Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad 21 januari 2008

11 januari 2008 - kamerstuk

Kamerbrief waarin de minister de Kamer informeert over de agenda van de volgende vergadering van Landbouw en Visserijraad. Er wordt onder meer gesproken over het randvoorwaardenbeleid en de health check.

Meer informatie

* Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad 21 januari 2008 Kamerstuk | 11-01-2008 | PDF-Document, 63 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel


Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad 21 januari 2008 Paraaf:
Datum 11 januari 2008
Kenmerk IZ. 2008/18 2

Directie Internationale Zaken

Geachte Voorzitter,

Op 21 januari 2008 a.s. vindt in Brussel de volgende vergadering plaats van de Raad van Ministers voor Landbouw en Visserij van de Europese Unie. In deze brief informeer ik u over de onderwerpen die op de agenda staan en de Nederlandse inzet daarbij. Het is mogelijk dat er nog onderwerpen aan de agenda worden toegevoegd of juist worden uitgesteld tot een volgende vergadering.
De Raad start met een korte presentatie door de voorzitter van het werkprogramma van het Sloveense voorzitterschap. Naar verwachting zal de Raad vervolgens discussiëren over het voorstel voor het randvoorwaardenbeleid (cross compliance). Vervolgens discussieert de Raad aan de hand van een aantal vragen over de health check. Ten slotte staat het voorstel over de visserijovereenkomst met Mauritanië op de agenda.

Werkprogramma voorzitterschap
(Presentatie voorzitterschap)
Het Sloveense voorzitterschap zal zijn werkprogramma voor de komende maanden presenteren. Daarin staat een aantal prioriteiten, die ik hieronder kort aanstip:
- De health check, waarbij het voorzitterschap streeft naar aanneming Raadsconclusies;
- Afronding lopende zaken, zoals de hervormingen van de marktordeningen voor wijn en katoen en de verhoging van het melkquotum;

- Vereenvoudiging van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB);
- Duurzaam bosbeheer en de implementatie van EU-actieplan tegen de handel in illegaal geoogst hout (FLEGT);

- Diverse veterinaire en (fyto)sanitaire zaken, waaronder voedselveiligheid, gewasbeschermingsmiddelen en duurzaam gebruik van pesticiden en residulimieten in voeding;

- Diergezondheid en dierenwelzijn, waaronder etikettering van diervoeders;
- Op visserijgebied streeft het voorzitterschap naar een akkoord over de bestrijding van de illegale, niet-gerapporteerde en niet-gereguleerde visserij. Dit geldt ook voor het voorstel voor de bescherming van kwetsbare mariene ecosystemen in de volle zee.

Randvoorwaardenbeleid (cross compliance)
COM(2007)484
(Debat)

Mogelijk spreekt de Raad over het randvoorwaardenbeleid van het GLB. De Commissie heeft op 16 april 2007 in de Raad haar rapportage gepresenteerd over de toepassing en uitvoering van cross compliance, het randvoorwaardenbeleid op het gebied van onder andere milieu, dierenwelzijn en voedselveiligheid, waaraan moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor inkomenssteun.
De Raad heeft in juni 2007 conclusies aangenomen over vereenvoudiging van de uitvoering van cross compliance. De Commissie heeft vervolgens wetgevingsvoorstellen voorbereid met als doel deze voor het eind van 2007 in werking te laten treden. Dat is helaas niet gelukt, doordat op onderdelen standpunten van lidstaten en Commissie nog te ver uiteen lagen.

De voor de uitvoering en voor Nederland belangrijke punten van het voorstel omvatten de aanpassing van de regels van de 10-maandenperiode waarin grond in bezit of gebruik moet zijn om in aanmerking te komen voor inkomenssteun, de invoering van een 'de-minimis'-regel (drempelbedrag) en de invoering van regels voor het omgaan met niet-nalevingen van gering belang (kleine overtredingen). Nederland is steeds voorstander geweest van het principe van cross compliance. Ik heb ook steeds gepleit voor een eenvoudig, transparant, uitvoerbaar en betaalbaar controle- en kortingensysteem. Ik hecht daarom veel waarde aan voorstellen voor verbetering en vereenvoudiging. Ik ben verheugd te constateren dat de Commissie de lidstaten tegemoet wil komen met een drempelbedrag ('de-minimis') van 100 euro voor de randvoorwaardenkorting. De Commissie komt de lidstaten ook tegemoet bij het vaststellen van een datum ter vervanging van de 10-maandenperiode. De vaststelling van deze datum wordt aan lidstaten overgelaten, maar deze datum mag niet later zijn dan de datum waarop de aanvrager een laatste wijziging in de aanvraag mag aanbrengen. De beperking van de 10-maandenperiode brengt echter wel met zich dat de daarbij behorende verantwoordelijkheid voor het voldoen aan randvoorwaarden opnieuw moet worden geregeld. Ik kan instemmen met het voorstel van de Commissie, hoewel ik het geen schoonheidsprijs vind verdienen dat een randvoorwaardenkorting automatisch wordt opgelegd aan de aanvrager van steun, ook als deze de grond na de aanvraag van steun overdraagt aan een andere partij en de vastgestelde niet-naleving aan de overnemende partij kan worden toegerekend. De administratieve last van de landbouwer kan hierdoor toenemen en het leidt mogelijk tot een toename van civiele zaken tussen overdragende en overnemende partij van grond. Het voordeel van vereenvoudiging van de 10-maanderegel acht ik echter groter dan dit nadeel. Ik vind dat de voorwaarden waaronder de 'de-minimis'-regel (drempelbedrag randvoorwaardenkorting) en regels voor de omgang met kleine overtredingen mogen worden toegepast nog onvoldoende in overeenstemming zijn met uitgangspunten van vereenvoudiging en de Raadsconclusies over de vermindering van administratieve lasten. De nu voorgestelde verplichte follow-bij kleine overtredingen gaat mij nog te ver.

