Ministerie van Financiën

Geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofin 21 en 22 januari 2008

Brief | 11-01-2008 | nr BFB08-65

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Ons kenmerk: BFB/2008-65M

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en Ecofin van 21 en 22 januari 2008 te Brussel.

Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.

Hoogachtend,

de minister van Financiën,

Wouter Bos

Meer informatie


* Geannoteerde agenda Eurogroep en informele Ecofin 8 en 9 oktober 2007 te Luxemburg
* Bijlage | PDF bestand , 46.0 kb

* Brief aan de Tweede Kamer

* Bijlage | 11-01-2008 | PDF bestand, 15.0 kb
Geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofin 21 en 22 januari 2008 te Brussel Werkprogramma voorzitterschap
Document: Ecofin prioriteiten en programma voor het 2008 Sloveense Voorzitterschap van de Raad van de EU Aard bespreking: Presentatie
Besluitvormingsprocedure: n.v.t.
Toelichting:
Het Sloveense voorzitterschap zal op de Raad van 22 januari a.s. het officiële werkprogramma aan de Raad presenteren. Slovenië heeft samen met de vorige voorzitterschappen Duitsland en Portugal de volgende strategische doelstellingen gedefinieerd:


* economisch beleid;


* kwaliteit van de overheidsfinanciën;


* interne markt, vooral m.b.t. de financiële diensten en belastingen.

Slovenië neemt het voorzitterschap over in een periode van sterke economische groei en afnemende werkloosheid, maar met onzekerheden als gevolg van de onrust op de financiële markten. In deze context zal het nieuwe voorzitterschap zich de komende zes maanden in het bijzonder richten op het verdiepen van de Lissabon strategie en op de interne markt voor financiële diensten. De volgende thema's staan geagendeerd:

a) De Lissabon strategie

Het Sloveense voorzitterschap zal de mid term review van het Lissabon proces uitvoeren en nieuwe globale richtsnoeren aannemen.

b) Macro-economie en EMU zaken

Het Stabiliteits en Groeipact heeft tot doel gezonde overheidsfinanciën te garanderen en houdbare groei mogelijk te maken. Lidstaten geven in de stabiliteitsprogramma's inzicht in de budgettaire positie, de overheidsfinanciën en de economische situatie. In februari en maart zullen de stabiliteitsprogramma's van de EU-landen die tot het eurogebied behoren in de Raad worden besproken. De lidstaten die nog niet tot het eurogebied behoren, dienen een convergentieprogramma in. Op basis hiervan zal worden onderzocht of lidstaten voldoen aan de convergentiecriteria voor euro invoering. Dit is tevens het jaar dat de EMU tien jaar functioneert. Ten slotte zal het voorzitterschap zich binnen het thema kwaliteit van de overheidsfinanciën richten op sociale uitgaven.

c) Interne markt voor financiële diensten

Het Sloveense voorzitterschap zal zich de komende zes maanden richten op de wetvoorstellen die voortkomen uit de in het Witboek neergelegde financiële diensten strategie van de Commissie voor de periode 2005-2010, waar de Solvency II richtlijn onder valt. Tevens zal het voorzitterschap de vorderingen op het gebied van clearing & settlement blijven volgen. Bovendien zullen de Slovenen een debat initiëren over financiële educatie. Mogelijk zal het voorzitterschap conclusies aannemen
1
over een Witboek voor hypotheken. Ten slotte zal het voorzitterschap zich richten op financiële stabiliteit, waar ook de aandacht voor de analyse van turbulentie op de financiële markten onder valt.

d) Belasting

Het voorzitterschap zal zich inspannen om de gemeenschappelijke regels over BTW en accijnzen te moderniseren en vereenvoudigen, waaronder een discussie over een nieuw voorstel voor een richtlijn voor BTW op financiële- en verzekeringsdiensten en een focus op de herziene horizontale richtlijn ten behoeve van een gemoderniseerd regime voor accijnzen. Speciale aandacht zal bovendien gaan naar de aanpak van belastingfraude.

e) Energie en klimaatverandering

Het Sloveense voorzitterschap zal toezien op een kosteneffectieve benadering van klimaat en energie en heeft aandacht voor de markinstrumenten die voor dit doel worden voorgesteld.

f) Administratieve lasten

Het Sloveense voorzitterschap pleit voor stringente impact assessments voor elk nieuw wetsvoorstel en voor vereenvoudiging van bestaande EU wetgeving. Euro-uitbreiding: huidige stand van zaken van euro-invoering in Cyprus en Malta Document: nog niet beschikbaar.
Aard bespreking: presentatie van de Europese Commissie Besluitvormingsprocedure: n.v.t.
Toelichting:
De Commissie zal de huidige stand van zaken omtrent de introductie van de euro in Cyprus en Malta op 1 januari 2008 presenteren. Het bijbehorende Commissierapport was bij gereedkomen van deze agenda nog niet verschenen. De invoering van de euro in Cyprus en Malta is volgens een Big bang scenario verlopen, te weten de gelijktijdige introductie van de euro in zowel het girale betalingsverkeer als in contant geld. Tot en met 31 januari 2008 blijven de Cypriotische pond en de Maltese lira als wettig betaalmiddel fungeren. Dubbele beprijzing is in Cyprus verplicht tot en met 30 september 2008 en in Malta tot en met 30 juni 2008. Uit een eerste inventarisatie van de Commissie blijkt dat de overgang naar de euro in beide landen volgens plan en soepel verloopt. Voortgangsrapport "Keeping up the pace of change"
Document: Strategierapport "Keeping up the pace of change", http://ec.europa.eu/growthandjobs/european-dimension/200712-annual-progress-report/index_en.htm Aard bespreking: Presentatie
Besluitvormingsprocedure: n.v.t.

2
Toelichting:
De Commissie zal tijdens dit agendapunt waarschijnlijk een korte presentatie geven van haar jaarlijkse voortgangsrapport ten behoeve van de komende Europese Voorjaarsraad. Het voortgangsrapport, genaamd "Keeping up the pace of change", is in december gepubliceerd en is al kort aan de orde gekomen tijdens de Europese Raad. Over het algemeen is de Commissie in het strategierapport positief over de resultaten van de in 2005 herziene Lissabonstrategie. Tegelijkertijd wijst de Commissie er nadrukkelijk op dat de voortgang verschilt per lidstaat en per beleidsterrein, en dat er het afgelopen jaar in sommige landen signalen zijn van hervormingsvermoeidheid. Key Issues Paper
Document: Key Issues Paper (KIP) van het Sloveense voorzitterschap Aard bespreking: Oriënterend debat
Besluitvormingsprocedure: n.v.t.
Toelichting:
Het Sloveense Voorzitterschap heeft een concept Kernpuntennota over het Lissabonproces opgesteld dat de Raad naar de Europese Raad zal sturen. De Raad zal een oriënterend debat houden met het oog op het aannemen van de Kernpuntennota in februari. De basis van het KIP vormen de door de lidstaten ingeleverde voortgangsrapporten van de nationale hervormingsprogramma's (NHP) en de jaarlijkse voortgangsrapportage van de Commissie. De Kernpuntennota benadrukt onder andere het belang van structurele hervormingen, macro-economische stabiliteit en de vier prioritaire gebieden (investeren in mensen en moderniseren van arbeidsmarkten; verbeteren van het ondernemingsklimaat; kennis en innovatie; energie en klimaatverandering). Herziening geïntegreerde richtsnoeren en de landenspecifieke aanbevelingen Document: Geïntegreerde richtsnoeren voor groei en werkgelegenheid (2008-2010), http://ec.europa.eu/growthandjobs/european-dimension/200712-annual-progress-report/index_en.htm Aard bespreking: Oriënterend debat
Besluitvormingsprocedure: n.v.t.
Toelichting:
De Raad zal een oriënterend debat voeren over de herziening van de geïntegreerde richtsnoeren. De geïntegreerde richtsnoeren zijn in 2005 door de Europese Raad vastgelegd voor de periode 2005-2008 en zullen opnieuw vastgesteld moeten worden. De Commissie stelt voor de richtsnoeren niet te wijzigen voor de komende cyclus. Wel worden de begeleidende teksten op de richtsnoeren geactualiseerd in het licht van nieuwe uitdagingen en doelstellingen.
3
De Commissie stelt ook dit jaar formele landenspecifieke aanbevelingen en aandachtspunten voor ten aanzien van terreinen waar de voortgang van implementatie of versterking van het hervormingsbeleid onvoldoende is geweest. De Commissie is, evenals vorig jaar, positief over de voortgang van het hervormingsbeleid in Nederland. De voortgang wordt beoordeeld als 'significant'. De sterke punten zijn volgens de Commissie de aanpak van de administratieve lasten, de inspanningen om het ondernemingsklimaat te verbeteren, de ambitieuze plannen op het terrein van energie en klimaat en prikkels om de kinderopvangvoorziening te verbeteren. Nederland krijgt één aanbeveling, namelijk: "het verbeteren van het arbeidsaanbod van vrouwen, oudere werknemers en kwetsbare groepen, met het oog op het verhogen van het totaal aantal gewerkte uren in de economie". Communautaire Lissabonprogramma 2008-2010
Document: Communautaire Lissabonprogramma 2008-2010, http://ec.europa.eu/growthandjobs/european-dimension/200712-annual-progress-report/index_en.htm Aard bespreking: Oriënterend debat
Besluitvormingsprocedure: n.v.t.
Toelichting:
De Ecofin Raad zal een oriënterend debat houden over de door de Commissie voorgestelde herziening van het Communautaire Lissabonprogramma (CLP). In het nieuwe CLP benoemt de Commissie de communautaire beleidsprioriteiten voor de nieuwe cyclus die het beleid van de lidstaten gericht op groei en werkgelegenheid moeten aanvullen en versterken. De structuur van het CLP is gebaseerd op de vier prioriteiten van de Lissabonstrategie (investeren in mensen en moderniseren van arbeidsmarkten; verbeteren van het ondernemingsklimaat; kennis en innovatie; energie en klimaatverandering). De Commissie streeft ernaar het politieke eigendom van de raad en het EP voor het CLP te versterken. In de afgelopen jaren werd het CLP nog te veel gezien als een actieplan voor de Commissie. In het nieuwe CLP heeft de Commissie daarom een onderverdeling gemaakt in maatregelen die nog moeten worden gepresenteerd door de Commissie, maatregelen die moeten worden aangenomen door de Raad en het EP, en maatregelen die nog moeten worden geïmplementeerd. Daarnaast heeft de Commissie geprobeerd om het aantal acties en maatregelen te beperken. Waar het vorige CLP van 2005 nog 102 maatregelen telde, richt dit CLP zich op 10 hoofddoelstellingen, waar in totaal zo'n 68 maatregelen onder vallen. Single Market Review
Document: Draft Ecofin conclusions on the Single Market Review: A single market for 21st century Europe Aard bespreking: Aannemen van Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: Unanimiteit
Toelichting:

4
De Ecofin Raad zal Raadsconclusies aannemen over de in november door de Commissie gepubliceerde herziening van de interne markt. De Raadsconclusies zullen naar verwachting aangeven dat de Raad de nieuwe aanpak van de interne markt kan ondersteunen. Deze nieuwe aanpak is een op feiten gebaseerde benadering, waarbij verdere actie op EU niveau moet worden gericht op die sectoren waar de grootste baten te behalen zijn. Hiervoor is van belang dat de op EU niveau aanwezige instrumenten flexibel kunnen worden ingezet, gebruik wordt gemaakt van marktmonitoring en de implementatie en handhaving van bestaande wetgeving wordt verbeterd. Met betrekking tot de financiële dienstensector wordt een aantal prioriteiten vastgesteld; een nieuwe richtlijn voor hypothecair krediet, verdere ontwikkeling van de Single Euro Payments Area (SEPA) en verdere ontwikkeling van het kennisniveau bij consumenten over financiële producten. Financiële diensten: SEPA (Single Euro Payments Area) Document: Nog niet bekend.
Aard bespreking: Aannemen van Raadsconclusies
Besluitvormingsprocedure: n.v.t.
Toelichting:
SEPA (de Single Euro Payments Area) is een initiatief van de Europese banken, dat ervoor moet zorgen dat burgers en bedrijven in de gehele eurozone met dezelfde betaalmiddelen (overschrijvingen, incasso's en betaalkaarten) en onder dezelfde voorwaarden hun betalingen kunnen afhandelen. SEPA levert een belangrijke bijdrage aan de totstandkoming van een Europese interne markt voor betaaldiensten. Vanaf 28 januari 2008 zal het eerste deel van SEPA operationeel worden. Om het belang van een interne markt voor betaaldiensten te onderstrepen en de Europese banken aan te moedigen het resterende werk aan SEPA te completeren, wordt voorgesteld Raadsconclusies betreffende SEPA aan te nemen. Nederland is van mening dat het gebruik van SEPA betaalproducten door de overheid alleen gerechtvaardigd is indien deze producten minstens zo efficiënt en goedkoop zijn als de bestaande nationale betaalproducten. Dit dient te worden gewaarborgd in de Raadsconclusies. Daarnaast is het voor Nederland van belang dat de overgang naar SEPA producten marktgedreven zal plaatsvinden en dat de Europese banken zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen over de standaarden voor betaalproducten. Ook deze uitgangspunten dienen te worden gewaarborgd in de Raadsconclusies.
5