Consumentenautoriteit
Persbericht | 21 januari 2008 | Consumentenautoriteit presenteert
prioriteiten voor 2008
De Consumentenautoriteit zal zich in 2008 met name bezighouden met:
Onredelijke bedingen in algemene voorwaarden
De Consumentenautoriteit gaat eenzijdig opgestelde algemene
voorwaarden in de meubel- en keukenbranche onderzoeken. In deze
branche worden forse consumentenbestedingen gedaan. De
Consumentenautoriteit ontvangt via haar informatieloket ConsuWijzer
veel signalen over mogelijk onredelijke bepalingen in algemene
voorwaarden.
Garantiestelling reisbranche bij financieel onvermogen
Reisaanbieders zijn verplicht maatregelen te treffen om de consument
te beschermen tegen financiële schade door een faillissement. De
Consumentenautoriteit controleert bij reisaanbieders die niet zijn
aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) hoe zij
hun wettelijke garantiestelling hebben geregeld. Indien dit
onvoldoende is, zal de toezichthouder optreden.
Garantie en conformiteit
De Consumentenautoriteit gaat handhavend optreden tegen ondernemers
die het recht van de consument op garantie en op een goed product
structureel niet nakomen. Ook gaat de Consumentenautoriteit onderzoek
doen naar nut en noodzaak van garantieverzekeringen. Tevens zal de
toezichthouder samen met ondernemersverenigingen bedrijven voorlichten
over de regels rondom garantie en conformiteit.
Sms-diensten, zoals ringtones
In 2007 heeft de Consumentenautoriteit, samen met OPTA, een meldpunt
ringtones geopend op ConsuWijzer. De vele reacties hierop zijn voor de
Consumentenautoriteit aanleiding dit onderwerp op de Agenda te
plaatsen. Het toezicht van de Consumentenautoriteit richt zich op de
informatieverschaffing van aanbieders van ringtones: is de informatie
juist, volledig en ondubbelzinnig? Dit is extra belangrijk als
aanbieders zich richten op kinderen of jongeren.
Oneerlijke handelspraktijken
In de loop van 2008 worden de nieuwe regels inzake oneerlijke
handelspraktijken van kracht. Hierbinnen zal de Consumentenautoriteit
zich vooral richten op misleidende en agressieve verkoopmethoden en
misbruik van keurmerken en gedragscodes.
---
Toelichting op de Agenda
De keuze voor de thema's in de Agenda is gebaseerd op signalen uit de
markt, meldingen van consumenten bij ConsuWijzer, de ervaringen met de
Agenda 2007 en op een consultatieronde bij consumentenorganisaties en
andere partijen.
Naast de onderwerpen uit de Agenda houdt de Consumentenautoriteit
capaciteit vrij om in te grijpen als zich ergens onverwachts grote
problemen voordoen én voor Europese zaken, een andere belangrijke
taak van de toezichthouder. De Consumentenautoriteit kan zelf boetes
opleggen aan bedrijven die de regels overtreden, of naar de rechter
stappen met het verzoek de overtreding te doen staken.
De Consumentenautoriteit bestaat een jaar. Directeur Marije Hulshof
stelt vast, dat met de komst van de Consumentenautoriteit en het
informatieloket ConsuWijzer het consumentenrecht duidelijk op de kaart
is gezet. Terugblikkend stelt zij: "Ons werkterrein is breed en er
komt veel op ons af. Om maximaal effectief te kunnen zijn, willen we
daar zijn waar de consument ons het meest nodig heeft. Vandaar deze
Agenda. Een aantal onderwerpen uit de Agenda 2007 keert terug, omdat
een langere adem nodig is om structureel resultaat te kunnen boeken.
Het informatieloket voor consumenten ConsuWijzer, waarin ook de NMa en
OPTA participeren, is voor ons een belangrijk instrument. Enerzijds om
consumenten bewust te maken van hun rechten en anderzijds om problemen
tijdig te signaleren."
* Download de Agenda van de Consumentenautoriteit voor 2008 (pdf,
2mb)
Meer informatie
Saskia Bierling, persvoorlichting Consumentenautoriteit, telefoon:
070-330 59 71, mobiel: 06-5252 7011, e-mail:
pers@consumentenautoriteit.nl. Consumenten kunnen meer informatie
vinden op www.consuwijzer.nl
---