Health check
COM(2007) 722
(Debat)
In november 2007 lichtte Commissaris Fischer Boel in de Landbouw- en Visserijraad de Mededeling over de health check van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) toe en ging daarbij kort in op de belangrijkste onderdelen van de Mededeling. Daarna gaven de lidstaten een eerste voorlopige reactie. Op 7 december jl. heeft u de kabinetsreactie op de health check ontvangen. Vervolgens heb ik u in het Algemeen Overleg op woensdag
12 december verder geïnformeerd over het Nederlandse standpunt en met u van gedachten gewisseld over de health check.

Onder Sloveens EU-voorzitterschap zal de Raad nu verder discussiëren over de health check. Om het debat richting te geven, zal het voorzitterschap een aantal vragen formuleren. De Raad zal aan de hand van deze vragen discussiëren. Deze vragen zijn op dit moment nog niet bekend. Ik zal mijn inbreng in de discussie baseren op de kabinetsinzet zoals geformuleerd in mijn brief van 7 december jl. (TK 28625, nr. 54). Het voorzitterschap streeft ernaar om in de Raad in maart 2008 conclusies aan te nemen. Mede op basis van deze Raadsconclusies zal de Commissie vervolgens concrete wetgevingsvoorstellen kunnen opstellen en deze nog voor de zomer van dit jaar publiceren. Onder Frans voorzitterschap zal de Raad vervolgens in de tweede helft van 2008 deze concrete voorstellen bespreken om tot een politiek akkoord te komen voor het einde van dit jaar.

Partnerschapsovereenkomst inzake visserij EU - Mauritanië COM(2007) 782
De Europese Commissie heeft voorgesteld het bij de Visserijpartnerschapsovereenkomst horend Protocol, waarin de financiële compensatie en de visserijmogelijkheden zijn vastgelegd, eind januari op te zeggen en met ingang van 1 augustus van dit jaar te beëindigen. Volgens de Commissie zijn de visserijmogelijkheden de afgelopen
18 maanden na inwerkingtreding van de visserijovereenkomst onvoldoende benut, zodat de financiële bijdrage van de Gemeenschap niet verdedigbaar is uit budgettair oogpunt. De Commissie wil het komend half jaar met Mauritanië over een nieuw Protocol onderhandelen. Om de opzegtermijn in acht te nemen, zal de Raad in januari moeten besluiten.

Tijdens een eerste gedachtewisseling in de december Raad bleek een grote meerderheid van lidstaten tegen de voorgenomen opzegging te zijn. Vooral de recente positieve politieke ontwikkelingen in Mauritanië spelen daarbij een rol (vorig jaar zijn sinds lange tijd vrije verkiezingen gehouden). Ik ben van oordeel dat het Protocol nog niet lang werkt en dat eerst alle mogelijkheden om te komen tot een beter gebruik, moeten worden benut. Ik heb de Commissie tijdens de december Raad dan ook verzocht om binnen het kader van het Gemengd Comité EU - Mauritanië te zoeken naar alternatieve oplossingen voor het opzeggen van het protocol. Na afloop van de Raad in december heeft de Commissie voorgesteld medio januari een mogelijke extra bijeenkomst van het Gemengd Comité te beleggen.

Ter voorbereiding daarvan bezoekt momenteel een missie van hoge Commissieambtenaren Mauritanië. Het is mijn verwachting dat daar ook de mogelijkheid van alternatieven wordt verkend.

Mijn positie is ongewijzigd. Opzegging van het protocol is prematuur. Eerst zullen alternatieven moeten worden overwogen.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg