en dit persbericht zijn ter beschikking op www.rekenhof.be .

Contactpersoon:
Karl Hendrickx
Federale Cel Publicaties
02 551 89 90

Link to Press Release - FR Link to Press Release - NL