Gemeente Heiloo


Digitaal Klantdossier (DKD) gemeente Heiloo

In week 3 ontvangen cliënten van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Heiloo een brief over de invoering van het Digitaal Klantdossier per januari 2008. Door het Digitaal Klantdossier kunnen de gemeente, het CWI en het UWV de cliënten nog beter van dienst zijn. Een deel van de gegevens die de instanties beschikbaar hebben, kunnen cliënten dan bovendien zelf bekijken met een persoonlijke inlogcode via DigiD. De instanties kunnen de gegevens nu nog beter uitwisselen. De huidige versie van het DKD is nog maar het begin. In de toekomst zullen mogelijk ook gegevens van andere instanties worden getoond.

Door de online dienstverlening hoeven cliënten minder vaak naar de betreffende kantoren te komen. En omdat CWI, UWV en de gemeente de gegevens uit het Digitaal Klantdossier onderling uitwisselen, hoeven cliënten gegevens uiteindelijk maar één keer aan de instanties door te geven, via het Burger servicenummer (BSN).

Cliënten kunnen het eigen klantdossier bekijken met daarin gegevens zoals de eventuele uitkering die de cliënt ontvangt en door hen gevolgde opleidingen. Via www.werk.nl (bij: gegevens inzien) of www.heiloo.nl hebben cliënten nu ook zelf toegang tot deze gegevens. Cliënten kunnen zich ook via de websites www.werk.nl en www.uwv.nl (openen in nieuw venster) inschrijven voor werk, of voor het indienen van een verzoek om een WW-uitkering. Het online aanvragen van een Wwb-uitkering is bij de gemeente Heiloo nog niet mogelijk. Om te voorkomen dat anderen dan elke cliënt persoonlijk gegevens kunnen inzien, is de toegang tot deze diensten beveiligd door het gebruik van inlogcodes.

Toekomst

De huidige versie van het Digitaal Klantdossier is nog maar het begin. In de toekomst zullen mogelijk ook gegevens van andere instanties worden getoond, zoals de Sociale Verzekeringsbank, de Informatiebeheergroep en de Belastingdienst. Bovendien kunnen in de toekomst ook via internet werkbriefjes worden ingeleverd en bijzondere bijstand worden aangevraagd. De mogelijkheden van het Digitaal Klantdossier zullen toenemen en de volledigheid en actualiteit van gegevens zullen verbeteren.

Voor vragen en meer informatie kunnen de klantmanagers van gemeente Heiloo cliënten informeren. Ook bestaat er voor cliënten een gratis nummer, 0800 - 8001.