Time : 08:58:35
Date : 18 January 2008
Sender Name: InternetVista
De Belgische e-commerce verloor anderhalve dag aan verkopen tijdens de eindejaarsfeesten
BRUSSEL, 18 JANUARI 2008 - Volgens een onderzoek van de
monitoringdienst InternetVista hebben de belangrijkste spelers van de
Belgische e-commerce meer dan 32 uren aan verkopen verloren tijdens
de feestdagen. De oorzaak: een slecht functioneren van hun server.
Het resultaat: sites die ontoegankelijk waren voor de internauten, en
een verloren omzet die onmogelijk ingehaald kan worden.
Tussen 12 december 2007 en 6 januari 2008 heeft InternetVista de
toegankelijkheid onderzocht van 22 Belgische e-commerce sites:: 3
Suisses, eBay.be, Fnac.be, Delhaize Wine World, Neckermann,
Vandenborre, Free Record Shop, Bivolino, Azur, Bongo, Gift.be, HCW,
La Redoute, Mac Line, NetPrint, Unigro, Unikadoo, Weekendesk, HCW,
Sherpa, Proxis en ConsoleShop.
De sites met een bereikbaarheidspercentage van 100% waren in deze
periode Unigro, ConsoleShop en Unikadoo. Zij werden gevolgd door
Mediadis (4e), eBay (5e), Bivolino (6e), Delhaize Wine World (8e),
Fnac.be (12e), Proxis (13e), Sherpa (16e)... De sites die daarentegen
het slechtst resultaat lieten noteren waren Vandenborre
(www.vandenborre.be) en 3 Suisses (www.3suisses.be)
Duizenden euro verlies voor sommige sites
"Bij Vandenborre.be hebben wij op 25 december een onderbreking van
ongeveer 4 uur vastgesteld, legt Cédric Braem uit, Managing Director
van InternetVista. In het geval van 3 Suisses heeft onze dienst zware
problemen opgemerkt tussen 22 en 25 december, waarbij de toegang tot
de site meer dan 130 keer geweigerd werd, met in totaal bijna 9 uur
onbereikbaarheid."
Andere tekortkomingen die IntenetVista aan het licht bracht: meer dan
49 minuten onbereikbaarheid op 30 december bij de site van
cadeaubons Bongo (www.bongo.be) en tragere toegang bij eBay rond 15
december, een periode waarop de e-commerce sites een piek kennen in
het aantal transacties.
"Volgens een recent onderzoek van de FOD Economie heeft één Belg op
vijf al op het internet gekocht. Het gaat dus om een sector in volle
bloei. Maar wanneer een site enkele uren onbereikbaar is kan dit
duizenden euro verlies betekenen voor de online winkel, vooral in een
strategische periode zoals de feestdagen", besluit Cédric Braem.
InternetVista, dat in 2003 opgericht werd door Cédric Braem en
Christophe Darville, is gespecialiseerd in de monitoring van
internettoepassingen. Tegen een bescheiden abonnementsprijs bewaakt
InternetVista 24 uur op 24 uw internetdiensten en verwittigt het u
onmiddellijk bij een probleem (falen van de database, server
onbereikbaar...).
Vier jaar na haar ontstaan telt InternetVista ongeveer 7.000
gebruikers verspreid over meer dan 112 landen. In België treft men in
haar portefeuille accounts aan van naam zoals KBC, Vlaanderen.be,
Ogone, en het Waals Agentschap voor Telecommunicatie. Tot het
kapitaal van het in Louvan-la-Neuve gevestigde InternetVista behoort
het investeringsfonds E-Merge.
Wenst u meer info ?
Cédric Braem
Managing Director InternetVista
E-mail : cbr@internetvista.com
Tel. : +32 (0) 10 39 00 75
GSM : +32 473 98 03 03