International Film Festival Rotterdam

23 januari - 3 februari 2008

PERSBERICHT 6 december 2007

* VPRO verhoogt geldbedrag Tiger Awards
* Wang Bing maakt voor IFFR 2008 documentaire van 70 uur
* Filmmaker in Focus: Kobayashi Masahiro
* Nieuwe films uit Nederland

De Japanse filmmaker Kobayashi Masahiro is Filmmaker in Focus van het 37e International Film Festival Rotterdam. In het korte filmprogramma is er speciale aandacht voor Jani Ruscica, Rania Stephan en Takashi Makino. Nieuw in deze editie zijn de tentoonstellingen '3Radicals' en 'New Dragon Inns' en themaprogramma's rond films uit China en India. Uit Nederland komen nieuwe films van Mirjam van Veelen, Froukje Tan, BarBara Hanlo en Rolf van Eijk. Festivalhoofdsponsor VPRO verhoogt het totale prijsbedrag van de Tiger Awards naar 45.000 Euro.

Om de VPRO Tiger Awards Competitie aantrekkelijker te maken, heeft het IFFR aan hoofdsponsor VPRO gevraagd het geldbedrag te verhogen. In de Competitie, opgericht in 1995, worden uitsluitend eerste of tweede films geselecteerd. Inmiddels hebben vele internationale filmfestivals zich naar het voorbeeld van het IFFR meer gericht op het vertonen van jong filmtalent. Het is belangrijk dat het IFFR zijn positie kan verstevigen door een hoger prijsgeld te bieden. De internationale competitiejury kiest de winnaars van de drie gelijkwaardige Tiger Awards. Elke winnaar krijgt 15.000 Euro.

IFFR 2008 omvat nieuw werk van filmmakers uit Nederland. Mirjam van Veelen filmde in Japan MEGUMI, over een Japans meisje ontvoerd naar Noord-Korea. BarBara Hanlo vertoont, ook in wereldpremière, haar nieuwe film HET MOERAS. In het festivalprogramma zijn verder geselecteerd: Froukje Tan's speelfilmdebuut LINKS (winnaar van Lang Rotterdams, een initiatief van het Rotterdams Fonds voor Film en Audiovisuele Media dat filmmakers en producenten in staat stelt een eerste lange film te maken) en de korte fictiefilm HEMEL OVER HOLLAND van Rolf van Eijk over de moordenaar van Theo van Gogh.

Het IFFR brengt een hommage aan de Japanse filmmaker Kobayashi Masahiro. Als Filmmaker in Focus zullen zijn tien films worden vertoond, inclusief zijn nieuwste film The Rebirth (Gouden Luipaard in Locarno) waarin hij zelf een van de twee hoofdrollen speelt. Kobayashi Masahiro (Tokio, 1954) begon zijn carrière als folkzanger en ging later filmscenario's schrijven. Hij debuteerde in 1996 als filmmaker met Closing Time. De drie films die hij vervolgens achter elkaar maakte waren succesvol in Cannes: Bootleg Film (1999) en Man Walking on Snow (2001) in Un certain regard and Koroshi (2000) in de Quinzaine des Réalisateurs. Zijn in eigen land omstreden maar internationaal uitstekend ontvangen Bashing (2005) werd in de competitie van Cannes geselecteerd.
Naast Kobayashi Masahiro zijn ook Robert Breer (VS) en Svetlana Proskoerina (Rusland) Filmmakers in Focus van de 37e festivaleditie; Cameron Jamie (VS) is Artist in Focus.

Short: As Long As It Takes, het programma met korte films van 24 tot en met 28 januari in Theater Lantaren/Venster, besteedt in het onderdeel Short Profiles speciale aandacht aan het oeuvre van Jani Ruscica (Finland), Rania Stephan (Frankrijk) en Makino Takashi (Japan).
De Finse kunstenaar Jani Ruscica geeft het niet-zichtbare, niet-talige aspect van muziek beelden mee; zo legt hij verband tussen de sonar van vleermuizen en de klanken van human beatboxes.
Rania Stephan is werkzaam geweest als camera- en geluidsvrouw, editor en producent voor filmmakers als Simone Bitton en Elia Suleiman. Ondertussen werkte ze aan haar documentaire projecten waarin de (hedendaagse) geschiedenis van Libanon steeds centraal staat. Haar belangrijkste werk is Lebanon/War.
Met No Is E won experimenteel filmmaker Makino Takashi dit jaar de Shuji Terayama Award op het Image Forum festival (Japan). Een werk dat tot stand kwam in nauwe samenwerking met Jim O'Rourke. Inmiddels heeft deze samenwerking tot een nieuw werk geleid: Elements of Nothing. Naast deze beide recente films is er ook aandacht voor het vroegere werk van Makino.

In het Exploding Cinema-programma zijn onder meer de volgende tentoonstellingen opgenomen:

* Centrum Beeldende Kunst TENT. presenteert van 24 januari tot en met 2 maart 2008 de tentoonstelling '3RADICALS', samengesteld door festivalprogrammeur Edwin Carels. Paul Sharits, Robert Breer en Cameron Jamie illustreren in drie geschakelde solopresentaties in TENT. hoe eigenzinnige pioniers van de experimentele film opnieuw relevant zijn voor de jongste generatie audiovisuele beeldenstormers. Drie eigenzinnige en energieke kunstenaars uit verschillende generaties demonstreren het belang van radicaal doorgedreven originaliteit. De films en installaties van Paul Sharits brengen een enorm fysieke, zelfs agressieve impact teweeg. Filmmaker in Focus Robert Breer maakt korte dagboekachtige collage- en animatiefilms. Zijn vrolijk anarchistische werk omvat ook beeldend werk waaronder zelf te manipuleren en langzaam sluipende objecten. De tekeningen en het grafisch werk van Artist in Focus Cameron Jamie kunnen worden gezien als visuele partituren van zijn donkere, macabere evocaties van Amerika's morbide psyche.

* Het voormalige pand van het Fotomuseum aan de Witte de Withstraat biedt ruimte aan de tentoonstelling New Dragon Inns, samengesteld door festivalprogrammeur Gertjan Zuilhof. Deze titel refereert aan de film Goodbye Dragon Inn van Tsai Ming-liang over de teloorgang van een eens grandioze bioscoop met de naam Dragon Inn. De tentoonstelling laat nieuwe wijzen van het vertonen van films zien. Het schept nieuwe 'Dragon Inns'. In de tentoonstelling staan filmmakers en kunstenaars centraal uit drie Aziatische landen: China, Taiwan en Thailand. Landen waar momenteel op het gebied van het overschrijden van de grenzen tussen kunsten en film veel gebeurd. Drie spraakmakende filmmakers uit de drie landen vormen het hart van de tentoonstelling: Wang Bing (China), Tsai Ming-liang (Taiwan) en Apichatpong Weerasethakul (Thailand). Naast hen zullen ook nieuwe namen uit diezelfde landen worden geïntroduceerd. Wang Bing maakt, met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds, The Journal of Crude Oil, een 70 uur durende documentaire over oliewinning in China die als videoinstallatie vertoond wordt. Tsai Ming-liang exposeert zijn installatie 'Is it a dream?' die de afgelopen Biënnale van Venetië was te zien in het Taiwanese paviljoen. De overige werken worden speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt.

Binnen de sectie Cinema Regained vertoont het festival het themaprogramma Rediscovering the Fourth Generation, samengesteld door Shelly Kraicer (programmeur van het filmfestival van Vancouver en deskundige op het gebied van Chinese cinema) in samenwerking met festivalprogrammeur Gerwin Tamsma. De filmmakers van de Vierde Generatie kwamen in de jaren zestig van de filmacademie maar zagen hun carrière gedwarsboomd door de Culturele Revolutie (1966-1976), waarin de filmproductie vrijwel volledig tot stilstand kwam. Daarna werden de teugels gevierd en kregen filmmakers als Xie Fei, Wenji Teng en Zhang Nuanxin - allemaal twintigers in de jaren zestig - de kans zich te ontwikkelen. Maar ze waren niet de erfgenamen van de Derde Generatie' (1949-1966) die de Chinese cinema een socialistisch gezicht had gegeven en werden volledig voorbijgestreefd door de Vijfde Generatie die internationale roem verwierf met speelfilms van regisseurs als Chen Kaige en Zhang Yimou. Vrijwel alle Vierde Generatie-films uit de periode 1978-1989 zijn een impliciet commentaar op de morele en culturele kaalslag van de Culturele Revolutie, waarin de Chinezen onderworpen werden aan de wetten van permanente socialistische omwenteling. De films van de Vierde Generatie zijn uniek in hun combinatie van artistieke experimenteerdrift en nadruk op menselijke waarden.

Binnen het festivalprogramma Time & Tide is deze festivaleditie een serie recente 'Hinglish'-films uit India opgenomen. Naast de populaire films uit de Bollywood-studio's enerzijds en de artistieke, op de realiteit van het leven in India gebaseerde 'Parallel'-cinema anderzijds, doet een nieuwe generatie filmmakers van zich spreken. Zij maken films gesitueerd in het moderne, stedelijke leven van hun generatie. Een generatie die zich afzet tegen tradities en taboes doorbreekt. Een generatie die het Hinglish (een mix van Hindi en English) van de stad beheerst - symbool voor vrijere expressie door goed opgeleide jonge mensen met een moderne levensstijl.

Het programma van het 37e International Film Festival Rotterdam verschijnt donderdag 17 januari 2008 als bijlage bij de Volkskrant en tegelijkertijd online op www.filmfestivalrotterdam.com. In de nacht van vrijdag 18 op zaterdag 19 januari start de online ticketverkoop via www.filmfestivalrotterdam.com om 0.00 uur. Vanaf zaterdag 19 januari, 09.00 uur zijn tickets te koop aan de festivalkassa in de Doelen.

De webshop is vanaf december 2007 geopend i.v.m. voorverkoop van de Tijgerpas en diverse festivalarrangementen als de Volkskrantdag en de VPRO filmdagen. Vanaf 3 januari 2008 zijn via de webshop ook kaarten voor Openings- en Slotfilm en het Slotfeest te koop en vanaf 11 januari is de merchandise verkrijgbaar. Het laatste nieuws over het programma en kaartverkoop is altijd te vinden op www.filmfestivalrotterdam.com.

(einde persbericht)

Noten aan de redactie (