Ingezonden persbericht
De appel is de grootste verleider onder de fruitsoorten
Helft van de Nederlanders wil 'gave' appels op de fruitschaal
Geldermalsen, 17 januari 2008 - De nieuwe appeloogst ligt nu nog volop in
de winkel en de appel is populair! De appel staat op nummer één in de rij
van populaire fruitsoorten en verleidt ons het meest om de tanden in een
stuk fruit te zetten. De appel is daarmee de grootste verleider van de
fruitschaal. De banaan staat op de tweede plaats, gevolgd door de
mandarijn op nummer drie. De kiwi is daarentegen het minst populair, maar
bij jongeren scoort deze opvallend hoog in populariteit. Een van de
belangrijkste criteria waarop we een appel uitzoeken blijkt 'gaafheid' te
zijn: we willen geen beurse plekken zien. Maar juist deze gaafheid laat
naar onze mening nog het meest te wensen over. Dit blijkt onder andere uit
onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO onder 602 respondenten in opdracht van
Kanzi, een nieuw appelmerk dat eerder dit jaar werd geïntroduceerd.
Naast appels, bananen en mandarijnen is de sinaasappel opvallend populair
bij ouderen. Jongeren blijken juist meer dan gemiddeld de voorkeur te
geven aan een kiwi. Nederlanders blijken enthousiaste appeleters: maar
liefst 69% zet wekelijks de tanden in deze verleider van de fruitschaal.
Bijna een derde (29%) van de Nederlanders eet twee tot vier keer per week
een appel en 12% zelfs elke dag. Smaak blijft natuurlijk het belangrijkst
bij de keus van een appel, zegt 88% van de Nederlanders. Meer dan de helft
(56%) geeft daarbij de voorkeur aan een 'fris' appeltje. Opvallend is dat
jongeren (18-24 jaar) juist liever voor een zoete appel gaan (42%). Ook de
stevigheid speelt een rol. Maar liefst 35% van de Nederlanders geeft aan
een 'stevige bite' belangrijk te vinden. Opvallend is dat een 'zachte
bite' vaker door ouderen belangrijk wordt gevonden (13%). Verder laten we
ons bij de keuze voor een appel graag verleiden door nieuwe smaken: meer
dan driekwart van de Nederlanders (76%) probeert wel eens een andere
appel.
"Als mensen appels kiezen, worden altijd de mooiste en gaafste exemplaren
ertussenuit gepikt. Appels die er niet verleidelijk uitzien blijven
meestal liggen", zo zegt Urs Luder, CEO van Greenstar Kanzi Europe. Over
de gaafheid van appels zijn Nederlanders ook het meest ontevreden, blijkt
uit het onderzoek. Urs Luder: "De consument wil dat iedere appel perfect
is, zonder beurse plekken en goed van smaak. Dit verklaart de populariteit
van stevigere appels. Deze beschadigen namelijk niet zo snel als zachte
appels. Daarom worden steeds vaker stevige appels gekweekt. En ook
op andere manieren spelen telers in op de wens voor een gave appel.
Bijvoorbeeld door het spannen van hagelnetten over de bomen en het apart
verpakken van de appels voor verkoop in de winkel." Hoewel bij de keuze
voor een appel dus vaak naar het uiterlijk wordt gekeken, speelt de vorm
van een appel bijna geen rol: slechts 2% van de Nederlanders vindt dit
belangrijk.
Kanzi is in november 2007 door GKE geïntroduceerd. De 'ouders' van Kanzi
zijn twee bekende en bewezen appelrassen: de Braeburn en de Gala. De Kanzi
is een glanzende, frisrode stevige appel met een heerlijke, zoetzure
smaak. Kanzi is een nieuwe appel en is dit seizoen tot eind maart
verkrijgbaar bij de betere groente- en fruitzaken en supermarkten. De naam
Kanzi is Swahili voor 'verborgen schat' en wordt in Europa op de markt
gebracht door GKE (Greenstar Kanzi Europe), een onderneming van o.a.
Koninklijke FruitmastersGroep uit Nederland en Veilinghuis Haspengouw in
België.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht