Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Brief aan de Tweede Kamer over de voortgang van de
modernisering GBA
18 januari 2008
Hierbij informeer ik u over de voortgang van het programma
Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
(hierna: mGBA). In mijn brief van 5 juli 2007 heb ik u gemeld dat
het programma mGBA in tijd en budget zou uitlopen. Ik heb de oorzaken
hiervan laten analyseren. Daartoe heb ik een tweetal onderzoeken laten
uitvoeren, één naar de kostenraming en één naar de aansturing van het
programma. U treft de beide onderzoeken als bijlagen bij deze brief
aan. De belangrijkste conclusies zijn in deze brief weergegeven.
Zoals in mijn brief van 3 oktober 2007 aangegeven heb ik,
vooruitlopend op de uitkomsten van beide onderzoeken, besloten om de
realisatie van het burgerzakensysteem, het decentrale deel van de
modernisering GBA, voorlopig op te schorten en prioriteit te geven aan
het centrale deel, GBA-Verstrekkingen. Dit is het onderdeel van het
programma dat bij handhaving van het toegekende budget het hoogste
maatschappelijke rendement zal opleveren door het online en 24 uur per
dag beschikbaar stellen van GBA-gegevens aan geautoriseerde afnemers.
Conclusies onderzoeken
Het Kostenonderzoek Startpakket modernisering GBA (bijlage 1) richtte
zich op het verklaren van de verschillen tussen de begrotingen die
zijn afgegeven in september 2006 en april 2007. Verder richtte het
onderzoek zich op de vraag in hoeverre de raming van april 2007 juist
is en op de mogelijkheden om binnen het beschikbare budget te blijven.
Het begrotingsverschil wordt in het onderzoek verklaard door een
toename van de omvang en de reikwijdte, het uitlopen in de tijd, de
nadere invulling van pro memorieposten en vertraging bij het testen en
in productie nemen van de opgeleverde producten. Ten aanzien van de
vraag over de juistheid van de kostenraming van april 2007 en de
risico's die nu nog bij de realisatie van het programma aanwezig zijn,
heeft het onderzoek geleid tot een beter inzicht. Gegeven de
complexiteit van de materie zal hier echter nog nader onderzoek naar
moeten worden verricht. Het onderzoek concludeert dat het alleen
mogelijk is om binnen het toegekende budget te blijven als bepaalde
onderdelen van het programma mGBA niet worden uitgevoerd.
Het onderzoek van de Auditdienst (AD) van het ministerie van BZK
richtte zich op de aansturing van het programma mGBA (bijlage 2). De
AD concludeert dat de business case die in 2003 is opgesteld en in
2005 is geactualiseerd, in de uitvoering van het programma geen rol
van betekenis heeft gespeeld en dat de programma-aansturing niet
aansloot op het resultaatgerichte karakter van het omvangrijke,
complexe en risicovolle traject dat voor het programma moet worden
afgelegd. Hierdoor is er onvoldoende regie geweest op de
functionaliteit, geld, tijd en risico's en de verantwoording hierover.
Naar aanleiding van de bevindingen van de onderzoeken heb ik voor
GBA-V Full Service maatregelen getroffen op het punt van fasering,
planning en begroting en risicobeheersing. Daarnaast heb ik in nauw
overleg met ICTU bekeken op welke wijze de aanbevelingen van de AD
kunnen worden verwerkt in de programmastructuur en de verdere
opdrachtverlening voor GBA-V Full Service. Er zijn nieuwe afspraken
gemaakt over aansturing, onderling overleg en communicatie, zodat de
continuïteit op dit onderdeel van het programma is verzekerd. Dit
betekent overigens niet dat geen sprake meer is van risico's. Het
programma mGBA blijft een complex en risicovol traject. Voor de
langere termijn, en bijvoorbeeld ook voor een eventuele herstart van
het Burgerzakensysteem, wordt nog gekeken naar maatregelen in meer
algemene zin om de aansturing van ICT-programma's te versterken.
