Gemeente Hilversum

College presenteert visie op parkeren

9 januari 2008
Het college van B&W bespreekt op 21 januari 2008 haar visie op het parkeerbeleid in de gemeente Hilversum met de raadscommissie Verkeer en Buurt. In de daarop volgende drie maanden wint het college advies in bij het georganiseerde bedrijfsleven en ontwikkelaars in Hilversum.

Hilversum is een veelzijdige en aantrekkelijke stad met een grote verscheidenheid aan functies: wonen, werken, winkelen, voorzieningen en recreatie. Dit is belangrijk voor de Hilversummers en voor de regio Gooi en Vechtstreek. Het college wil deze positie versterken en tegelijkertijd karakteristieke waarden van de stad op het gebied van leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit beschermen. Daarom moet parkeren als integraal onderdeel worden opgenomen in het ruimtelijk beleid en mobiliteitsbeleid van de gemeente.

Maatregelen
Het college wil allereerst de beschikbare parkeerruimte zo effectief mogelijk gebruiken. De nadruk komt te liggen op het gebruik van de parkeergarages, voor zowel winkelend publiek als voor bewoners en bezoekers. De gemeente biedt buurten met een hoge parkeerdruk het instrument van parkeerregulering (betaald parkeren in combinatie met vergunninghoudersparkeren) aan, dat in overleg met bewoners en bedrijven is afgestemd op de specifieke situatie in de buurt. Zo moet de overlast in woonwijken door geparkeerde auto's van woon- werkverkeer en bezoekers van het centrum afnemen.

Een belangrijk onderdeel van het parkeerbeleid is de inzet op openbaar vervoer en fiets. De totale vervoergroei in Hilversum is in de afgelopen jaren vooral door autoverkeer opgevangen. Het college wil dat de helft van de vervoergroei voortaan gaat naar openbaar vervoer en fietsgebruik. De maatregelen die het college voor ogen heeft zijn het vaststellen en uitvoeren van de visie 'Aanvullend Fietsbeleid', een kwaliteitsimpuls voor het stationsgebied, Hoogwaardig Openbaar Vervoer en een experiment met gratis openbaar vervoer. Op het gebied van mobiliteitsmanagement zijn er activiteiten gaande op het Media Park en Arenapark. Het college wil in 2008 in overleg met het georganiseerde bedrijfsleven afspraken maken over vervoermanagement voor het centrum.

Naast de hiervoor genoemde maatregelen is het nodig dat Hilversum tot 2010 168 parkeerplaatsen in het centrum bouwt. Omdat het realiseren van parkeerplaatsen in nieuwbouw relatief goedkoop is, wil het collegeonderzoeken of de opgave kan aanhaken bij lopende planvorming, zoals die op het Langgewenst.

Nieuwe bouwplannen in Hilversum moeten in principe voldoen aan de vastgestelde parkeernormen. Het college onderzoekt of het een mobiliteitsfonds - waarin ontwikkelaars niet gebouwde parkeerplaatsen onder strenge voorwaarden financieel mogen compenseren - in het uiterste geval kan dienen als alternatief.

Samen met partners
Het college neemt verantwoordelijkheid voor ruimtelijke ordening, mobiliteit en parkeren, maar verwacht ook dat inwoners en partners die nemen.

Gedurende drie maanden toetst het college bij inwoners (via de volksvertegenwoordiging), bedrijven (via het georganiseerde bedrijfsleven), corporaties en ontwikkelaars (in breed overleg en in het kader van projecten) of er draagvlak is voor de visie. In mei 2008 stelt de gemeenteraad de visie definitief vast.