Ingezonden persbericht

PERSBERICHT / MEDIA RELEASE

Vijfde en achtste startplaats A1 Team Nederland

Taupo, 19 januari 2008

Met een vijfde startpositie voor de Sprintrace en een achtste voor de Hoofdrace had A1 Team Nederland tijdens de kwalificatie van de A1GP Taupo niet het vooraf gehoopte resultaat. Jeroen Bleekemolen reed respectievelijk 1'16.036 en 1'15.795. A1 Team Nieuw Zeeland en A1 Team Frankrijk pakten de pole positions voor beide races.

Vannacht is er een probleem met de auto ontdekt door het team. Hierdoor moet het team in slechte één ochtend van ver komen om de goede set up te vinden. Daarbij komt ook dat de laatste vrije training met de slechte rechter voorband van gisteren afgewerkt moest worden. In die laatste vrije training eindigd A1 Team Nederland als tiende.

Omdat het circuit van Taupo relatief smal en kort is, kan je snel veel last hebben van verkeer. Tijdens de eerste kwalificatierun voor de Sprintrace wacht iedereen erg lang met de baan opgaan, ook A1 Team Nederland. Jeroen Bleekemolen heeft helaas de pech in verkeer terecht te komen waardoor een echt snelle tijd er niet inzit. Ook in de tweede run voor de Sprintrace duurt het heel lang voordat er actie op de baan is. Daarbij maken de omstandigheden het er niet makkelijker op. Veel wind en zand op de baan. Opvallend is grote aantal coureurs dat tijdens een van de drie ronden op de baan spint.

Opnieuw wacht iedereen lang om naar buiten te gaan voor de run. Bleekemolen heeft een relatief goede run deze keer en weet zich aanzienlijk te verbeteren. Uiteindelijk pakt hij de vijfde startplaats voor de korte race.Ook in de beide Hoofdrace kwalificatie runs is de sessie al halverwege voordat de eerste auto's op de baan verschijnen. A1 Team Nederland weet de auto te verbeteren en Jeroen zit, zonder last te hebben van verkeer, slechts 3 tiende achter de dan snelste tijd op een zesde plaats. Het laatste stapje maken richting die eerste of tweede startrij lukt echter helaas niet en een achtste plaats is het eindresultaat, op vijf tiende van polesitter Frankrijk.

Jeroen Bleekemolen; "Vannacht hadden we een probleem ontdekt met de auto, waardoor we vandaag eigenlijk van ver moesten komen met de set up. Doordat we een slechte voorband hadden met de vrije training konden we niet lekker aan de set up werken en moesten we pas wachten tot de kwalificatie met nieuwe banden om te weten hoe we ervoor stonden. In Q1 had ik veel last van verkeer, waardoor we niet ver kwamen. Q2 liep goed en konden we een 5e plaats pakken. In Q3 verbeterde we de auto weer een stukje en stonden we maar 0,3 seconde achter de pole. Helaas lukte het niet om in Q4 het laatste stapje te maken om erbij te staan. 5e en 8e is niet waar we op gehoopt hebben, maar we hebben nog 2 races om iets goed te maken."

Jan Lammers; "Wat we zagen is dat Jeroen in de 1e sector steeds toptijden reed, sectoren 2 en drie hebben we helaas nog niet helemaal voor elkaar. Daar zijn we nu mee aan het werk. In de eerste run kwamen we net wat verkeer tegen, met Pakistan dat weer naar binnen ging en ook doordat veel mensen spinden op de baan. De tweede kwalificatie ging weer redelijk goed. In de eerste run voor de Hoofdrace hadden we met een zesde plaats op gebruikte banden een goede ronde en goede hoop dat Jeroen nog iets verder naar voren zou kunnen komen. Het laatste stapje maken lukte echter niet. We zullen het dus weer morgen in beide races moeten doen en dat is geen gemakkelijke opgave, want inhalen is hier lastig. Gelukkig staan we voor de Sprintrace nog iets verder naar voren. Daar zou trouwens best wel eens wat kunnen gebeuren in de eerste ronde. Inhalen gaat hier bijna niet, maar veel mensen zullen dat niet zomaar accepteren denk ik. In de korte Sprintrace zal Jeroen het zelf moeten doen, bij de Hoofdrace kunnen we hem nog helpen met pitstops. Je ziet dat de competitie weer stevig is vandaag, met bijvoorbeeld Nieuw Zeeland dat Q1 + Q2 domineert maar daarna vijfde staat".

Tijdens de beide races van de A1GP Taupo morgen wordt er een nieuw systeem geïntroduceerd, het 'safety car pit light'. Wanneer de safety car naar buiten is geeft dit licht, wat bij bocht 12 geïnstalleerd is, aan dat de pitstraat gesloten is voor de verplichte pitstops. De reden hiervoor is dat bij sommige circuits de pitstraat te kort wordt geacht om één van de verplichte pitstops uit te kunnen voeren tijdens een safety car. Men is bang dat ruimte en veiligheid in de pitstraat in het gedrang kan komen wanneer iedereen tijdens de neutralisatie tegelijk naar binnen komt.

Normaal gesproken moesten coureurs uitgaan van de communicatie over de radio en vlaggen langs de baan. Nu gaan de lichten aan zodra 'safety car' op de monitoren verschijnt. De teams mogen nog wel indien nodig een pitstop maken voor reparatie, maar deze telt niet als verplichte stop. Alleen als de coureur de lichten al gepasseerd is en naar binnen is, waarna de safety car naar binnen komt, telt de pitstop wel mee. RTLGP zend op RTL7 de beide races integraal uit. De uitzending begint om 15.00 uur Nederlandse tijd met een verslag van de Sprintrace, gevolgd door de Hoofdrace.