Hieronder schets ik kort de stand van zaken van het programma in het
licht van de bevindingen van de beide onderzoeken. Ik maak daarbij
onderscheid tussen de situatie op de korte en de langere termijn.
Stand van zaken op de korte termijn:
GBA-V Online
De ontwikkeling van GBA-V Online nadert haar voltooiing. GBA-V Online
maakt de online-bevraging mogelijk van een kopie van alle volledige
persoonlijsten uit de Gemeentelijke Basisadministratie. In december
2007 is de eerste afnemer overgestapt op GBA-V Online. Als alle
afnemers op GBA-V Online over zijn, zal de tijdelijke voorziening, de
Landelijk Raadpleegbare Deelverzameling (LRD), gefaseerd worden
afgebouwd.
GBA-V Full Service
Naar aanleiding van de conclusies van het onderzoek naar de kosten en
aansturing van het programma heb ik besloten om de volgende stap in
het centrale deel, GBA-V Full Service (plus enkele daaraan
gerelateerde zaken), te laten aanvangen met een uitgebreide
inceptiefase, waarin scope, inhoud, begroting en planning worden
vastgesteld. Deze inceptiefase wordt in april 2008 afgerond. Bij het
accorderen van de begroting en planning zal ik een besluit nemen of de
vervolgopdracht voor de bouw aan de Stichting ICTU (hierna ICTU) zal
worden verleend. De geaccordeerde planning en begroting zullen
systematisch worden bewaakt. Inmiddels heb ik ingestemd met de
opdrachtverstrekking voor de inceptiefase van deze volgende stap.
De realisatie van beide centrale onderdelen - GBA-V Online en GBA-V
Full Service - zal plaatsvinden binnen het nog resterende budget.
Stand van zaken op de langere termijn:
Burgerzakensysteem
Het resterende budget uit september 2006 is onvoldoende voor de
realisatie van het gehele oorspronkelijk beoogde programma. Zoals
hierboven aangegeven, heb ik ervoor gekozen het resterende budget aan
te wenden voor het afronden van GBA-V Full Service. Dit betekent dat
er geen budget resteert voor het realiseren van het burgerzakensysteem
en de doorontwikkeling van GBA-V. Om die reden heb ik, na overleg met
de VNG en NVVB, de realisatie van het burgerzakensysteem voorlopig
opgeschort. Op dit moment onderzoek ik met de VNG en de NVVB de
mogelijkheden om het burgerzakensysteem een herstart te geven.
Belangrijke onderdelen van dat onderzoek vormen een nieuwe business
case, een grondige verkenning van realistische scenario's en het
vinden van het benodigde budget.
Een goed werkende GBA is cruciaal voor de informatiehuishouding van de
overheid. Het is daarom mijn voornemen het Burgerzakensysteem te
herstarten. Dit is echter onder voorbehoud van voldoende draagvlak bij
de bestuurlijke partners, de beschikbaarheid van voldoende financiële
middelen bij alle betrokken partijen en voldoende duidelijkheid over
de verdeling van de (financiële) verantwoordelijkheden. Als het tot
een herstart komt, zal het programma moeten passen binnen de
maatregelen die ik op grond van de aanbevelingen van de beide
onderzoeksrapporten heb genomen. Als een herstart van het
Burgerzakensysteem uitblijft, moet er in ieder geval een oplossing
worden gevonden voor de Moderne Interfaces die het transport van data
en communicatieverkeer efficiënter maken door gebruik te maken van
reeds bestaande e-overheid applicaties.
DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,
drs. A.Th. B. Bijleveld-Schouten
Kamerstukken II 2006/2007, 27859, nr. 8
Kamerstukken II 2006/2007, 27859, nr. 9
Bestanden
* Oplegnotitie rapport kostenonderzoek | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Rapport kostenonderzoeken | Pdf-icoon Pdf-bestand
* Rapport Audit mGBA | Pdf-icoon Pdf-bestand
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties