Opbrengsten kilometerheffing niet alléén naar asfalt

18/01/2008 12:55



Panteia B.V.



"Om stagnatie in het transport echt op te kunnen heffen, is het noodzakelijk dat er wordt gekeken naar integrale vervoersoplossingen. Investeren in alleen uitbreiden van asfalt zal niet tot een oplossing van files leiden." Dat stelt algemeen directeur Menno Menist van transportonderzoeksbureau NEA in zijn nieuwjaarstoespraak.

Het grote thema in het vervoer in de komende jaren is het prijsbeleid. Kilometerheffing lijkt nu toch echt een besloten zaak en moet er toe bijdragen dat eenieder zoveel mogelijk betaalt naar rato van het gebruik (in de praktijk zal overigens slechts een grove benadering mogelijk zijn). Daarnaast dient de schaarste zodanig beprijsd te worden dat de congestie afneemt. Via verlagen van andere heffingen is het pakket kostenneutraal en biedt het per saldo voordeel voor de burger, omdat deze minder in de file staat. Parallel aan het beprijzen wordt een nieuw kaart- (en tarief-)systeem in het openbaar vervoer ingevoerd, in de vorm van de OV-chipkaart (op dit moment helaas in het nieuws vanwege de zorgen over de fraudegevoeligheid). Ongeacht de huidige perikelen zullen dit soort systemen er komen. Deze kaart geeft tal van differentiatiemogelijkheden en kan ook gebruikt worden als instrument in de mobiliteitsproblematiek.

Het is van groot belang dat Nederland blijft werken aan brede innovatieve oplossingen, ook al houdt dat in dat we soms zullen kampen met kinderziektes. Optimalisatie van personen- en goederenvervoerstromen moet waar mogelijk juist ook plaatsvinden in gemeenschappelijkheid. Zowel in het personenvervoer als ook in het goederenvervoer moeten we optimaal gebruik maken van de mogelijkheden: weg, rail en water. Om het fileleed écht het hoofd te bieden, zijn er meer bestemmingsmogelijkheden voor de opbrengsten van het kilometerbeprijzen dan uitsluitend het aanleggen van nieuwe rijstroken: een voorbeeld is het bevorderen van betere aansluitingen tussen bus en trein.

NEA werkt hier graag aan mee. De mogelijke bijdrage van NEA ligt primair maar zeker niet alleen in de data-analysesfeer. Projecten uit het recente NEA-verleden maken dit duidelijk: de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en het EU parkeerbeleid van vrachtauto's langs autosnelwegen. Gebaseerd op dit laatste project start NEA nu met het Europese project genaamd 'Labels', waarin een net van bewaakte parkeerplaatsen met kwaliteitsstandaarden wordt ontwikkeld. Voor OV-bedrijven en regionale autoriteiten ontwikkelt NEA nu samen met Significance en op eigen initiatief een OV-model waarin de rol van het OV in beleidsvarianten gesimuleerd kan worden (hiermee kan een integrale afweging worden gemaakt tussen beprijzing van het OV en het personenvervoer over de weg). Via eenzelfde concept werken wij ook aan de ontwikkeling van een 'havenconcurrentiemode'. Voorts wil NEA graag meebouwen aan een logistiek masterplan voor Nederland, waarin we komen tot integrale oplossingen. Hierin behoren thema's zoals het 'Extended Gate'-concept van Rotterdam als bijdrage aan de versterking van de achterlandverbindingen van de Nederlandse zeehavens integraal onderdeel van uit te maken.

Profiel NEA
NEA Transportonderzoek- en opleiding B.V. is een toonaangevend kennisinstituut in de wereld van vervoer, verkeer, logistiek en infrastructuur. NEA levert een uitgebreid pakket van diensten, waarin onderzoek, advisering en training samen het fundament vormen.

Zowel bedrijven als overheden, in binnen- en buitenland, rekent NEA tot zijn opdrachtgevers. NEA is een onafhankelijke organisatie en telt circa 70 medewerkers, onder wie universitair opgeleide economen, econometristen, juristen en verkeerskundigen. Zij spelen in op de behoeften van de klant en bieden ondersteuning bij het bevorderen van duurzaam, efficiënt en veilig verkeer en vervoer.

NEA is onderdeel van Panteia, een holding van vier beleidsonderzoeksbureaus, twee marktonderzoeksbureau en één bureau voor beleidsadvisering. Panteia voert kwalitatief en kwantitatief onderzoek uit over de volle breedte van maatschappij en economie. Panteia beschikt over een rijke infrastructuur van data en modellen, methoden en technieken en internationale netwerken. Panteia werkt voor nationale en internationale opdrachtgevers en is veelal leading partner in internationale netwerken en consortia.





http://www.nea.nl