Ingezonden persbericht


De appel is de grootste verleider onder de fruitsoorten

Helft van de Nederlanders wil 'gave' appels op de fruitschaal

Geldermalsen, 17 januari 2008 - De nieuwe appeloogst ligt nu nog volop in de winkel en de appel is populair! De appel staat op nummer één in de rij van populaire fruitsoorten en verleidt ons het meest om de tanden in een stuk fruit te zetten. De appel is daarmee de grootste verleider van de fruitschaal. De banaan staat op de tweede plaats, gevolgd door de mandarijn op nummer drie. De kiwi is daarentegen het minst populair, maar bij jongeren scoort deze opvallend hoog in populariteit. Een van de belangrijkste criteria waarop we een appel uitzoeken blijkt 'gaafheid' te zijn: we willen geen beurse plekken zien. Maar juist deze gaafheid laat naar onze mening nog het meest te wensen over. Dit blijkt onder andere uit onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO onder 602 respondenten in opdracht van Kanzi, een nieuw appelmerk dat eerder dit jaar werd geïntroduceerd.

Naast appels, bananen en mandarijnen is de sinaasappel opvallend populair bij ouderen. Jongeren blijken juist meer dan gemiddeld de voorkeur te geven aan een kiwi. Nederlanders blijken enthousiaste appeleters: maar liefst 69% zet wekelijks de tanden in deze verleider van de fruitschaal. Bijna een derde (29%) van de Nederlanders eet twee tot vier keer per week een appel en 12% zelfs elke dag. Smaak blijft natuurlijk het belangrijkst bij de keus van een appel, zegt 88% van de Nederlanders. Meer dan de helft (56%) geeft daarbij de voorkeur aan een 'fris' appeltje. Opvallend is dat jongeren (18-24 jaar) juist liever voor een zoete appel gaan (42%). Ook de stevigheid speelt een rol. Maar liefst 35% van de Nederlanders geeft aan een 'stevige bite' belangrijk te vinden. Opvallend is dat een 'zachte bite' vaker door ouderen belangrijk wordt gevonden (13%). Verder laten we ons bij de keuze voor een appel graag verleiden door nieuwe smaken: meer dan driekwart van de Nederlanders (76%) probeert wel eens een andere appel.

"Als mensen appels kiezen, worden altijd de mooiste en gaafste exemplaren ertussenuit gepikt. Appels die er niet verleidelijk uitzien blijven meestal liggen", zo zegt Urs Luder, CEO van Greenstar Kanzi Europe. Over de gaafheid van appels zijn Nederlanders ook het meest ontevreden, blijkt uit het onderzoek. Urs Luder: "De consument wil dat iedere appel perfect is, zonder beurse plekken en goed van smaak. Dit verklaart de populariteit van stevigere appels. Deze beschadigen namelijk niet zo snel als zachte appels. Daarom worden steeds vaker stevige appels gekweekt. En ook op andere manieren spelen telers in op de wens voor een gave appel. Bijvoorbeeld door het spannen van hagelnetten over de bomen en het apart verpakken van de appels voor verkoop in de winkel." Hoewel bij de keuze voor een appel dus vaak naar het uiterlijk wordt gekeken, speelt de vorm van een appel bijna geen rol: slechts 2% van de Nederlanders vindt dit belangrijk.

Kanzi is in november 2007 door GKE geïntroduceerd. De 'ouders' van Kanzi zijn twee bekende en bewezen appelrassen: de Braeburn en de Gala. De Kanzi is een glanzende, frisrode stevige appel met een heerlijke, zoetzure smaak. Kanzi is een nieuwe appel en is dit seizoen tot eind maart verkrijgbaar bij de betere groente- en fruitzaken en supermarkten. De naam Kanzi is Swahili voor 'verborgen schat' en wordt in Europa op de markt gebracht door GKE (Greenstar Kanzi Europe), een onderneming van o.a. Koninklijke FruitmastersGroep uit Nederland en Veilinghuis Haspengouw in België.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht