Ingezonden persbericht

HP opnieuw sterkste technologiemerk 2007; Sony sterkste elektronicamerk

Amsterdam, 21 januari 2008: Op basis van 114 miljoen online productopvragingen via meer dan 1000 onafhankelijke websites/webshops (resellers, retailers, distributeurs, vergelijkers) aangesloten op de open catalogus ICEcat.biz blijkt HP in 2007 opnieuw het sterkste Nederlandse technologiemerk te zijn. Feitelijk blijkt 30% van de online kooporiëntatie met betrekking tot een technologieproduct betrekking te hebben op HP. Een zeer opvallende stijger naar plaats 2 is IBM. Het afgeslankte IBM heeft zijn focus op servers en gerelateerde opties versterkt en neemt 4% van de online kooporiëntatie voor zijn rekening. IBM profiteert van de verschuiving in het online kanaal van de consumentenhardware zoals notebooks naar de "moeilijker" producten zoals technische componenten en dus ook servers. Overigens het afgesplitste Lenovo doet het ook goed en haalde Fujitsu-Siemens in. Het eerste consumentenelektronicamerk is Sony op positie 5 met 2,6% aandeel in de online kooporiëntatie. Philips volgt op positie 12 met 1,9% aandeel.

HP heeft in 2007 de aanval van Acer is afgeslagen. De positie van DELL is helaas nog niet zichtbaar, maar we hopen DELL in 2008 ook in onze metingen terug te gaan zien als de kanaalstrategie gestalte krijgt.

Verder wordt de meest opvallende categorie stijgers gevormd door softwareproducenten: Adobe, Microsoft, Symantec, McAfee. Software is in 2007 weer belangrijker geworden voor het kanaal, ondanks dat electronic softwaredistribution (ESD) een alternatief kanaal heeft gevormd buiten de fysieke distributie om. Opvallend is dat Adobe het beter doet dan Microsoft qua online kooporiëntatie (3% tegen 2,6%). Microsoft valt steeds meer terug op de standaard meegeleverde software op pc's en moet het relatief minder hebben van de losse verkoop van boxproducten.
                                    2007    (2006)       2007% 

HP                                1         (1)             30,2%

IBM                              2         (13)           3,7%

Toshiba                         3         (5)             3,7%

Adobe                           4         (28)           3,0%

Sony                             5         (4)             2,6%

Microsoft                       6         (14)           2,6%

Acer                             7         (2)             2,5%

Belkin                           8         (7)             2,5%

Lenovo                          9         (11)           2,1%

Fujitsu-Siemens                 10        (10)           2,1%

Canon                           11        (3)             2,0%

Philips                          12        (12)           1,9%

Kingston                       13        (15)           1,9%

Symantec                     14                        1,5%

Samsung                      15        (6)             1,4%

Epson                           16        (18)           1,4%

Lexmark                        17        (19)           1,1%

Logitech                        18        (8)             1,1%

Asus                             19        (9)             0,9%

Cisco                            20        (23)           0,8%

Xerox                            21                        0,7%

McAfee                         22                        0,7%

3com                            23                        0,6%

Nokia                            24        (16)           0,6%

Targus                          25        (20)           0,6%

Sweex                          26                        0,6%

APC                             27        (21)           0,6%

Brother                          28        (24)           0,6%

Apple                            29        (26)           0,5%

D-link                            30                        0,5%

Veel van de dynamiek in merkpopulariteit wordt -afgezien van de individuele performance van een merk- veroorzaakt door verschuivingen in de online belangstelling van categorieën. Een van de opvallende zaken is dat pc-producten relatief achteruitgaan: de PDA is verdwenen uit de top 20. Het nieuwe is er dus wel vanaf. Pc's zakken relatief één positie. De voorsprong van notebooks op de rest wordt iets kleiner. Componenten in het algemeen, maar ook processors in het bijzonder, maken misschien wel de grootste sprong voorwaarts in 2007. Het internetkanaal is dus een technischer kanaal geworden. In dat beeld past dat LCD-TV's, MP3-spelers en GPS'en weg zijn gezakt uit de top 20. Het betekent niet dat deze categorieën het slechts doen. Het betekent vooral dat andere categorieën veel harder zijn gegroeid.

In lijn met de opkomst van softwaremerken is ook de categorie softwarelicenties & -upgrades in de top 30 geklommen.

Gezien al deze ontwikkelingen in 2007, welke trends zullen in 2008 verder doorzetten? Software zal opnieuw belangrijker worden in het kanaal. Mogelijk ook in de vorm van ESD. Componentencategorieën zullen ook verder opkomen. Het is mogelijk dat garanties de positie van notebooks gaan bedreigen. Anderzijds kunnen we verrassingen niet uitsluiten wanneer internet-TV doorbreekt of internetbellen iedereen in zijn greep krijgt.

                           2007       2007%           2006

notebooks/laptops          10932038     10%           1713910

warranty extensions         6377710      6%            102013

components                  5742419      5%            61159

PCs                         4984616      4%            455670

memory modules              3267630      3%            80902

servers                     3079002      3%            126920

flat panel displays         2658597      2%            674615

hard disk drives            2590842      2%            270114

ink cartridges              2516229      2%            70932

processors                  1694202      1%            39756

toners & laser cartridges   1639324      1%            66560

laser printers              1639171      1%            197275

workstations                1595079      1%            26672

keyboards                   1556816      1%            117959

multifunctionals            1546707      1%            233443

network cards & adapters    1531080      1%            108410

network switches            1499399      1%            85422

flash memory                1301440      1%            102900

software licenses/upgrades  1258819      1%            nvt

networking cables           1171911      1%            22978

Over ICEcat

ICEcat.biz is een onafhankelijke Europese uitgever van productdata. Op dit moment zijn meer dan 260.000 producten van 2000+ merken uitgebreid beschreven in het Engels, Frans, Duits, Spaans, Russisch, Deens, Zweeds, Chinees, Italiaans, Tsjechisch en Nederlands. De datasheets worden reeds gebruikt in ruim 3000 websites: webwinkels, ERP-systemen, prijsvergelijkers en overige sites. Open ICEcat is een project op basis van de Open Content License Agreement (OPL) waarbij productinformatie gratis wordt verspreid, en wordt gesponsord door ca. 120 fabrikanten: http://www.icecat.biz/en/menu/partners/index.htm .