Ingezonden persbericht
HP opnieuw sterkste technologiemerk 2007; Sony sterkste elektronicamerk
Amsterdam, 21 januari 2008: Op basis van 114 miljoen online productopvragingen via meer dan 1000 onafhankelijke websites/webshops (resellers, retailers, distributeurs, vergelijkers) aangesloten op de open catalogus ICEcat.biz blijkt HP in 2007 opnieuw het sterkste Nederlandse technologiemerk te zijn. Feitelijk blijkt 30% van de online kooporiëntatie met betrekking tot een technologieproduct betrekking te hebben op HP. Een zeer opvallende stijger naar plaats 2 is IBM. Het afgeslankte IBM heeft zijn focus op servers en gerelateerde opties versterkt en neemt 4% van de online kooporiëntatie voor zijn rekening. IBM profiteert van de verschuiving in het online kanaal van de consumentenhardware zoals notebooks naar de "moeilijker" producten zoals technische componenten en dus ook servers. Overigens het afgesplitste Lenovo doet het ook goed en haalde Fujitsu-Siemens in. Het eerste consumentenelektronicamerk is Sony op positie 5 met 2,6% aandeel in de online kooporiëntatie. Philips volgt op positie 12 met 1,9% aandeel.
HP heeft in 2007 de aanval van Acer is afgeslagen. De positie van DELL is helaas nog niet zichtbaar, maar we hopen DELL in 2008 ook in onze metingen terug te gaan zien als de kanaalstrategie gestalte krijgt.
Verder wordt de meest opvallende categorie stijgers gevormd door softwareproducenten: Adobe, Microsoft, Symantec, McAfee. Software is in 2007 weer belangrijker geworden voor het kanaal, ondanks dat electronic softwaredistribution (ESD) een alternatief kanaal heeft gevormd buiten de fysieke distributie om. Opvallend is dat Adobe het beter doet dan Microsoft qua online kooporiëntatie (3% tegen 2,6%). Microsoft valt steeds meer terug op de standaard meegeleverde software op pc's en moet het relatief minder hebben van de losse verkoop van boxproducten.
2007 (2006) 2007% HP 1 (1) 30,2% IBM 2 (13) 3,7% Toshiba 3 (5) 3,7% Adobe 4 (28) 3,0% Sony 5 (4) 2,6% Microsoft 6 (14) 2,6% Acer 7 (2) 2,5% Belkin 8 (7) 2,5% Lenovo 9 (11) 2,1% Fujitsu-Siemens 10 (10) 2,1% Canon 11 (3) 2,0% Philips 12 (12) 1,9% Kingston 13 (15) 1,9% Symantec 14 1,5% Samsung 15 (6) 1,4% Epson 16 (18) 1,4% Lexmark 17 (19) 1,1% Logitech 18 (8) 1,1% Asus 19 (9) 0,9% Cisco 20 (23) 0,8% Xerox 21 0,7% McAfee 22 0,7% 3com 23 0,6% Nokia 24 (16) 0,6% Targus 25 (20) 0,6% Sweex 26 0,6% APC 27 (21) 0,6% Brother 28 (24) 0,6% Apple 29 (26) 0,5% D-link 30 0,5%
Veel van de dynamiek in merkpopulariteit wordt -afgezien van de individuele performance van een merk- veroorzaakt door verschuivingen in de online belangstelling van categorieën. Een van de opvallende zaken is dat pc-producten relatief achteruitgaan: de PDA is verdwenen uit de top 20. Het nieuwe is er dus wel vanaf. Pc's zakken relatief één positie. De voorsprong van notebooks op de rest wordt iets kleiner. Componenten in het algemeen, maar ook processors in het bijzonder, maken misschien wel de grootste sprong voorwaarts in 2007. Het internetkanaal is dus een technischer kanaal geworden. In dat beeld past dat LCD-TV's, MP3-spelers en GPS'en weg zijn gezakt uit de top 20. Het betekent niet dat deze categorieën het slechts doen. Het betekent vooral dat andere categorieën veel harder zijn gegroeid.
In lijn met de opkomst van softwaremerken is ook de categorie softwarelicenties & -upgrades in de top 30 geklommen.
Gezien al deze ontwikkelingen in 2007, welke trends zullen in 2008 verder doorzetten? Software zal opnieuw belangrijker worden in het kanaal. Mogelijk ook in de vorm van ESD. Componentencategorieën zullen ook verder opkomen. Het is mogelijk dat garanties de positie van notebooks gaan bedreigen. Anderzijds kunnen we verrassingen niet uitsluiten wanneer internet-TV doorbreekt of internetbellen iedereen in zijn greep krijgt.
2007 2007% 2006 notebooks/laptops 10932038 10% 1713910 warranty extensions 6377710 6% 102013 components 5742419 5% 61159 PCs 4984616 4% 455670 memory modules 3267630 3% 80902 servers 3079002 3% 126920 flat panel displays 2658597 2% 674615 hard disk drives 2590842 2% 270114 ink cartridges 2516229 2% 70932 processors 1694202 1% 39756 toners & laser cartridges 1639324 1% 66560 laser printers 1639171 1% 197275 workstations 1595079 1% 26672 keyboards 1556816 1% 117959 multifunctionals 1546707 1% 233443 network cards & adapters 1531080 1% 108410 network switches 1499399 1% 85422 flash memory 1301440 1% 102900 software licenses/upgrades 1258819 1% nvt networking cables 1171911 1% 22978
Over ICEcat
ICEcat.biz is een onafhankelijke Europese uitgever van productdata. Op dit moment zijn meer dan 260.000 producten van 2000+ merken uitgebreid beschreven in het Engels, Frans, Duits, Spaans, Russisch, Deens, Zweeds, Chinees, Italiaans, Tsjechisch en Nederlands. De datasheets worden reeds gebruikt in ruim 3000 websites: webwinkels, ERP-systemen, prijsvergelijkers en overige sites. Open ICEcat is een project op basis van de Open Content License Agreement (OPL) waarbij productinformatie gratis wordt verspreid, en wordt gesponsord door ca. 120 fabrikanten: http://www.icecat.biz/en/menu/partners/index.htm .