Gemeente Heiloo
Digitaal Klantdossier (DKD) gemeente Heiloo
In week 3 ontvangen cliënten van de afdeling Sociale Zaken van de
gemeente Heiloo een brief over de invoering van het Digitaal
Klantdossier per januari 2008. Door het Digitaal Klantdossier kunnen
de gemeente, het CWI en het UWV de cliënten nog beter van dienst zijn.
Een deel van de gegevens die de instanties beschikbaar hebben, kunnen
cliënten dan bovendien zelf bekijken met een persoonlijke inlogcode
via DigiD. De instanties kunnen de gegevens nu nog beter uitwisselen.
De huidige versie van het DKD is nog maar het begin. In de toekomst
zullen mogelijk ook gegevens van andere instanties worden getoond.
Door de online dienstverlening hoeven cliënten minder vaak naar de
betreffende kantoren te komen. En omdat CWI, UWV en de gemeente de
gegevens uit het Digitaal Klantdossier onderling uitwisselen, hoeven
cliënten gegevens uiteindelijk maar één keer aan de instanties door te
geven, via het Burger servicenummer (BSN).
Cliënten kunnen het eigen klantdossier bekijken met daarin gegevens
zoals de eventuele uitkering die de cliënt ontvangt en door hen
gevolgde opleidingen. Via www.werk.nl (bij: gegevens inzien) of
www.heiloo.nl hebben cliënten nu ook zelf toegang tot deze gegevens.
Cliënten kunnen zich ook via de websites www.werk.nl en www.uwv.nl
(openen in nieuw venster) inschrijven voor werk, of voor het indienen
van een verzoek om een WW-uitkering. Het online aanvragen van een
Wwb-uitkering is bij de gemeente Heiloo nog niet mogelijk. Om te
voorkomen dat anderen dan elke cliënt persoonlijk gegevens kunnen
inzien, is de toegang tot deze diensten beveiligd door het gebruik van
inlogcodes.
Toekomst
De huidige versie van het Digitaal Klantdossier is nog maar het begin.
In de toekomst zullen mogelijk ook gegevens van andere instanties
worden getoond, zoals de Sociale Verzekeringsbank, de
Informatiebeheergroep en de Belastingdienst. Bovendien kunnen in de
toekomst ook via internet werkbriefjes worden ingeleverd en bijzondere
bijstand worden aangevraagd. De mogelijkheden van het Digitaal
Klantdossier zullen toenemen en de volledigheid en actualiteit van
gegevens zullen verbeteren.
Voor vragen en meer informatie kunnen de klantmanagers van gemeente
Heiloo cliënten informeren. Ook bestaat er voor cliënten een gratis
nummer, 0800 - 8001.