Provincie Zuid-Holland

provincie zuid holland
Regionale partijen achter voorkeur voor A4 Delft-Schiedam:


---

REGIONALE PARTIJEN ACHTER VOORKEUR VOOR A4 DELFT-SCHIEDAM: "FILEPROBLEMATIEK IN ZUID-HOLLAND VRAAGT OM SPOEDIGE OPLOSSING"

"Als regionale overheden zijn we blij dat minister Eurlings onze argumenten en standpunten heeft overgenomen", aldus gedeputeerde Martin van Engelshoven-Huls. Samen met minister Eurlings is hij binnen het programma Randstad Urgent verantwoordelijk voor de besluitvorming over de A4: "De A4 Delft-Schiedam staat op nummer één in het programma Randstad Urgent, en is voor de provincie topprioriteit. In dit slepende dossier is daadkracht nodig; de fileproblematiek in de Zuidvleugel van de Randstad vraagt om een spoedige oplossing."

Portefeuillehouder Baljeu van Stadsregio Rotterdam, samen met de Minister verantwoordelijk voor het voor Rotterdam essentiële Urgentieproject A13/A16 : Ik ben blij dat de minister heeft toegezegd dat de A13/A16 geen vertraging zal oplopen als gevolg van de keuze om het alternatief A13+A13/A16 uit te werken. Ik zal hem daar aan houden." Wethouder en portefeuillehouder Smit van Stadsgewest Haaglanden: "Ik ben verheugd dat de minister nu al juridische risico's wil ondervangen door een zorgvuldig proces in te gaan, met de toezegging dat zodra een formele onderbouwde keuze voor de A4 mogelijk is hij deze de volgende dag zal nemen."

"A4 onmisbare schakel"
De afgelopen maanden boog ook de Adviescommissie IODS zich al over beide alternatieven (A4 en verbrede A13 + aanleg A13/A16). Alle argumenten voor en tegen zijn op een rij gezet, evenals wensen en voorkeuren van de partijen voor de inpassing van beide tracés. Hiervan is minister Eurlings op de hoogte gesteld. Gedeputeerde Van Engelshoven-Huls: "Wij als regionale partijen zijn van oordeel dat de A4 een onmisbare schakel vormt in het wegennetwerk in de Zuidvleugel van de Randstad. Dagelijks staan er ellenlange files op de A13 tussen Den Haag en Rotterdam met grote gevolgen voor de luchtkwaliteit in Overschie. De A4 betekent een extra verbinding, die bij calamiteiten hard nodig is. De minister heeft nu uitgesproken dat hij onze mening deelt en overtuigd is dat de A4 het op meerdere punten wint van het A13-alternatief."

IODS: Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam De toekomst van Delft tot Schiedam. Daarvoor staat de Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS). Dit programma combineert de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam met een kwaliteitsprogramma voor Midden-Delfland, Vlaardingen en Schiedam. Naast bereikbaarheid staat de ontwikkeling van het hele gebied tussen Delft en Schiedam centraal. Zo is er aandacht voor natuurontwikkeling waaronder de aanleg van drie eco-passages, stedelijke ontwikkeling, meer en betere routes voor recreanten en groen ondernemen voor agrariërs.

Deelnemers IODS
De organisaties die aan IODS werken zijn naast de provincie Zuid-Holland, de gemeenten Midden-Delfland, Schiedam, Vlaardingen, Delft, Maassluis, Stadsgewest Haaglanden, Stadsregio Rotterdam, VNO-NCW West, Rijkswaterstaat, Vereniging Natuurmonumenten, Milieufederatie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap van Delfland, LTO Noord, ANWB en Woonplus Schiedam. Vanwege het onderzoek naar het A13-alternatief is de commissie uitgebreid met de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland, Rijswijk en deelgemeente Overschie. Zie voor meer informatie www.iods.nl.

Vervolg
De huidige planning zoals beschreven in het programma Randstad Urgent, blijft leidend. Daarin zijn de volgende termijnen opgenomen:
-2009: standpunt zoals bedoeld in de Tracéwet

-2010: Tracébesluit

-2015: geplande oplevering A4
Als regionale partijen beschouwen we deze planning als voorzichtig en hopen en verwachten dat het sneller kan.

Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22